Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bas:en i 300w 9-3 SC -07

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Bas:en i 300w 9-3 SC -07

    Har märkt en lite udda sak med stereo:n i min 9-3 SC -07 med 300w system samt navi:

    När man fadar ljudet framåt eller bakåt så är basen fortfarande konstant i dörrar samt lådan i skuffen. Tycker detta är lite udda då även basen borde förflyttas åt det håll man fadar ljudet?

    I min -06:a med 300w och nav så var det i alla fall så, dock vet jag att hela stereo:n är omgjord i -07an.

    ngn som kan förklara varför det är så här eller om det är ngt fel på min bil?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Ngn som vet?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Edsvalla
    Inlägg
    31
    Ljudet från basen kan ju knappast förflytta sig från skuffen till främre delen av bilen utan att du fysiskt flyttar på högtalaren...
    För det är ju knappast troligt att dörrhögtalarna spelar lika djupt som den i skuffen gör. Dessutom brukar man säga att de låga frekvenserna som alstras i en djupbas är väldigt diffusa att ange riktning på. Mänskliga örat klarar inte detta så bra. Det är ju ganska vanligt att man använder en separat baslåda som placeras ocentriskt i förhållande till vänster och höger högtalare.

    Vänliga hälsningar
    MAX

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Men i mitt fall så är det så att dörrhögtalarna som återger basen samt basen i skuffen spelar precis lika högt oavsett om jag fadar allt ljud bak eller fram. Så ska det väll inte vara?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305
    På min Pioneer jag hade innan så fanns det både en utgång för Rear "lågnivå-ut" och en "Subwoofer" lågnivå ut.
    Eller rättare sagt det gick och ställa i mjukvaran. Detta resulterade i att när den stod på "sub" så var den helt oberoende av Faden och man ställde den med nivå i Displayen istället. Ställde man över på Rear lågnivå så gick den givetvis på Faden bakåt.

    Kanske är något sådant. Som i typ en hemmabioanläggning så är Sub enbart styrt av nivå och volym. Ej balans eller liknande.
    På detta sätt kan dom ju styra lågnivå signaler via filter och så direkt till enbart den.

    På min stereo hemma så står ju bakhögtalarna på "small" och då spelar subban deras frekvenser. Kanske någon liknande uppfinning på saaben?

    MVH
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    ngn som har koll på hur nya stereon/naven ska leverera ljudet?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

Liknande ämnen

  1. Vad för högtalare 9-3 SC -07 med 300w (ej bose)
    Av Johnken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 10:26
  2. ICM2 300W i 150W-bil?
    Av Nocz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 17:26
  3. 9-3ss 300w
    Av evo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 14:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •