Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: toppola, info, tips, få tag i, allmänt,bilder?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    95

    toppola, info, tips, få tag i, allmänt,bilder?

    Som topik! sökt på nätet men finner ej så mycket!

    toppola, någon som kan delge information om denna härliga överbyggelse! bilder och vart man kan finna sådan till 900/9-3?

    tänkte mer på toppola 2. vad ligger de i pris om man ska finna någon? utrustning? vart finner man sådan? ja blev ju nyfiken på dessa nu ju efter någon tipsa om ett par som reser världen över med en sådan i en og900 men jag upptäckte de fanns till 9-3 med ju! sedan funkar dessa på vintern?

    JA ALLT OM DENNA MOTTAGES TACKSAMT!

    //CGO
    9-3 1,9TiD -07

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nykarleby / Finland
    Inlägg
    1 251
    Hej!

    Om man söker på google hittar man ju lite.. men det har du säkert gjort.
    Jag såg en till salu på Blocket för en tid sedan, tror den kostade kring 30.000 kr med bil och allt.

    Mvh Ubbe
    Kör nu: Saab 9-3 SportCombi 1.9 tid 2006 Tidigare Saabar: Saab 9-5 2,0t Vector BioPower Såld! Saab 9-5 2,3T Kombi "Hirsch" Såld! Saab 9-5 SE 2,3 -99 Såld!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    95
    jo jag har googla lite och funnit en del men vill veta mer!

    runt 30 00? till en og900 då eller nya 900samt 9-3?

    Ingen som kan mycket om denna skapese? hur många tillverkades? etc? varför finns de inte mer? ja frågorna är många!
    9-3 1,9TiD -07

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nykarleby / Finland
    Inlägg
    1 251
    Det var en OG900 jag såg... bil och toppola för 30.000 om jag inte minns fel, kan hända det var på tradera också. Länkarna i denna tråd jag såg:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... la#1084854

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... la#1072027

    Enligt "Mackan" här på forumet byggdes det endast 3st till NG900 / OG9-3.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ola#742544

    Mvh Ubbe
    Kör nu: Saab 9-3 SportCombi 1.9 tid 2006 Tidigare Saabar: Saab 9-5 2,0t Vector BioPower Såld! Saab 9-5 2,3T Kombi "Hirsch" Såld! Saab 9-5 SE 2,3 -99 Såld!

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... C_3485.JPG

    En 9-3 Norrköpingsbil med Toppola. Den går sänkt och med Nordic steg3.

    Efter kommer en "prototyp" av 900 Cab handgjord av American Sunroof.

    Ägaren är en "exsvåger" till Robert@ och Sasse.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    95
    najs!

    Men endast tre stycken? då kan det bli lite svårt få tag i dessa då

    Hmmm enda sättet är väl ta kontakt med en plastfirma och gjuta av och bygga egen inredning men då blir ju notan inte billig heller.



    Får själv satsa på en og9-3 först och sedan spara kulor till gjuta en egen eller lura av någon den ena.

    Det är bara ösa på med info! allt ni vet! gärna bilder invändigt med!
    9-3 1,9TiD -07

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 570
    Testa o kontakta firman.....
    det verkar ju onekligen som om man ska kunna köpa "skalet" om man behagar
    http://hem.passagen.se/scarlot/toppola/
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  8. #8
    Toppolan är en mycket praktisk liten "låda" som man snabbt vänjer/fäster sig vid.
    Totalt byggdes 300 st Toppola. De flesta byggdes till og900. Ett antal byggdes till Ford Sierra samt Scorpio (1 st). Utöver detta byggdes de även till pickup-bilar, SAAB 900/9-3 samt 9000.
    På Toppola 2 som ser lite annorlunda ut, (rakare sidor samt högre front) tog man hjälp av "flygdelen på gamla SAAB" för att få bättre aerodynamik. Dessa är väldigt ovanliga. Hur många Toppola det finns till 900/9-3 och 9000 kan man inte riktigt säga eftersom de flesta är delbara och har en s.k. damask som är utbytbar. Dessa kan ha ändrats från att passa till 900/9-3 till att passa 9000. Men antalet som ursprungligen tillverkades till 900/9-3 ligger runt 3 st. Jag har inte sett några Toppola2 till salu på länge. Dock kommer det ut ca 2-4 st gamla Toppola 1´or på Blocket varje år. Även dessa går åt väldigt fort. Toppola byggdes i tre olika versoner, Sport (utan vintervärme eller kök), Continental (med kök men utan vintervärme) samt Scandinavia som både hade kök och vintervärme.
    Det går alldeles utmärkt att bo i dessa under vintern. Själv använder jag Toppolan vintertid då jag skall på fester samt som värmestuga för barnen då vi är ute och åker pulka m.m.
    Koka korv i "köket" är även det uppskattat då det är kallt ute i pulkabackarna.

    Att sätta igång produktion igen torde vara ett enkelt sätt att bli av med sina pengar. Andelen kombicupéer som tillverkas idag av olika bilfabrikanter är mycket liten. Begagnatfloran av gamla kombicupéer tunnas ut år för år. Nuförtiden gäller bara "rena" kombibilar samt sedaner.

    Lycka till Cgo i sökandet efter en Toppola, jag kan garantera att Du kommer att ha väldigt kul om Du hittar en!
    SAAB og900 cabriolet-prototyp, SAAB 9-3 Aero/Toppola,
    SAAB 9-3 Viggen cab (MonteCarlo-gul), SAAB 99 turbo x 3.
    http://www.toppola.se

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    95
    hmm det är ju toppola 2 som är snyggast och modernast. tråkigt med så få!

    Bra med informationen. Ingen som har bilder på dessa insida och utsida toppola och toppolaII?

    Men får nog lägga detta till framtiden och köpa mig en 9-3 först sedan spara kulor utifall man stöter på någon. eller om man köper en og topola och bil och har som husbil. kanske köper skal om detta nu går. men får lägga detta på is så länge men information är alltid bra och här på detta ställe vimlar det av det. ni som har toppola, kör försiktigt och kör inte av vägen, ni verkar ha en skatt på bilen

    Någon med mer info får gärna fylla i!
    *älskar info*
    //cgo
    9-3 1,9TiD -07

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675
    Köp en og900 och en Toppola och ha den som "husbil".
    Jag gjorde precis så och ångar inte det en sekund.

    Man får garanterat nya "kompisar" och ett och annat skratt på vägen men det är ju det som gör det hela lite roligare.

    Sedan är det sjukt kul att se folks miner när man kör om bilar med detta ekipage!

    Go for it man!

    Mvh /Tim

  11. #11
    Hej Cgo!

    Vill Du se hur den ser ut inuti kan Du gå in på http://www.ostgotasaabklubb.com och på vänstersidan "rulla" ned till TOPPOLA. Där finns några bilder. Luckorna till skåpen i Latjholajbanlådan är dock ej på plats på dessa bilder.

    Ha de bra!
    SAAB og900 cabriolet-prototyp, SAAB 9-3 Aero/Toppola,
    SAAB 9-3 Viggen cab (MonteCarlo-gul), SAAB 99 turbo x 3.
    http://www.toppola.se

  12. #12
    Frågor:

    1. Bilens stabilitet i motorvägsfart?

    2. Max tillåtna hastighet (i Sverige)? 120 km/h?

    3. Kylskåp/spis? Hur strömförsörjda?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Frågor:

    1. Bilens stabilitet i motorvägsfart?

    2. Max tillåtna hastighet (i Sverige)? 120 km/h?

    3. Kylskåp/spis? Hur strömförsörjda?
    Fråga 1 & 2: Jag har varut uppe i ca. 170km/h med min toppola och det känns skaligt stabilt. Om man kör laglig hastighet så känns det inte alls farligt. Har utrustat min og900 med husvagnsfjädrar bak vilket gör en hel del för bilen. Man kan känna av sidovindar men inte så hilma mycket som man kan tänka sig...

    Fråga 3. Jag kör med portabel kylväska. Den pluggar man bara i cigg-uttaget. Har solcell på taket + ett extra batteri och det fungerar helt okej om man inte står längre tider. Fick batteritorsk på Roskilde förra året men det berodde på att jag utöver kylen hade en strömomvandlare (12->220v) till min mobilladdare.
    Jag har inte kvar min spritspis/värmare utan kör med tvålågig gasolspis istället. Fungerar hur bra som helst.

Liknande ämnen

  1. Bilder eller info på 900ng & 9-3OG som Polisbil?
    Av SAAB90 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-07-03, 07:44
  2. Vad kan min 900a vara värd? (info+bilder)
    Av DashOmid i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 12:55
  3. Aerostolar, rekonditionering färdig! Utan bilder och info!
    Av Mr.woosh i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 23:20
  4. Sökes: Bilder/info från omvandling 9-5 MK1 -> MK2
    Av turbo4ever i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 18:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •