Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Konstigt laddtrycks problem 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Norra skåne
    Inlägg
    30

    Konstigt laddtrycks problem 9000

    Hej. jag har en 9000 2.0t -97 som jag precis tryckt ner ett steg 3 i. nu vill den inte gå som den ska.
    har sökt en del här men har inte hittat nått som löst mina problem.
    när man accelererar så blir det "slå huvudet i ratten" ryck så först trodde jag d va tryckvackten som gick in o bröt. men efter några rundor me bilen märkte jag att den ibland bröt redan vid 1bar, o jag har för mig tryckvaten ska bryta vid 1,5bar? laddtrycket svajar också en del. ibland så går den upp o lägger sig på 1,4 o ligger där i ca 1-2sek innan de bryter men för de mesta bryter den innan.

    de jag bytt senaste veckan är MV, alla vaccumslangar o nya stift(NGK). har även kollat GLT o det såg bra ut (ca 0,45).
    någon som kan hjälpa mig me detta irriterande problem

    Mvh Johan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    153
    vad mer är gjort med bilen vilken hårdvara är det ? avgassystem å etc etc ?
    Nissan sunny gti-r

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Norra skåne
    Inlägg
    30
    jag har 3 tums downpipe o racekat sen 2,5 tums resten o öppet filter. allt annat är orginal.
    har komplett nordic steg3

    Mvh Johan

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 803
    Provbytt DI-kasett?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Norra skåne
    Inlägg
    30
    nej det har jag inte gjort. har ingen o testa me

    Mvh Johan

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Norra skåne
    Inlägg
    30
    var inne på saab i eftermiddas o provade med en anna tändkasset men utan resultat.
    något mer förslag??

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Mr.A
    jag har 3 tums downpipe o racekat sen 2,5 tums resten o öppet filter. allt annat är orginal.
    har komplett nordic steg3

    Mvh Johan
    hum låter dom du har laddtoppar alltså slängar i trycket vad laddar bilen då den klipper av kan du kolla det ? ligger säkert på 1.5 bar eller mer. min gjorde likadant tidigare började tanka 98:a och monterade i nya tändstift så slutade det spöka.. kör med samma setup nu ungefär.. utan några som helst problem kanske är wastegaten som är för trång i kanalen eller dålig tryckklocka till wastegate armen ? har du vakum läkage i någon slang kolla det med vet jag om dom e trasiga så kan det ge skumma problem med...
    Nissan sunny gti-r

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Norra skåne
    Inlägg
    30
    för det mesta bryter den vid ca 1,4 men ibland bryter den redan vid ca 1 bar vilket jag tycker e lite skumt.

    tobbe_n vad menar du me att den e för trång??
    jag väntar på att dom ska skicka den nya förstärkta tryckklockan till mig.

    Mvh Johan

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 252
    Medlem#
    3186
    Orkar tryckklockan hålla samma grundtryck från 3000-6000rpm? Dvs 0,4bar.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Mr.A
    för det mesta bryter den vid ca 1,4 men ibland bryter den redan vid ca 1 bar vilket jag tycker e lite skumt.

    tobbe_n vad menar du me att den e för trång??
    jag väntar på att dom ska skicka den nya förstärkta tryckklockan till mig.

    Mvh Johan
    att den inte rent av klarar av att skicka ut överskottet genom kanalen och bygger upp ett övertryck.. ryck säkringen till mv och se vad som händer då den ska hålla Glt hela tiden då..
    Nissan sunny gti-r

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Norra skåne
    Inlägg
    30
    då hänger jag me.
    men då borde den väl inte bryta redan vid 1bar, då borde den ju gå till tryckvakten bryter vid 1,5 lr??[/quote]

  12. #12
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 252
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Mr.A
    då hänger jag me.
    men då borde den väl inte bryta redan vid 1bar, då borde den ju gå till tryckvakten bryter vid 1,5 lr??
    [/quote]
    Du kanske får såpass snabb laddtrycksuppbyggnad att din laddtrycksmätare inte hänger med?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Norra skåne
    Inlägg
    30
    kollade GLT i morse. de börjar på 0,4 men stiger sen upp till 0,6 vid 6000rpm. kan ju va så att min mätare inte hinner me.
    kan wastegaten bli igensatt av sot o dyl då??
    programet är ju anpassat för min motor o turbo.

    Mvh Johan

  14. #14
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 252
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Mr.A
    kollade GLT i morse. de börjar på 0,4 men stiger sen upp till 0,6 vid 6000rpm. kan ju va så att min mätare inte hinner me.
    kan wastegaten bli igensatt av sot o dyl då??
    programet är ju anpassat för min motor o turbo.

    Mvh Johan
    Nja, eventuellt så kan ju wastegatearmen kärva lite men det låter som om du har skenande grundladd om det sticker iväg uppåt i varv. Kan eventuellt behöva porta upp wastegate kanalen en aning för att få bukt med problemet.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Norra skåne
    Inlägg
    30
    pratade med nordic i dag o dom sa att glt skulle öka ungefär som mitt gör upp til 0,6 vid högre varv, jag trodde att d skulle ligga på 0,4 genom hela registret ???
    ska det öka lr ska det inte det??

    Mvh Johan

  16. #16
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 252
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Mr.A
    pratade med nordic i dag o dom sa att glt skulle öka ungefär som mitt gör upp til 0,6 vid högre varv, jag trodde att d skulle ligga på 0,4 genom hela registret ???
    ska det öka lr ska det inte det??

    Mvh Johan
    Om allt är som det skall så ska det vara samma i hela registret men det kan ju vara olika från firma till firma...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Norra skåne
    Inlägg
    30
    Om allt är som det skall så ska det vara samma i hela registret men det kan ju vara olika från firma till firma...
    men GLT styrs väl inte av boxen på nått vis?? det är väl direktverkande tryck från turbon till wastegaten som öppnar när den når det tryck man ställt in den på (i mitt fall 0,4) o sen borde den väl hålla de trycket oavsett varv på motorn. eller är det jag som fattat allt fel

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Mr.A
    Om allt är som det skall så ska det vara samma i hela registret men det kan ju vara olika från firma till firma...
    men GLT styrs väl inte av boxen på nått vis?? det är väl direktverkande tryck från turbon till wastegaten som öppnar när den når det tryck man ställt in den på (i mitt fall 0,4) o sen borde den väl hålla de trycket oavsett varv på motorn. eller är det jag som fattat allt fel
    helt klart de ska vara på de förinstälda vad har du för wastegate klocka och turbo ? har chip å sånt i min med ligger runt 270 hk och den beter sig som vanligt om jag rycker säkringen.... 0.4 hela registret inget mer inget mindre för mig iaf
    Nissan sunny gti-r

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Norra skåne
    Inlägg
    30
    jag tycker som sagt me att den ska ligga på de den är inställd på.
    jag har orginal t25 turbo o orginal wastegate klocka. väntar på en ny förstärkt men dom har inte fått in nån än.

  20. #20
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 252
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Mr.A
    jag tycker som sagt me att den ska ligga på de den är inställd på.
    jag har orginal t25 turbo o orginal wastegate klocka. väntar på en ny förstärkt men dom har inte fått in nån än.
    Menade att olika trimfirmor har olika syn på saker och ting. Nordic kanske tycker att 0,6bar i grundladd är ok.
    Jag tycker inte det personligen då det kan leda till överslängar som i sin tur ger "huvudet i ratten" effekt. Detta händer dock enbart om programmet är gjort för 0,4bar i grundladd, vet att många med högre effekter får köra med uppåt 0,8-1bar i grundladd. Någon vis person sade en gång att grundladd bör ligga på ungefär halva maxladdet för att det skall bli riktigt bra...
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. 9000 2.0t - laddtrycks problem
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 21:26
  2. Laddtrycks problem med min 9000 -90:a
    Av viggen959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 22:06
  3. Laddtrycks Problem 9000
    Av JJansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 21:31
  4. Laddtrycks problem 9000 t16-88
    Av jimboot16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-15, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •