Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: rasslar fram i motorn...

  1. #21

    Re: ng 900 2.0T

    Citat Ursprungligen postat av _ahlis_
    På min bil sa Saabverkstan att det var kamkedjan .. när motorn några mil senare rasade ( 3ans staklager ) visade det sig att det var inte alls kamkedjan utan balansaxelkedjan som fyllt min motor med metallskrot.

    ( alla dreven vara släta till dito axlar )

    så min fråga .. eftersom jag åkt en massa T16 saabar ..och dom kamkedjorna håller sålänge man sköter sin service ( byt olja + filter i tid ). Är det verkligen kamaxelkedjan som är det som rasslar ? vet ju själv såhär i efterhand att det inte var kamaxelkedjan som rasslade i min bil..

    Om jag nästa bilköp blir en saab så kommer jag springa från platsen om den har det rassel du beskriver då detta snabbt sliter ut _HELA_ motorn

    hursomhelst .. frågar du mig så ta isär hela motorn och byt allt som är slitet ( lager, kedjor mm ) om du vill vara säker .. eller så sälj skrotet (avskyvärda balansaxlar)


    mvh ahlis

    Oj nu känns dagen lättare.. *not* men tack för tipset, ska berätta det du sa till saab när de ringer med prisförslag. De kanske har hört om liknande fall som ditt... Men det jag irreterar mig på är miltalet på min bil och ett sånt här fel... blä.
    Saab 9-3 SE 2.0T (136kW) -00

  2. #22
    Förövrigt har denna bil varit körd av äldre man 5 första åren (max 1000 mil om året), sedan efter 5K mil har den varit 99% pendelbil senaste 6 000 milen. Om det kan ha något med saken att göra, men motorn mår väl bättre på långa "varma" sträckor än många korta kallstarter osv.
    Saab 9-3 SE 2.0T (136kW) -00

  3. #23
    absolut, men oljebyten är A och O ..

    mvh ahlis

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    604
    Citat Ursprungligen postat av Lusse
    köpte du den privat eller hos handlare?

    om du köpt den hos en handlare är det bara gå dit och snacka med de
    frågar samma sak???
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av PEKKIS
    Citat Ursprungligen postat av Lusse
    köpte du den privat eller hos handlare?

    om du köpt den hos en handlare är det bara gå dit och snacka med de
    frågar samma sak???
    Privat
    Saab 9-3 SE 2.0T (136kW) -00

  6. #26
    Så saab har hört av sig, var min AC-kompressor som pajjat (fast jag får kyla) skulle "bara" kosta 6-7 000kr att byta den.. sen nått hjul drivremmen går på som var slitet (bytte drivremmen i stora servicen för 200mil sedan borde de inte märkt det då? (annan saab verkstad) ) det är väl något man borde kunna reklamera att de inte fixade det då?

    aja tur i oturen att det inte var min motor som det slitits på... men fan va dyyrt, blir att leta på en annan kompressor och låta en vän montera tror jag.
    Saab 9-3 SE 2.0T (136kW) -00

  7. #27
    men ja, nu ringde saab igen med prisförslag... 12 000kr för kompressor och montering. 9 400kr kostade kompressorn. sen 1000kr för felsökningen. (som dock ingick i 12K om de gjorde det )

    känns ju bra, och enligt han måste man byta, går inte att köra bilen om inte kompressorn är hel, han trode ej man kunde koppla förbi det heller...

    någon som har förslag? Finns det "fake" kompressor som passar osv? känns som 9500kr är rätt öerdrivet för enbart kompressorn lös...?
    Saab 9-3 SE 2.0T (136kW) -00

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av zorco
    men ja, nu ringde saab igen med prisförslag... 12 000kr för kompressor och montering. 9 400kr kostade kompressorn. sen 1000kr för felsökningen. (som dock ingick i 12K om de gjorde det )

    känns ju bra, och enligt han måste man byta, går inte att köra bilen om inte kompressorn är hel, han trode ej man kunde koppla förbi det heller...

    någon som har förslag? Finns det "fake" kompressor som passar osv? känns som 9500kr är rätt öerdrivet för enbart kompressorn lös...?
    Du har ju precis kört bilen tidigare med trasig kompressor Borde det inte funka att koppla bort remmen som driver kompressorn bara, köra utan AC i sommar och ta kostnaden efteråt? Funkar det annorlunda på nyare bilar Någon med mer kunskap?
    og900 T16 -88B

  9. #29
    om det bara e den så borde du kunna köpa den kortare remmen till bilar utan AC ( 300 spänn nånting på saab ) så kan du köra helt utan ACkompressor ..


    kan inte komma på ngt skäl alls till att du inte kan göra så .. mer än att din AC GARANTERAT inte kommer funka .. :P

    mvh ahlis

    P.S. hoppas att det verkligen är som dom säger .. D.S.

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av _ahlis_
    om det bara e den så borde du kunna köpa den kortare remmen till bilar utan AC ( 300 spänn nånting på saab ) så kan du köra helt utan ACkompressor ..


    kan inte komma på ngt skäl alls till att du inte kan göra så .. mer än att din AC GARANTERAT inte kommer funka .. :P

    mvh ahlis

    P.S. hoppas att det verkligen är som dom säger .. D.S.
    alltså är det inte som det säger och motorn krashar ihopp lär väl de vara tvugna att stå för det då man lämnat in den och de säger att det inte är det utan ac?
    Saab 9-3 SE 2.0T (136kW) -00

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    22
    När det gäller AC Finns det en bra lösning att få hjälp till ett mycket bra pris http://www.avantia.se/ kolla så får du se
    Snabb 93 scarabe

  12. #32
    Citat Ursprungligen postat av Asp
    När det gäller AC Finns det en bra lösning att få hjälp till ett mycket bra pris http://www.avantia.se/ kolla så får du se
    tack för tipset, de skulle ha 10 700kr och då sätter de på en renoverad kompressor. har saab som tar 12K sen HBV tar 11 500 (saab och hbv kör nya kompressorer)


    Men hur som hälst slutade min räkning på saab på 1495kr, hämtar bilen imorgon.

    De har bytt nån "rullplatta" för drivremmen som var nära att pajja sen bad jag dem sätta på en kortare drivrem och hoppa över AC driften, så rätt billigt 1495kr med felsökning så man kan ta bilen till jobbet igen (pendlare)

    Men man får ju se det på ljusa sidan drar mindre soppa nu och man får ut några extra hästkrafter utan AC inkopplad ;p Blir att byta ut kompressor i vår istället!

    Tack för alla förslag
    Saab 9-3 SE 2.0T (136kW) -00

Liknande ämnen

  1. 9-3 Aero -04, Motorn rasslar
    Av NiclasNohren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-03-03, 22:41
  2. Hur ta fram varvtalssignal?[Motorn gått igång...]
    Av Johan-99T16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 00:45
  3. Kamkedjan på Saaben rasslar, men inte när motorn är varm?
    Av Tomassjolin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •