Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Skumt ljud från motorrummet, tips önskas.

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Skumt ljud från motorrummet, tips önskas.

    Hej,

    har ett skumt ljud från motorn, typ som ett "orrande" eller skorrande/skallrande som hörs på ettan och tvåan och ännu mer när man svänger vänster Till saken hör att det också droppar vätska från styrservot. Det var en slang som pajade förra veckan som den mycket snälla Niklas 185 här på forumet fixade åt mig Tyvärr verkar det dock som att det fortfarande läcker. Ljudet kom idag och även läckaget (tror jag med största sannolikhet). Kan det vara relaterat till varandra?

    Lite ytterligare info: Varvar man motorn med friläge i låter allt som det ska, lägger man i handbromsen, gasar och försiktigt släpper kopplingen så det börjar "dra" så hörs inget oljud vid fullt rattutslag till vänster, lite rakt fram och mycket vid fullt åt höger. Ljudet är inte kopplat till att man vrider på ratten, men det kommer som sagt när bilen är i rörelse och man svänger vänster och gasar

    Jag är jävligt förbryllad, är det någon som har ideér så dela gärna med er

    mvh Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Lite ny info, vi har fått slangen/röret lagat nu och läckaget är borta, men ljudet kvarstår. Jag har väldigt svårt att tro att detta är relaterat till styrservon. Jag tror att läckan på slangen funnits hela tiden eftersom det var i en lödskarv som läckan var. Antagligen var det så att ljudet dök upp oberoende av servoläckaget, jag började rota och såg att det läckte.

    Så, jag ska med bilen till en verkstad imorgon som ska få lyssna på ljudet, men vad sjutton tror ni det kan vara? Det hörs mest under 2000 rpm oavsett hastighet och växel. skrapet/skallrandets frekvens följer inte motorvarvtalet, det låter lite som sand i en plåtburk. Vi tror vi har lokaliserat ljudet till framkant av motorrummet på passagerarsidan, det låter mer när man lyssnar underifrån. Min kompis la i handbromsen och slirade på kopplingen för att framkalla ljudet medan jag låg under och drog och klämde i olika rör och slangar för att försöka se om det var något som skallrade, men utan framgång. Ljudet uppstår inte om man endast varvar, man måste ha last.

    Nån som har en teori om vad fan det kan vara?

    /Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Longshot, men vad f-n, alla teorier är väl till hjälp?
    Framtill löper ett AC-rör, längst ned under kylaren till. Den går tvärs över och sitter med plastclips som går av. Det skallrar ganska illa då. Kolla det.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    problemet är löst Det var nåt jävla rör framtillsom kommer upp och gör en 90gradersböj runt det nedre främre svänghjulet som drivremmen löper i. man ser skavmärken av att hjulet legat mot röret. Kan mycket väl vara ett clips som gått.

    laplander du var rätt ute
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    "Rör"ande roligt att du fick till det!
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Jag har hunnit provköra nu och ljudet är borta. Ett buntband löste problemet med den trasiga clipsen
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Jag har hunnit provköra nu och ljudet är borta. Ett buntband löste problemet med den trasiga clipsen
    Ibland är det billigt och lätt och lösa

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    [quote=-= Marcus =-]
    Citat Ursprungligen postat av "-big kahuna-":8uahkzo1
    Jag har hunnit provköra nu och ljudet är borta. Ett buntband löste problemet med den trasiga clipsen
    Ibland är det billigt och lätt och lösa [/quote:8uahkzo1]

    Ja, fan när man åker saab med T7 motor är man alltid rädd att man skjutit en kolv så fort något rasslar under huven, man blir ju dödsförskräckt, valium nära till hands är ett måste
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Själv har jag lobotomerat mig. Man känner sig lite lugnare, nackdelen är att reaktionsförmågan blir nedsatt..
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    problemet är löst Det var nåt jävla rör framtillsom kommer upp och gör en 90gradersböj runt det nedre främre svänghjulet som drivremmen löper i. man ser skavmärken av att hjulet legat mot röret. Kan mycket väl vara ett clips som gått.

    laplander du var rätt ute
    Ahm, hum...det här låter spännande! Jag har ett ljud som passar in på din beskrivning, men när jag svänger till höger? Gäller din teori även den sidan Laplander eller har du fler teorier på lager (slipper gärna teorier om just lager, dock...)?

    -big kahuna-, du råkar inte ha några bilder att slänga in?
    Har en svart 9-3 Sport -99

Liknande ämnen

  1. Hjälp, skumt ljud från motorrummet. Första rasade f28an?
    Av mort i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 23:04
  2. skumt poooff ljud och kylarvätska l hela motorrummet.
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 14:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •