Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Slutgiltig lösning på bekymmer med LCDn på ACCn

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89

    Slutgiltig lösning på bekymmer med LCDn på ACCn

    Hänvisar till tråd med detta inlägg i här. Men tycker ändå inlägget befogar en ny tråd.


    Vad trött man blir ...

    Kollade på styrenheten ACCn idag. Klistrad flatkabel till LCDn, inte konstigt det blir glappkontakt. Letar just nu efter en ny kabel, är ju 22 ledare med ca 1 mm intervall. Borde inte vara helt omöjligt att finna någonstans kan man tycka. Är det fler än 22 ledare är det bara att klippa bort önskat antal. Kanske till och med finns att köpa från SAAB? Förmodligen inte ...

    Anledningen till detta: LCDn på ACCn är nästintill död. Skrapade fram nya ledningsbanor på kabeln men utan tryck i form av någon form av skumplast eller likande fick jag inte god kontakt nog. Provade att löda på den bortklippta biten av kabel men inte helt oväntat var ledarna på flatkabeln alldeles för klena för det.

    Eventuellt om det skulle finnas en bättre flatkabel till befintlig LCD som tål att lödas fast på kretskortet via en pinlist i styrboxen för ACCn.

    Blev sugen på att sätta dit en sådan här grafisk-oled istället. Men tyvärr var den för stor för att passa in. Det finns bara ca b=55 x h=66 x d=40 mm att tillgå (när lampan tas bort). Tänkte programmera en liten uCPU som fick ta in nödvändigt antal av de 22 signalerna som finns att tillgå för att själv definera vad som skall visas på den lilla grafiska skärmen.

    Letade vidare men fann ingen lämplig kandidat för ändamålet.

    Funderade även ett tag på att istället sätta dit två 7-segments LED tillsammans med ett lämpligt antal lysdioder för att informera om hur ACCn är inställd.

    Har dock inte kollat signalnivåerna i styrenheten ännu. Vore ju bra om man slapp fixa för mycket med dem.

    Så nu vette tusan vad man skall göra, vet inte om jag kommer att hitta en lämpligt grafisk LCD och inte är jag sugen på att köpa en ny styrenhet för ACCn för x antal tusen bara för att det är lite glappkontakt till LCDn.

    Kanske gör jag ett försök med att lägga tryck på flatkabeln men det kan knappast ses som någon slutgiltig lösning (ej heller den så kallade "strykjärnsmetoden").

    MEN: Slutligen. Är det någon som kan finna en lämplig grafisk LCD med max mått 55 x 66 mm så skulle jag nog kunna tänka mig att konstruera en ordentlig och slutgiltig lösning till problemet. Naturligtvis lägger jag upp all nödvändig info så som kretsschema, källkod för lämplig uCPU samt övrig info. Finns intresse kan jag även tänka mig att tillverka ett par enheter i sommar för att sälja till självkostnadspris.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    Hej!

    Trevligt initiativ där. Kanske en tanke på SID också hade
    suttit som en smäck?
    I övrigt har jag inga förslag.

    Mvh Per-Ola

    Edit: Jaha! såg nu att detta inlägg fanns i SID-tråden.
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    Vad ännu mer trött man blir ...

    Kollade upp med Saab för att se om det var möjligt att få tag på en 22-ledars flatkabel som resevdel till styreneheten för ACCn (liknande men färre antal ledare än i SID).

    Kollade först med ett antal verkstäder, bla i Västerås. Men det var tvärstopp. Hela styrenheten för ACCn eller inget, dvs ca 3049 kr. Känns lite fel att byta hela syrelektroniken för ACCn bara för det är glapp vid kontaktytorna i/vid flatkabeln förklarade jag, vilket reservdelskillen på Saab höll med om. Jag undrade var de fick sina reservdelar ifrån. Tydligen Saabs eget centrallager i Nyköping? tror jag det var. Men det fick man inte ringa, inte änns verkstäderna. Vid problem ringer visst verkstäderna till en supportavdelning i Stockholm. Men dit var inga privatkunder välkomna at ringa.

    Så, jag ringde till Saab Direkt 020 - 99 99 00. Man blev omedelbart informerad att samtalet spelas in för att i slutändan kunna erbjuda högsta möjliga service. Det lät ju lovande "högsta möjliga service", då borde det inte vara helt omöjligt att de skulle kunna erbjuda en flatkabel som resevdel till ACCn ... kan man kanske tänka om man är en smula naiv.

    Men nej, helt omöjligt. Först blev jag hänvisad till verkstäderna som jag nyss ringt. Jag tyckte inte det skulle vara helt omöjligt att få tag på en flatkabel då styrboxarna måste tillverkas någonstans och där bode det finnas gott om sådana. Men tyvärr var det hemligt av vilken underleverantör som tillverkade dessa. Tvärstopp alltså.

    Jag frågade efter någon ansvarig chef för garanti/reklamation eller resevdelar. Men icke, det var också hemligt. Tydligen skulle personen jag pratade med på Saab Direkt begå tjänstefel om han gav mig numret till någon sådan chef. Mycket märkligt! Nej, det var Saab Direkts personal som skulle ta hand om ärenden som dessa. Jobbigt läge.

    Ringde ännu en gång till Saab Direkt för att få prata med någon annan. Jag förklarade hela historien på nytt men fick samma svar, dvs går inte, omöjligt. Förklarade åter igen att det känns helt bakvänt att byta hela styrboxen bara för att flatkabeln till LCDn är klistrad/tejpad på plats och garanterat börjar glappa förr eller senare. Han höll med och nämnde moment 22.

    "Högsta möjliga service", jo jag tackar ...

    Tyvärr är det inte heller lätt att få tag på någon liknande flatkabel på annat håll, men man får hålla ögonen öppna, finns säkert någonstans.

    Om jag hinner tänkte jag kolla upp vad som gäller egentligen, detta med att nummer till ansvariga chefer är "hemliga" samt även underleverantörerna. Det kan ju inte stämma, inte med cheferna i alla fall. Nummer går jag alltid att få tag på ändå.

    Egentligen har jag lust att ställa Saab mot väggen och fråga varför man inte tar på sig att fixa felfungerande displayer till SID och ACCn, men man har ju annat och göra också. (Kanske Sverker Olofsson har lust att fråga dem och slänga ett par SID och ACC i sin soptunna?)

    Nog om detta!

    Jag har faktisk hittat ett par fina grafiska LCDs på http://se.farnell.com. Dock kan ej privatpersoner handla från dem.

    Elfa har ej någon lämplig LCD, men hörde att det ska finnas ännu en större konkurrent till just Elfa ... måste kolla upp vilka de kan vara.


    Tack och hej för denna gång!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    36
    Jag kanske är helt ut å cyklar nu, men kan inte smältlim funka om det inte går att löda flatkabeln. Elfa borde ha flatkablar.
    /Knutte
    SAAB 9-5 2,3t SC -05 automat.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    210
    Kul att du gör det du gör...
    När jag byggde en LCD som skulle lira ihop med datorn använde jag mig av en flatkabel från elfa med 1mm delning... Bara att dela och skala av...

    Här är en länk till kabeln; http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 002616.htm

    Skulle inte de kunna fungera?
    Saab 9-3 SE 2.0T - Nordic Steg1 http://www.garaget.org/?car=26202
    Saab 900 SE 2.0T - http://www.garaget.org/?car=9852 (Numera såld...)

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Går det inte att slakta en IDE-kabel från en dator? Finns ju varianter både med 40 och 80 ledare.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av DashOmid
    Här är en länk till kabeln; http://www.elfa.se/elfa-bin/se.....002616.htm
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Går det inte att slakta en IDE-kabel från en dator? Finns ju varianter både med 40 och 80 ledare.
    Kruxet är ju att kabeln skall fästas på själva LCDn på något sätt. Denna har sina kontakter på glasytan. LCDn högst uppe till höger på denna bild är inte helt olik den i ACCn. Det går alltså inte att löda dit en vanlig flatkabel på LCDn.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av marcusab
    Citat Ursprungligen postat av DashOmid
    Här är en länk till kabeln; http://www.elfa.se/elfa-bin/se.....002616.htm
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Går det inte att slakta en IDE-kabel från en dator? Finns ju varianter både med 40 och 80 ledare.
    Kruxet är ju att kabeln skall fästas på själva LCDn på något sätt. Denna har sina kontakter på glasytan. LCDn högst uppe till höger på denna bild är inte helt olik den i ACCn. Det går alltså inte att löda dit en vanlig flatkabel på LCDn.
    Ta och limma med nått bra lim. epoxy 2 komponentslim eller nått..
    SAAB 9-5 2,3t SC -05 automat.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 se 00 Med fel på accn
    Av Baria i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-05, 22:50
  2. ACCn DÖD:/
    Av Jonas_b i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 10:17
  3. SLUTGILTIG LÖSNING VEVHUSVENTILATION/BYTE DI-KASSETT?
    Av CosmicAeroWagon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 16:55
  4. Testa om ACCn funkar!?
    Av Murkas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 20:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •