Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Montering av dörrhögtalare i Saab 9-3 og

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    19

    Montering av dörrhögtalare i Saab 9-3 og

    Hej!

    Skulle montera mina nya 6,5" i dörrsidorna häromdagen. Hade köpt adapterringar från MDS (var för 900 men jag antog att det var samma). Väl nermonterat så märker jag att det inte stämmer alls och kan således inte montera.

    Jag har läst lite om att många gör sina egna ringar i mds osv, men funderar på om det är någonstans man kan köpa färdiga saker?

    Är det dumt att dra plåtskruv rakt in i plåten (med lite kopparpasta) för att fästa de adapterringar jag redan har?
    Saab 9-3 SE 2.0t -00

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Förstår inte att MDS och BRL inte tagit tag i detta ännu. Köpte ringar på BRL när jag skulle montera mina högtalare och det passade inte för 5 öre.

    Köpte på Biltema och det blev kanon. Billigare dessutom..
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Förstår inte att MDS och BRL inte tagit tag i detta ännu. Köpte ringar på BRL när jag skulle montera mina högtalare och det passade inte för 5 öre.

    Köpte på Biltema och det blev kanon. Billigare dessutom..
    Tyvärr verkar det som ringarna har utgått ur Biltema's sortiment så där är det kört
    Saab 9-3 SE 2.0t -00

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Gjorde ringar i mdf som jag skruvade fast i dom 3 original skruvhål som finns i dörren.
    /M
    Akta skinnet!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Gjorde ringar i mdf som jag skruvade fast i dom 3 original skruvhål som finns i dörren.
    /M
    Du råkade möjligtvis inte ta några bilder på hur de blev ? Jag är lite osäker på hur jag ska göra då hålen är 2-3 cm från själva "hålet".

    Har du behandlat MDF'en på något sätt ?
    Saab 9-3 SE 2.0t -00

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    jag sågade först de stora hålet i mitten och passade in detta mot dörren, sen tog jag en kort penna med långt spets och markerade inifrån dörren vart hålen skulle va.
    efter det så borrade jag upp dem och sågade det hela till en ring med 3 öron på, sen såhade jag en till ring som innerdiameterm va lika stor som den andra, sen så gjorde jag ytterdiameter ca 3cm större, så jag fick alltså en till ring som va 1,5cm "bred" den limmande jag på den andra ringen.

    jag gjorde dessa ringa i 11mm plywood, limmade dem med silikon och målade dem svarta med sprayfärg.

    sen limmade jag fast högtalaren med silikon och sen i med 4 skruvar i träringen, sen skruvade jag helt enkelt i det i dörren.

    de som va knepigast var att göra "öronen" som håller fast ringarna i slkruvhålen då dessa måste göras så små som möjligt för att inte ta i i dörrsidan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    19
    Hittade en högtalaradapter hos BRC nu vilket enligt dem skall passa. Jag har dock mailat och väntar svar då jag vill försäkra mig om att den passar Saab 9-3. Sen är den förvisso inte så dyr så det är väl lugnt ifall den inte skulle göra det.

    http://www.brc.se/sortiment/visa_artike ... &AHVGR=D13

    Någon som vet något om den ?
    Saab 9-3 SE 2.0t -00

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    65

    Re: Montering av dörrhögtalare i Saab 9-3 og

    Citat Ursprungligen postat av trippo
    Hej!
    Jag har läst lite om att många gör sina egna ringar i mds osv, men funderar på om det är någonstans man kan köpa färdiga saker?
    BRL har monteringsringar i MDFoch olika storlekar om de sen passar
    vet jag inte, kolla på deras hemsida under byggmaterial.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Montering av dörrhögtalare i Saab 9-3 og

    Citat Ursprungligen postat av pommes
    Citat Ursprungligen postat av trippo
    Hej!
    Jag har läst lite om att många gör sina egna ringar i mds osv, men funderar på om det är någonstans man kan köpa färdiga saker?
    BRL har monteringsringar i MDFoch olika storlekar om de sen passar
    vet jag inte, kolla på deras hemsida under byggmaterial.
    med en sticksåg och en borrmaskin så har man gjort sin egna monteringsring på max 15 minuter, såvidare tummen inte sitter mitt i handen, eftersom saab har special montering av högtalarna i dörrarna så komemr de troligen inte passa, en helt rund ring kommer ta i dörrsidan.
    Ringen måste ha ganska tunna "kanter" som man gör öron på för att inte ta i klädslen.

    hade gärna postat bilder på mina om jag haft några bilder kvar, men vill inte riva ner hela dörrsidan för att ta ett kort.

    en illustrerande paintbild.
    de är alltså först en 11mm skiva med 3 "öron" på denna limmar man sedan en till ring som bara är rund, sen skruvar man högtalaren idet , gärna så långa skruvar att de går in i andra skivan med öronen, dessa ska självklart va limmade ihop.[/img]
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    19

    Re: Montering av dörrhögtalare i Saab 9-3 og

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    med en sticksåg och en borrmaskin så har man gjort sin egna monteringsring på max 15 minuter, såvidare tummen inte sitter mitt i handen, eftersom saab har special montering av högtalarna i dörrarna så komemr de troligen inte passa, en helt rund ring kommer ta i dörrsidan.
    Ringen måste ha ganska tunna "kanter" som man gör öron på för att inte ta i klädslen.

    hade gärna postat bilder på mina om jag haft några bilder kvar, men vill inte riva ner hela dörrsidan för att ta ett kort.

    de är alltså först en 11mm skiva med 3 "öron" på denna limmar man sedan en till ring som bara är rund, sen skruvar man högtalaren idet , gärna så långa skruvar att de går in i andra skivan med öronen, dessa ska självklart va limmade ihop.
    Hur stora får öronen vara utan att ta i något? Vill ju inte göra de för små så de riskerar att brytas av

    Om jag mot all förmodan inte skulle klara av att såga själv så har jag en far som är snickare som fixar det där tokigt snabbt.
    Saab 9-3 SE 2.0t -00

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    hmm hur ska man säga, du gör ju 1 skruvhål i varje öra, jag har gjort dem så de är 1 cm trä på alla sidor så örat är ca 2,5cm brett
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Byta dörrhögtalare i saab 900 -95
    Av Pajjon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-27, 22:38
  2. Dörrhögtalare Saab 9-3
    Av olof102 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-05, 02:45
  3. Montering av dörrhögtalare
    Av smidifix i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-22, 22:32
  4. Förslag & montering av dörrhögtalare
    Av Knotas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 21:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •