Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Trimfråga!

  1. #1

    Trimfråga!

    Jo det är som så att jag har lagt i ett aero standard prog i min bil men den går inte så bra som en aero utan den verkar slå ifrån vid ca 200 hk eller nåt sånt. Och det är inget speciellt som händer eller vilket trim prog jag än lägger i utan den stannar på ca 200 hk ändå. Jag har bytt snoken och kobran till llite större och då vart det lite bättre men inget speciellt. Nu har jag slut på ideer vad jag kan göra. Nån som kanske vill komma med lite tips på vad det är??

    Tack på förhand....

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    346
    För det första vilken bil är det
    om det är en 9000 så får du nog slänga i samma snurra som Aeron (om du nu inte redan har det är inte helt hemma på vilka som sitter i 9000 föutom den i Aero) den heter Mitsubishi 15T, sen är det möjligt att spridarna samt några andra delar skiljer sig också.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Hej,

    Läs denna först tack: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=112558

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Sorry det var inte meningen...

    det är en saab 9-5 2,3t -00

    vill ni veta nå mer??

    Än en gång sorry...

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 985
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Vad e det som är utbyt på bilen? endast styrdonet?
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Hej,

    Har din bil TCS? Har du aeroaggregat på? Jag antar att du gifte in den med Tech II på verkstad, kollades inte felkoder då?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    ingenting förutom styrdon och snoken och kobran.

    vad är tcs? ja det kan man säga att den gjorde och nej inga felkoder...

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Citat Ursprungligen postat av gothe86
    vad är tcs? ja det kan man säga att den gjorde och nej inga felkoder...
    TCS = antispinn. Om bilen har det har du en knapp som heter "TCS" till vänster om ratten.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 985
    Medlem#
    6220
    Är bilen en lätttryckare lr fulltryckare orginal?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    nej jag har inte tcs.
    hur vet jag om det är en lätt eller full original??

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    197
    Det är inte bara att gifta in en aerobox på vanligt sätt. Man får inte ut full effekt då. Det är lite mer "joxande" med Tech2 för att få till det.

    Mvh

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    197
    Citat Ursprungligen postat av gothe86
    nej jag har inte tcs.
    hur vet jag om det är en lätt eller full original??
    9-5 2,3t -00 fanns bara i en variant ("mellantryckare" kanske?), så detta behöver du inte kolla.

    Mvh

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 454
    Medlem#
    9481
    borde väl nästan va en ltt, har den någon turbomätare?
    eller fanns det Ltt med turbomätare med i 9-5an?

    de är ju inte bara att ta ett program som är anpassad för en viss hårdvara och sätta i en annan bil och tro de ska funka kanon.

    tex så har väl inte lättryckarna någon Magnetventil vilket fulltýckarna har, vilket borde resultera i att bilen går på glt.

    men helt spontant så tycker jag de inte låter så bra ta ett program som inte är anpassat till hårdvaran och lägga i.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    men den är mer än in gift och allt det så det har inget med programmet att göra och nej det är ingen ltt för det sitter magnetventil på den och programmet är anpassat till min bil men ett aero prog i grunden men det jag skulle veta vad det kan vara för hårdvara som strular....

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Hej,

    Om vi går tillbaka till ursprungsfrågeställningen, vad menar du med att den "stannar vid 200 hk"? Har du mätt upp det, eller vadå? Jag förstår inte riktigt...

    Menar du att den verkar strypas vid ett visst varvtal eller dalar "trycket" väldigt tidigt?

    Testa att rycka "R"-slangen på magnetventilen och provkör.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 829
    Medlem#
    4458
    Det är väldigt svårt att få några vettiga uppgifter från dig!! Nu plötsligt säger du att det inte är ett aeroprogram utan ett anpassat sådant. På vilket sätt är det anpassat?

    Vad ska du ö.h.t med ett aeroprogram i en bil utan att ha rätt turbo?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 208
    En enkel fråga.

    VEM har modifierat aeroprogrammet ?

    Att klippa och klistra i ett program är kanske lite mer komplext än vad du har fått information om.....

    Din trimmleverantör skall lösa bekymmret åt dig.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  18. #18
    men det är typ ett aero prog men det spelar ingen roll vad det är för prog utan det beter sig lika ändå. jag har testat rycka slangen till mv men det gör ingen skillnad.
    Nej det är inte upp mätt men den drar nästan jämt med en bil med 200 hk i så det är bara en gissning. Den beter sig inget speciellt utan det verkar som att det bara skulle va ett 200 hk prog i men det är det inte å det vet jag.


    Vfr: Vad har du med et att göra??

    Aerofred: Vad har det med saken att göra vem prog kommer ifrån??

    Nu skiter vi i prog frågan å allt det. jag undrar bara vad det kan vara för hårdvara i bilen som kanske inte funkar som det ska.
    KK hade ett bra förslag även om det nu inte är den men såna typ av förslag vill ja annars kan det va.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 527
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av gothe86
    ...nej det är ingen ltt för det sitter magnetventil på den...
    Även LTT har magnetventil om den har Trionic 7 som din (och alla andra 9-5or) har.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  20. #20
    Lätttrycks varianterna kom ju med 900S:en och sen 9000.
    Dessa hade ingen APC kontroll utan den hade bara ett grundladd.
    Så en ex 9000 utan magnetventil är altså en ltt.
    Alla 9-5 har magnetventil och där har man inget fast laddtryck utan laddtrycket varierar även på 185hk.
    T7 jobbar med luftmassa och reglerar laddtryck för att hålla en viss luftmassa.

    För att återgå till gothe86:s problem så kan man visst gifta in en Aero låda på en 170Hk maskin utan större problem.

    Sen går det aldeles utmärkt att köra ett aero prog utan att byta turbo.

    För att gå mera på problemet kan du pröva att ta bort slangen som går till wastegate dosan och och köra en lite sväng.
    Detta borde få upp lite ladd och blir det ingen större skillnad så kanske det är stopp i katten eller kärvande wastegate eller nåt liknande.
    Eller nån som har nån annan idé?
    /JKBPower
    There Is No Power Without Power

Liknande ämnen

  1. Trimfråga
    Av mattso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-21, 16:26
  2. Ännu en trimfråga(motornord)
    Av chrill3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 23:36
  3. Trimfråga
    Av mange75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 21:59
  4. Trimfråga!!
    Av 9000mannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-05-13, 12:17
  5. Laddtrycks och trimfråga
    Av iMPOSTER i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 21:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •