Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byta/fylla på olja i A/C kompressorn.

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Byta/fylla på olja i A/C kompressorn.

    Kommer till helgen att montera "ny" kondensor och kompressor(Seiko_Seiki) i gammel-SAABEN -9000i . Frågan har nu uppstått hur man gör med oljan. Systemet är av 134a-typen och skall sålunda ha PAG-olja.
    Kompressorn är köpt begagnad så jag vet inget om statusen på oljan. Så frågan är nu hur tappar jag av all gammal olja och fyller den med fräsch ny pag-olja? Finns där någon speciell oljeplugg eller använder man hög-resp. låg-trycks anslutningarna för detta?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungsängen
    Inlägg
    81
    du kan med fördel hälla all den nya olajan i kondensorn.. har för mig att det ska vara pag 100. sen får man kicka på ett diagram hur mycket olja man ska ha. beror på hur mycket man har byt ut av systemet. men tänk på att du bör provtryka systemet minst några timmar helst något dygn för att vara säcker på att det blir tät.

    Mvh Fredrik

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av frollan
    du kan med fördel hälla all den nya olajan i kondensorn.. har för mig att det ska vara pag 100. sen får man kicka på ett diagram hur mycket olja man ska ha. beror på hur mycket man har byt ut av systemet. men tänk på att du bör provtryka systemet minst några timmar helst något dygn för att vara säcker på att det blir tät.

    Mvh Fredrik
    Ok - men hur gör jag med den gamla oljan som eventuellt finns kvar i kompressorn? Är det bara att vända den upp och ner? rinner all gammal olja ut då?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av frollan
    du kan med fördel hälla all den nya olajan i kondensorn.. har för mig att det ska vara pag 100. sen får man kicka på ett diagram hur mycket olja man ska ha. beror på hur mycket man har byt ut av systemet. men tänk på att du bör provtryka systemet minst några timmar helst något dygn för att vara säcker på att det blir tät.

    Mvh Fredrik
    Ok - men hur gör jag med den gamla oljan som eventuellt finns kvar i kompressorn? Är det bara att vända den upp och ner? rinner all gammal olja ut då?
    Den följer med ut när du vacumsuger systemet.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av agnes

    Den följer med ut när du vacumsuger systemet.
    Jaha - men hur får jag då in den nya oljan? utan att bryta systemet och återigen få in en massa contaminerad luft?
    Tror inte du riktigt tänkt igenom det där ....
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Att den gamla oljan skulle följa med ut när man vacuumsuger systemet verkar utomordentligt osannolikt!
    Däremot kokar fukten bort när man vacuumsuger. Det är ju därför man gör det!

    Per L

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Att den gamla oljan skulle följa med ut när man vacuumsuger systemet verkar utomordentligt osannolikt!
    Däremot kokar fukten bort när man vacuumsuger. Det är ju därför man gör det!

    Per L
    Bra - klokt svar! Nu börjar vi närma oss sanningen. Kollat med en AC-mek nu på morgonen. Vakuumsugningen sker vanligtvis från kompressorns sugsida - medans ev. påfyllning av olja sker på kompressorns trycksida. Detta bör innebära att man kan tippa ur all gammal olja innan man fyller på motsvarande mängd ny fräsch olja på trycksidan. Efter montering och anslutning av alla slangar och rör genomförs vakuumsugningen från kompressorns sugsida - normalt den anslutningen med svart tät-hatt.

    Verkar detta vettigt eller har jag missat något? Ska till Celer på lunchen och handla några oringar och PAG-olja. Får kolla med dem hur det här stämmer.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Liknande ämnen

  1. Fylla på olja i 9-5 2,3t -04, rätt sort?
    Av Haddoque i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 14:43
  2. AC-Kompressorn tryckte ut Gas & Olja
    Av Bobzi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 23:58
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 12:46
  4. Vilken olja ska jag fylla på
    Av Ric_234r i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-01, 09:46
  5. Fylla på vxl-olja via nivåstickan?
    Av NIzmO i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 02:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •