Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Turboras + blå rök.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    3

    Turboras + blå rök.

    Hallå,

    jag har genom sökningar i trådarna kommit fram till att min turbo rasat. Till saken hör att jag vetat att det varit på gång pga missljud osv och redan beställt tid hos MapTun för turbobyte + div andra uppgraderingar.

    Idag rasade den "ännu mer" och den började tokbolma ut stora blåa rökmoln, jag var tvungen att köra till sidan. Vågade inte rulla en meter till och fick den bärgad hem. Det bolmar dels ur avgasröret och dels i motorutrymmet, man ser när man lyfter på huven att röken kommer från turbon.

    Nu till min fråga. Jag bor i Stockholm, MapTun finns i Örebro.... hur pass "riskabelt" är det att rulla lite försiktigt till Örebro på egen hand? kommer turbon flyga i luften helt och ta med sig halva motorn?
    Bärgare eller liknande Sthlm -> Örebro är ju sjukt dyrt...
    Saab 9000 2.3T/A200 -97. Maptun steg 4.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Skulle inte rekommendera dig att köra med bilen. Den blåaröken är olja vilket indikerar att den förbränns och läcker ut. Mao hög oljeförbrukning, du kör slut på olja, motorn går tort utan smörjning inte bra. Sen kan det ju även lossa bitar från turbinbladen som åker in i motorn inte heller bra. Mao hyr ett bilsläp och kör ner den eller anlita nån annan firma närmare att byta turbo åt dig.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •