Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bilen dör när jag kopplar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    74

    Bilen dör när jag kopplar

    Som rubriken lyder så dör bilen när jag kopplar. Det händer inte varje gång utan kanske var tionde eller nåt. Problemet började efter att jag bytte till ett öppet sportluftfilter. Den går helt felfritt på tomgång och det är bara när man kör som problemet kommer. Ibland kan mätaren tvärdyka från 3000 till 0. Det är inga problem att starta bilen efter att den har dött. Har bytt vakuumslangar. Bytt tändstift och soppafilter...men problemet kvarstår. Fattar inte va det kan va. Den går ju skitbra iövrigt.
    Bilen är en 900ng 2.0T

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    68
    Har akkurat samme problem som deg, bare at jeg har 9-3. Jeg har også byttet vakumslanger, men jeg har originalt luftfilter. Håper noen kommer med en løsning
    Saab 9-3 SE, 2002 modell 2,0t
    http://www.garaget.org/?car=28719

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Hej,

    Eftersom problemet kom vid byte till öppet filter så skulle jag till att börja med dubbelkolla monteringen av det öppna filtret eller, ännu hellre, byta tillbaka till original luftburk.

    Sedan är det inte helt ovanligt att den där typen av fenomen uppstår med en dålig bypassventil. Testa att provbyta med någon annan T5-bil (både NG900, tidiga 9-3:or och 9000 har samma ventil).

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Eftersom problemet kom vid byte till öppet filter så skulle jag till att börja med dubbelkolla monteringen av det öppna filtret eller, ännu hellre, byta tillbaka till original luftburk.

    Sedan är det inte helt ovanligt att den där typen av fenomen uppstår med en dålig bypassventil. Testa att provbyta med någon annan T5-bil (både NG900, tidiga 9-3:or och 9000 har samma ventil).

    Mvh

    KK
    Har kollat anslutningarna till filtret o dom e täta. Felet borde ju inte kunna ligga i själva filtret. har provat att suga i bypassen o de e motstånd...men får kanske prova att byta ändå.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    74
    tror att jag kan ha hittat felet nu...kollade lite i motorn och hittade en ganska grov slang bakom gasspjällägesgivaren som det var en spricka i. Slangen sitter alltså bakom spjällägesgivaren in mot kupen...den går vidare till nån svart cylinder formad sak vid höger framskärm...därefter går den in i framskärmen tillsammans med en mindre slang...Vad är det för slang? Kan det va den som e boven?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    68
    Citat Ursprungligen postat av KK

    dålig bypassventil
    Kan noen forklare meg hvor denne er og hvordan den ser ut?
    Saab 9-3 SE, 2002 modell 2,0t
    http://www.garaget.org/?car=28719

  7. #7
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 067
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av Ca3
    Kan noen forklare meg hvor denne er og hvordan den ser ut?
    Finns även andra namn på denna del, tex återcirkulerande avlastningsventil eller dump...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    68
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Citat Ursprungligen postat av Ca3
    Kan noen forklare meg hvor denne er og hvordan den ser ut?
    Finns även andra namn på denna del, tex återcirkulerande avlastningsventil eller dump...
    Ok, da er det ingen sak
    Saab 9-3 SE, 2002 modell 2,0t
    http://www.garaget.org/?car=28719

Liknande ämnen

  1. Dör när jag kopplar
    Av fiisken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 20:13
  2. [LÖST] Kopplar inte ur 9000
    Av Robban_GBG20 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 21:07
  3. Bilen dör när man kopplar varm motor trionic 5.5
    Av Larzzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 22:46
  4. Kopplar ej ur???
    Av Schön i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 12:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •