Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: 9-5 som drar en del bensin...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435

    9-5 som drar en del bensin...

    tjenare, jag har en 9-5 M99 2.3t och jag tycker att den har börjat dra i sig lite extra bensin den senaste tiden, det lyser inga lampor och jag tycker nog att den går som den ska men har märkt av en ökad konsumtion har svårt att hålla den under 0.9 när man kör långa sträckor i lagom hastighet. Har kört lungt för att få grepp om det är en högra förbrukning och det känns så, jag har iofs bara kollat detta genom snittförbrukningen i SID.

    Är det någon som har lite förslag vad det kan tänkas bero på? bolla alla ideer ni bara kan. Har bytt bränslefilter nyss och tändstift.

    Tack på förhand!

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    eftersom Siden mäter soppaförbrukningen över spridarna? så borde inte soppafiltret ha med det att göra iaf.

    tycker inte de låter så farligt, kan ju nästan räcka med fel däcktryck eller dyl för att de ska va svårt att få ner förbrukningen.

    men vore jag dig så skulle jag nog räkna ut förbrukningen istället, Siden litar jag inte på till 100% (en del verkar ju lita blindt på SIDen)

    Servad som den ska?
    sånt kan ju påverka förbrukningen med om olja inte är bytt på länge osv.

    men jag skulle nog börjat räkna på förbrukningen först för att se om de verkligen är fel, SIDen kan va lite knas ibland.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Det var väl ca 900 mil sen oljan byttes så jag ska väl byta nu hade jag tänkt mig, jag får räkna ut vad den drar så får jag se om det är siden som ballat ur.

    Men hur kollar jag bränsleförbrukningen bäst? när reserven tänds är det cirka 10 liter kvar eller är det 10 mil att köra? (kommer inte ihåg vad det stod i instruktionsboken)

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Tanka fullt tills slangen slår av. Noll ställ tripmätaren. Ut och kör till det är dags och tanka "kanske inte hela sträckan direkt "

    Kolla hur långt du kört på trip mätaren kom ihåg det. Tanka igen fullt tills slangen slår av själv. kolla hur mkt bensin det gick i kom ihåg.

    EXEMPEL: Körd sträcka 650km, bensin åtgång 55L

    Uträkning: Bensin åtgång delat på körd sträcka 55/65=0.846 Liter/milen kan göra om km till mil så blir det lättare att räkna.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    132
    Det är ju varmt ute så om du har AC så påverkar den nog lite också. Min 9-5 av samma modell och år får jag sällan under 0.9.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Se till att stift och filter är bytta.

    AC gör så att bilen faktiskt kan dra upp till 0,5-1 dl mer /mil.
    DÄCKTRYCK se till att du har välpumpade däck (jag har ca 3Kg) i på mina 225/45-17". Som fysiklärare gillar jag ju inte att man snackar tryck i kg men men.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Se till att stift och filter är bytta.

    AC gör så att bilen faktiskt kan dra upp till 0,5-1 dl mer /mil.
    DÄCKTRYCK se till att du har välpumpade däck (jag har ca 3Kg) i på mina 225/45-17". Som fysiklärare gillar jag ju inte att man snackar tryck i kg men men.
    3Kg är inte jätte mycket med tanke på dimensionen.. Bak på min MR2:a (235/40ZR17) så har jag 3.5Kg och det är inte för mycke.
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    tack för tipsen får pröva och se om det är sid som är skum eller vad det är...

    jag kör med 3.0 kg på däcken, och filter och stift är nyss bytta.

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Mälardalen Sala
    Inlägg
    33
    vet att när tändkasseten var på väg att pajja på min 9-5a så drog den i sig en hel tank på 10 mil, så vet att de kan svida i bland när man ser att skiten bara sjunker
    Saab 9 5 02 kör nu maptun steg 3
    Saab 900 cupé
    http://www.garaget.org/?car=47159&image=407669

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    293
    Medlem#
    5090
    Citat Ursprungligen postat av pof
    Det är ju varmt ute så om du har AC så påverkar den nog lite också. Min 9-5 av samma modell och år får jag sällan under 0.9.


    /thomas
    mvh Thompa

    "Snabbast i hamsterhjulet - är fortfarande en hamster"
    Saab 9-5 Aero original 2007 av kulören skumsilver

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    10
    Hej Alle!

    Jag har en 9-5 Kombi och jag pendlar ca 8 mil varje dag till jobbet.
    Min SID visar 8.8. Detta grundat på att jag kör i 90-100 km/h, ca 2.5 bars tryck i däcken. För info. så har jag bytt stift för ca 2 veckor sedan och även trim.

    För kännedom så har jag även räknat ut bränsleförbrukningen enlig inlägget tidigare på tråden. Detta stämmer bra.

    Testade att köra 200 km/h i ca 1 mil+, och då stannade SID på 10.2l/mil. Inte att lita på, men lite kul var det.

    MVH: Adde L
    Adde L

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Min ligger mellan 1.19 och 1.23 l/mil i stan. Jag tycker att ni pratar låga siffror. Jag börjar misstänka att jag har något knas på bilen, den har inte tagit såhär mycket förut.
    Bilen är servad för 400 mil sedan. Stift/luftfilter är bytta för 1800mil sedan, så det beror inte på det.
    Sista tanken var värst-43 mil på 56 liter. =1,3l/mil
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    10
    Hej igen!

    Såg att du har en Aero (Laplander). Då du skriver att din bil drar runt 1.19 till 1.23 l/mil i stadstrafik, låter det inte så extremt konstigt. Har en kollega som drar nästan lika mycket i stan. Tänk på att du har en stor motor i din bil.

    Själv tycker jag att det e för dyrt att ha den Saab jag har idag, tanke på bensinpriset. Har ju bara en 2.0t. Måste bara nämna att i dag så låg SID på 8.3.-8.4l/mil på väg hem på landsväg från jobbet. I stadstrafik ligger den runt 0.9 l/mil. Saabmotor i 9-5 e inte direkt optimerad att vara snåla under minst 70 km/h, enligt min åsikt.

    MVH/ Adde L
    Adde L

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av Adde L
    .....du skriver att din bil drar runt 1.19 till 1.23 l/mil i stadstrafik, låter det inte så extremt konstigt. Har en kollega som drar nästan lika mycket i stan.
    Låter väl som en helt normal kollega.....en blöt kväll i stan kan ta betydligt mer än så...

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    [quote=Mr MEP]
    Citat Ursprungligen postat av "Adde L":2x3sahqg
    .....du skriver att din bil drar runt 1.19 till 1.23 l/mil i stadstrafik, låter det inte så extremt konstigt. Har en kollega som drar nästan lika mycket i stan.
    Låter väl som en helt normal kollega.....en blöt kväll i stan kan ta betydligt mer än så... [/quote:2x3sahqg]


    Ja. aero och blyfot är väl ingen fattigmanskombination..
    nåja, fördelarna överväger än så länge.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  16. #16
    När bränslelampan tänds är det ca 7l kvar.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    13
    Jag har senaste tre semestrarna kört Boden-Mariefred 102 mil utan tankstopp. Förbrukning 0.68.

    Bilen är en -98 9-5 2.3 med speedpartsbox, funkar även med orginalboxen.

    Stadskörning är dock en helt annan femma, då snittar den ca 0.8 - 1.0
    men då har man ju en snittfart på max 40km/h

  18. #18
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    I min när lampan tänds så är det runt 15L kvar får i runt 55L när ja tankar, för det är väl 70L tank på 9-5 står så i instruktionsboken

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  19. #19
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    för det är väl 70L tank på 9-5 står så i instruktionsboken

    Mvh
    I min bok står det 75 liter! Skiljer kanske på olika årsmodeller?

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    10
    Ha ha ha.....missade visst ett ord där...ja, ja skit happends!
    Bara glad att göra andra glada.
    Adde L

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •