Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Biltemas elpump till 9000 - bra?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Biltemas elpump till 9000 - bra?

    Kan det vara något att rekommendera för 349:-
    http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... mId=106600

    Någon som har erfarenheter ?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    har fattat det som de är samma pump som Speedparts säljer för 1000 spänn.
    om de är en Walbro och är till saab så tror jag inte de är så många det kan vara, jag ångrar att jag köpte min svindyrt på SP när biltema sålde för 1/3 av priset.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    224
    Biltema säljer knappast en pump som är av märket Walbro, snarare något kina-tillverkat med okänd kvaliet.

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av reez
    Biltema säljer knappast en pump som är av märket Walbro, snarare något kina-tillverkat med okänd kvaliet.
    Eller en OEM-Walbro. Ingen av oss vet...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Biltemas elpump till 9000 - bra?

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Kan det vara något att rekommendera för 349:-
    http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... mId=106600

    Någon som har erfarenheter ?
    Elbränslepump för Saab 9000
    Biltemas elektriska för- (primär) och huvudbränslepumpar motsvarar bilens originalpump (samma tekniska specifikationer). För vissa bilmodeller kan dock vissa mindre modifieringar erfordras. Biltemas elektriska för- och huvudbränslepumpar har god funktion, bra konstruktion, tyst gång och lång livslängd


    Jag tolkar detta som att det är primärpumpen,dvs förpumpen som kostar 349:- och det ärväl inte dom som SP säljer ?!?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av reez
    Biltema säljer knappast en pump som är av märket Walbro, snarare något kina-tillverkat med okänd kvaliet.
    Eller en OEM-Walbro. Ingen av oss vet...
    de hade ju knappast stått Walbro system, 8mm om de inte vore det.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Biltemas elpump till 9000 - bra?

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Kan det vara något att rekommendera för 349:-
    http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... mId=106600

    Någon som har erfarenheter ?
    Elbränslepump för Saab 9000
    Biltemas elektriska för- (primär) och huvudbränslepumpar motsvarar bilens originalpump (samma tekniska specifikationer). För vissa bilmodeller kan dock vissa mindre modifieringar erfordras. Biltemas elektriska för- och huvudbränslepumpar har god funktion, bra konstruktion, tyst gång och lång livslängd


    Jag tolkar detta som att det är primärpumpen,dvs förpumpen som kostar 349:- och det ärväl inte dom som SP säljer ?!?
    Vad jag vet finns det bara EN pump på saab?
    den som sitter i tanken.. och det är väl den som biltema säljer, den som SP säljer är iaf den som sitter i tanken och är svindyr där.

    De är ju för övrigt ganska lätt kollat eftersom man måste åka till Biltema och köpa isf och då är de ju bara kolla om de är en gulcromad liten pump, vilket de troligen lär vara, eftersom spec stämmer överens med SP så tror jag nog de är samma pump som båda syftar på.
    vart sitter den sekundära soppapumpen då?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Biltemas elpump till 9000 - bra?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Kan det vara något att rekommendera för 349:-
    http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... mId=106600

    Någon som har erfarenheter ?
    Elbränslepump för Saab 9000
    Biltemas elektriska för- (primär) och huvudbränslepumpar motsvarar bilens originalpump (samma tekniska specifikationer). För vissa bilmodeller kan dock vissa mindre modifieringar erfordras. Biltemas elektriska för- och huvudbränslepumpar har god funktion, bra konstruktion, tyst gång och lång livslängd


    Jag tolkar detta som att det är primärpumpen,dvs förpumpen som kostar 349:- och det ärväl inte dom som SP säljer ?!?
    Vad jag vet finns det bara EN pump på saab?
    den som sitter i tanken.. och det är väl den som biltema säljer, den som SP säljer är iaf den som sitter i tanken och är svindyr där.

    De är ju för övrigt ganska lätt kollat eftersom man måste åka till Biltema och köpa isf och då är de ju bara kolla om de är en gulcromad liten pump, vilket de troligen lär vara, eftersom spec stämmer överens med SP så tror jag nog de är samma pump som båda syftar på.
    vart sitter den sekundära soppapumpen då?
    Primärpumpen (matarpumpen) sitter i tanken den också och återfinns både på vissa 9000 och og900. Enkelt förklarat så sitter huvudpumpen, dvs den som bygger tryck till fuelrailen i en matartank och matartanken i sin tur fylls av matarpumpen (primärpumpen) från huvudtanken.
    Matarpump och huvudpump sitter monterade i/på pumparmaturen i tanken.
    När förpumpen är kass brukar det bli motorstörningar när bränslenivån är låg.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Biltemas elpump till 9000 - bra?

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041":33uz45an][quote=csan]Kan det vara något att rekommendera för 349:-
    [url="http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1573&strCarId=Saab&iItemId =106600
    http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... mId=106600[/url]

    Någon som har erfarenheter ?
    Elbränslepump för Saab 9000
    Biltemas elektriska för- (primär) och huvudbränslepumpar motsvarar bilens originalpump (samma tekniska specifikationer). För vissa bilmodeller kan dock vissa mindre modifieringar erfordras. Biltemas elektriska för- och huvudbränslepumpar har god funktion, bra konstruktion, tyst gång och lång livslängd


    Jag tolkar detta som att det är primärpumpen,dvs förpumpen som kostar 349:- och det ärväl inte dom som SP säljer ?!?
    Vad jag vet finns det bara EN pump på saab?
    den som sitter i tanken.. och det är väl den som biltema säljer, den som SP säljer är iaf den som sitter i tanken och är svindyr där.

    De är ju för övrigt ganska lätt kollat eftersom man måste åka till Biltema och köpa isf och då är de ju bara kolla om de är en gulcromad liten pump, vilket de troligen lär vara, eftersom spec stämmer överens med SP så tror jag nog de är samma pump som båda syftar på.
    vart sitter den sekundära soppapumpen då?
    Primärpumpen (matarpumpen) sitter i tanken den också och återfinns både på vissa 9000 och og900. Enkelt förklarat så sitter huvudpumpen, dvs den som bygger tryck till fuelrailen i en matartank och matartanken i sin tur fylls av matarpumpen (primärpumpen) från huvudtanken.
    Matarpump och huvudpump sitter monterade i/på pumparmaturen i tanken.
    När förpumpen är kass brukar det bli motorstörningar när bränslenivån är låg.[/quote:33uz45an]

    Ok men då är det samma Pump som biltema och SP säljer om Biltemas är Primärpumpen som sitter i tanken, det gör den som SP säljer med då jag köpte min där.
    de är väl 9000 och Ng900 som har i tanken, Og har väl i utanför tanken?

    Edit: var visst alla Og900/ng900 och 9000 som har i tanken.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987
    Citat Ursprungligen postat av reez
    Biltema säljer knappast en pump som är av märket Walbro, snarare något kina-tillverkat med okänd kvaliet.
    Visst kan det vara så, har hittat ett otal generatorer etc med "Bosch" instansat.
    Så visst är det möjligt, som alla vet kostar marknadsföring

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Citat Ursprungligen postat av reez
    Biltema säljer knappast en pump som är av märket Walbro, snarare något kina-tillverkat med okänd kvaliet.
    Visst kan det vara så, har hittat ett otal generatorer etc med "Bosch" instansat.
    Så visst är det möjligt, som alla vet kostar marknadsföring
    de brukar ju bara va dem som har långt till biltema som gnäller över grejerna , det mesta brukar ju funka minst lika bra som att köpa det för 3-4 dubbla priset.

    som här text
    Walbro soppapump, 349kr på biltema, 990kr på speedparts, enligt hemsidorna är båda en walbro med 8mm anslutning, så himla mycket är de ju inte att bråka om, de står ju kalrt och tydligt på biltemas sida att de är en walbropump de handlar om, skulle de inte vara det så hade man väl inte skrivit det.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Citat Ursprungligen postat av reez
    Biltema säljer knappast en pump som är av märket Walbro, snarare något kina-tillverkat med okänd kvaliet.
    Visst kan det vara så, har hittat ett otal generatorer etc med "Bosch" instansat.
    Så visst är det möjligt, som alla vet kostar marknadsföring
    de brukar ju bara va dem som har långt till biltema som gnäller över grejerna , det mesta brukar ju funka minst lika bra som att köpa det för 3-4 dubbla priset.

    som här text
    Walbro soppapump, 349kr på biltema, 990kr på speedparts, enligt hemsidorna är båda en walbro med 8mm anslutning, så himla mycket är de ju inte att bråka om, de står ju kalrt och tydligt på biltemas sida att de är en walbropump de handlar om, skulle de inte vara det så hade man väl inte skrivit det.
    Läs igen
    Det står ingenstans att det är Walbro pumpar (eller Bosch).

    Walbro system innebär att pumpen passar bilar med Walbro.

    Behöver inte vara dåliga pumpar för det, men köper man en Biltema pump i tron att det är en Walbro så blir man nog besviken alt känner sig lurad.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Enköping/Uppland
    Inlägg
    68
    Den på biltema funkar riktigt bra och jag är inne på tredje året nu och det står som sagt Walbro på den. Behöver inte alltid vara skit för att det kostar mindre.

    Om den nu skulle lägga av efter 3 år så är det skitsamma. Kostar en struntsumma på biltema som funkar riktigt bra.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Svugg
    Den på biltema funkar riktigt bra och jag är inne på tredje året nu och det står som sagt Walbro på den. Behöver inte alltid vara skit för att det kostar mindre.

    Om den nu skulle lägga av efter 3 år så är det skitsamma. Kostar en struntsumma på biltema som funkar riktigt bra.
    får nog bli en sådan då.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  15. #15
    det är INTE en walbropump dom säljer på biltema men en kopia av en walbro köpte en förra veckan på biltema som monterades i en 9000 2,0t
    -97 funkar kanon på den men vet inget om kapaciteten om man har trimmat å bytt tex. spridare å höjt bränsletrycket mm.
    men den funkar iaf. bra på denna bil.


    //Kristoffer
    gå gjärna in å lägg en röst på min bil.
    http://www.garaget.org/?car=56995

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Kristoffer T / 1653
    det är INTE en walbropump dom säljer på biltema men en kopia av en walbro köpte en förra veckan på biltema som monterades i en 9000 2,0t
    -97 funkar kanon på den men vet inget om kapaciteten om man har trimmat å bytt tex. spridare å höjt bränsletrycket mm.
    men den funkar iaf. bra på denna bil.


    //Kristoffer

    Har också köpt en förpump till min og900 och det går inte utläsa något fabrikat på den.
    Funkar säkert bra trots att det är biltema
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Biltemas bromsok till Saab 9000? Speedparts?
    Av Mr Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 12:09
  2. Biltemas nya expansionkärl till 9000?
    Av rob_saab900 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 23:37
  3. Biltemas sportbromsskivor till 9000 Turbo!
    Av T4 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 15:56
  4. Biltemas bromsar till og 900?
    Av Martin900SET i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-14, 17:50
  5. Biltemas avgasrör till 9-5 ?
    Av 9-5 halmstad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-07, 16:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •