Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Motorn ryckte till och dog nu bärgad [FIXAT]

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454

    Motorn ryckte till och dog nu bärgad [FIXAT]

    I fredags så stannade min 9-5 aero 03, helt orginal. Den ryckte till en gång, jag drog på och den gick som den skulle för att sedan någon km dö när jag släppte gasen. Bilen startade efter ca 20 min och jag kunde hjälpligt ta mig hem. Bilen gick hela tiden bra. Det finns en felkod, bilen är bärgad till SAAB för utläsning osv.

    Nu till min fråga. Jag tror att det är vevaxelgivaren men om den strular blir det en felkod?

    Jag´har kollat stiften, bytt ut DI mot en fungerande men symtomet kvarstod. Bilen startade ej. Soppapump och soppafilter byttes förra sommaren.

    Det var vevaxelgivaren. Körde bilen i ca 2h både hårt och normalt men allt funkade som det skulle
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454
    Ingen??

    Bilen står nu på SAAB i Vimmerby. De hade igång bilen i ca 20 min och sedan stannade den. Bilen startade igen direkt men den gick i ca 20 nya minuter och sedan stannade den. Inga felkoder är lagrade och motorlampan lyser ej. Jag behöver tips så att jag ej ska bli ruinerad.

    Det som är bytt är:
    DI
    Sift kontrollerade
    Ny soppapump hösten 06
    Nytt soppafilter hösten 06
    Alla vakuumslangar kollade

    Bilen går för övrigt bra, turbon laddar som den ska och den rycker ej vid maxbelastning, den stannar bara.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454
    Ingen enda som har en aning. Har sökt på vevaxelgivare men nu startar tydligen bilen genast.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  4. #4
    Jag kan bara tala av egen erfarenhet då min 9-5 -02 betedde sig likadant. Den lixom dog av en hundradels sekund för att sedan komma igång igen. Svårstartad när den var varm. Dock så lyste min CE-lampa så jag lämnade in den för koll och då konstaterades vevaxelgivaren. Den är nu bytt och problemen borta.

    Jag kan dock inte säga om du har samma problem som mig...
    9-3 -99 2,0T
    9-5 -02 2,3t

Liknande ämnen

  1. 9-3 2,0t '99 ryckte till och tvärdog.
    Av -Larsson- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-08-22, 23:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •