Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tutan död på ng900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    8

    Tutan död på ng900

    När jag var på väg till besiktningen idag så slog det mig att jag skulle prova tutan. Den funkade INTE! nähä. Glider in på besiktningsparkeringen samma minut som min tid var bokad till. Detta pga ett vägarbete med flaggvakter som väntade mellan 7-10minuter att släppa trafik + en punktering. Iaf. så valde jag att kolla säkringar och relä innan jag skrev in mig på besiktningen. DUMT eftersom jag 7minuter efter min bokade tid fick meddelandet i den automatiska inloggningsdatorn att jag inte kunde ställa mig i kö eftersom min tid gått ut!?! 7min. *grrrrrrr*.
    Nu till saken. Jag har mätt på kontakten framme vid tutan. Dött. Har provat byta reläet mot det exakt likadana som sitter i reläsockeln intill tutans. Dött. Provade mäta i reläsockeln. Där hade jag +12v på ena spolsidan men ingen -12v på den andra. Förmodar att ratten jordar när man tutar och att rattöverföringen är kass. Innan jag ger mig på detta så undrar jag om det är något mer jag ska kolla innan jag ger mig på att deontera airbagen (enligt tidigare inlägg i ämnet). Bilen är en NG900 -98 (med og9-3 ratt som det satt på -98orna)
    Hilfe...

    // Daniel

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 887
    Klickar det i relät när du trycker på tutan?
    Testar hornet med vanlig 12V?
    Inte helt omöjligt att hornet rostat sönder från insidan.
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    454
    Den har inte visat några tendenser till att dö innan?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    8

    ......

    Klickar reläet? -> Nej och som sagt ingen -12v på reläsockeln.


    Har tutan strulat innan -> Bilen har framförts utanför stadsmiljö
    och jag har dåligt med vänner att tuta
    på, så jag vågar inte svara på det.
    tutar kanske 4gånger om året med
    denna bilen


    Jag tycker att jag borde fått 12v mellan reläsockelns A1 pol och A2 pol
    när jag trycker på tutan men där ligger som sagt bara fast + och ingen - .

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180
    Prova jorda ned kabeln som kommer från ratten manuellt bara, med en lös kabel mot jord, tutar det så vet du ju vad problemet är...

  6. #6
    Jag lyfter inlägget lite. Tutan på min ng900 -98 har också lagt av, men har inte hunnit att kolla något på det än. Det började med att det ena hornet lade av, sedan det andra. Det mystiska är att jag får tut-ljud när jag öppnar bakluckan med fjärren. Har den ett separat signalhorn, eller kör den på samma som tutan. Om larmet går så tutar det också från bilen. Man börjar undra lite... särskilt när jag inte kan så mycket. Jag får väl börja med att kolla om jag får spänning fram till signalhornen vid kylaren först. Sedan kolla relät, eller vet ni direkt vad som kan vara fel?

    /Anders

Liknande ämnen

  1. Tutan ur funktion
    Av thess i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-03-11, 12:24
  2. 9-5 -99, tutan fungerar ej.
    Av calle_p40 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 22:17
  3. Tutan funkar ej!
    Av Yamaha i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 19:40
  4. Tutan har lagt av på og9-3.
    Av NiV3Rt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 00:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •