Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: För 200hk+ i 900s '91, vad krävs det för BTR+spridare ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    45

    För 200hk+ i 900s '91, vad krävs det för BTR+spridare ?

    Tjena igen....

    Tänkte höra om jag kunde få två snabba svar elr lättare sagt svaret på vad jag behöver så jag vet. Åker ju en 900 s 91. Säg att jag vill ha 200 hk +, vad rekomenderas för spridare (räkna med att jag måste byta) och vad för BTR? Skulle verkligen uppskatta eran hjälp.

    /Tack på förhand Sannefjord
    Steg 1?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    176
    Spridare bör fungera med original. Det vettigaste du kan göra är att skaffa ett komplett apc system då får du automatiskt ca. 180hp. VIll du sedan kräma ur mera så är det bara skruva lite på rätt trimpottar så löser sig det mesta .

    BTR = Bränsletrycksregulator.

    edit: Vill du byta spridare så är dom röda att rekomendera. Sitter i dom flesta av saabs turbobilar f.o.m 94 om jag inte missminner mig.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    45

    Re:

    Men grejen är den att jag vill köra Utan APC Vill vara lite egen. Kompisen, Johan Öhberg bygger ju på en likadan S motor nu. Fast han kör med bosch istället för lucas. Samma rärg som min men 3 dörrar.
    Han ska köra Med APC.

    Men iaf, så om jag vill byta till större spridare så är dom röda att rekomendera alltså? När man byter spridare, passar dom direkt då alltså..?

    Vet att btr är bränsletrycksregulator :P Men min är för "liten" om man säger så.. Vad ska jag ha istället för någon BTR då?

    Tack /Sannefjord

    Just ja. Fick ett tips om att jag skulle pröva Volvo´s blåa lågohmiga spridare från s60 (trodde det var dom). Är det något, och i såfall, vad kan dom kosta?
    Steg 1?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 107
    Nöjer man sig med lite drygt 200hk skulle jag också satsa på APC, sedan bränslechip från ex. speedparts, 3" och nån roligare katt.

    Samt att givetvis montera en intercooler, förslagsvis 9000 IC.

    Mvh

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    0
    Det är lågohmiga spridare på lucas! jag kör med gröna spridare från volvo 740 turbo som är lågohmiga, funkar hur fint som helst!

    Btr'en på lucas är 3 bars om inte jag minns fel.
    NioFortyFive SE -97
    900 T16 Aero -84 "död"
    http://www.garaget.org/?car=34760

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    137
    Första tipset är att skaffa dig information och kunskap om vad du håller på med i första taget, för det verkar saknas lite stora viktiga delar i faktabasen just nu. Inget illa menat, snarare för saker och ting oftast inte är så lätt som det först kan verka.

    Huvudfrågor:

    Varför ska du stoppa på större spridare när du inte har behov av det? Varför stoppa på större BTR när du redan har en 3.0bars linjär BTR?

    APC:n sitter inte för skojs skull, det är ett system som låter dig öka laddtrycket med bibehållen säkerhet, bland annat i form av knacksensor.

    Ökar du på laddet utan att veta att motorn får tillräckligt med soppa (som kan åstadkommas med originalspridare + chip) och utan knackdetektering så kommer du inte ha en susning om när det knackar och motorn kommer förmodligen spika sönder...

    Mao, det krävs inte så stora modifieringar för att uppnå 200hk. Pratar vi 250hk+ så gäller annat ;-)
    og900 T16 -88B

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av 900hasse
    Det är lågohmiga spridare på lucas! jag kör med gröna spridare från volvo 740 turbo som är lågohmiga, funkar hur fint som helst!

    Btr'en på lucas är 3 bars om inte jag minns fel.
    hehe, men vad e det för cc på dom då? Och vad är det orginal?
    Jag har för mig det med, om BTR:en. Det står svagt med svarta siffror 3.0. Det måste vara det? Så... hm... A... Det bör räcka, men om jag skulle vilja ha ett snäpp värre BTR, vad kan man ta?

    Tack till svaren...
    Steg 1?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av fog
    Första tipset är att skaffa dig information och kunskap om vad du håller på med i första taget, för det verkar saknas lite stora viktiga delar i faktabasen just nu. Inget illa menat, snarare för saker och ting oftast inte är så lätt som det först kan verka.

    Huvudfrågor:

    Varför ska du stoppa på större spridare när du inte har behov av det? Varför stoppa på större BTR när du redan har en 3.0bars linjär BTR?

    APC:n sitter inte för skojs skull, det är ett system som låter dig öka laddtrycket med bibehållen säkerhet, bland annat i form av knacksensor.

    Ökar du på laddet utan att veta att motorn får tillräckligt med soppa (som kan åstadkommas med originalspridare + chip) och utan knackdetektering så kommer du inte ha en susning om när det knackar och motorn kommer förmodligen spika sönder...

    Mao, det krävs inte så stora modifieringar för att uppnå 200hk. Pratar vi 250hk+ så gäller annat ;-)
    Till dig fog:

    Uppskattar din ärlighet, men liksom... Kolla, "i mitt huvud" finns inte kunskap till 100%. Men ALLA i min omgivning kan någorlunda iaf. Men du tänkte jag bara säga... Nej till APC. Hehe, ska lyckas utan Sen tänkte jag, då jag inte vetat säkert tidigare om det var en 3.0 bars BTR så var jag osäker på om jag kunde ha den som sitter original. Men hur mycket på ett ungefär i hk kan original BTR & spridare palla?

    Kommer komma EN 9000 ic på den så småningom. Gäller att hitta en rätta bara. Du vet "vrid"? Grå 900 med vit bur. Han kör väl utan APC?
    Steg 1?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Nöjer man sig med lite drygt 200hk skulle jag också satsa på APC, sedan bränslechip från ex. speedparts, 3" och nån roligare katt.

    Samt att givetvis montera en intercooler, förslagsvis 9000 IC.

    Mvh
    Det roligaste är att det e just det du sa som jag ska ha :P Men dock EJ APC Ska köra utan... i början iaf. Sen blir det en annan låda, den fyr-växlade mm mm. Du vet Vrid... Kör inte han utan APC?
    Steg 1?

  10. #10
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 474
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Sannefjord
    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Nöjer man sig med lite drygt 200hk skulle jag också satsa på APC, sedan bränslechip från ex. speedparts, 3" och nån roligare katt.

    Samt att givetvis montera en intercooler, förslagsvis 9000 IC.

    Mvh
    Det roligaste är att det e just det du sa som jag ska ha :P Men dock EJ APC Ska köra utan... i början iaf. Sen blir det en annan låda, den fyr-växlade mm mm. Du vet Vrid... Kör inte han utan APC?
    Oavsett om vrid har APC eller inte, så är APC det säkra kortet.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    45
    Jag tackar för infon... Kommer säkert en APC så småningom... Hehe, men börjar utan :P
    Steg 1?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    137
    Citat Ursprungligen postat av Sannefjord
    Jag tackar för infon... Kommer säkert en APC så småningom... Hehe, men börjar utan :P
    Du får ju göra som du vill självklart, men att köra utan APC kräver mer kunskap än att köra med. Läs lite om de grundläggande här: http://popeye.rty.nu och http://www.900aero.com

    Får jag bara fråga efter 1 vettig anledning till att Inte köra APC, när du knappt ens vet vad en APC är för något?
    og900 T16 -88B

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    45
    Klart du får... vet vad det, och dess funktion, men vill vara lite egen och lyckas utan :P
    Steg 1?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Vad har du för koncept i övrigt, originalfördelare med vakuumreglering, originaltändkablar anno 1991, standard topp, insug och avgas. Chipstrimmad Lucas, annan BTR?

    Köp Speedparts 900 S-trimkit, det räcker säkert och du slipper APC.
    http://www.speedparts.se/shop/prod/newu ... 1-93.shtml
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    45
    Tack för länken Allt i länken har jag om ca 1 månad :P
    Det jag tänkt ha, och det som e på väg är följande:

    1. Bränslechip från Speedparts...
    (Får om en månad)

    2. Saab 9000 Intercooler... (Vill hitta en fin till bra pris från 94-)

    3. JT 3" fullflödesystem (med race cat om jag hittar någon lämplig)
    (Får systemet om en månad)

    4. Saab b234 långtopp (något portad & planad) Blir en vän som gör det.

    5. Saab 900 2.1L insug...

    6. Annat grenrör..? Vill köpa ett färdigt, men vet ej vart eller vad :S

    8. Annan dumpventil (öppen) (Har jag redan) men vill ha en värre återcirkulerande istället.

    9. Mushroom filter... (Har jag redan)

    10. Pysventil / Boostcontroll. (Har jag redan)

    Sen det du skrev... Blir en massa plock, men har en begränsad ekonomi då jag betalar 8,000 i månaden för lastbilskortet jag håller på med. Så, blir lite för var månad som kommer... Vad tror du om det? Tar gärna åt mig av idéer och förslag
    Steg 1?

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    45
    Sen får jag min sänkningsats nästa torsdag. Om drygt en vecka Blir KILEN 40/40 mm... En bit på väg i väghållningen iaf :P
    Steg 1?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    45
    Nej just det... ni kanske märkte att jag kunde mer än väntat? Eller vart det bara en tråkig tråd med allt detta tjat om APC?

    Skitsamma.... nu har ni ett koncept på bilen... Tack för svaren jag ej fick.
    Steg 1?

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454
    Tror inte att folk tror att du inte kan men det finns mycket erfarenhet här ifrån folk som har testat det ena och det andra. Det var nog mest omtanke att du skulle få bra skjut i bilen samtidigt som den skall hålla ett tag. Hoppas att du får det hela att fungera bra.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  19. #19
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Sannefjord
    Sen får jag min sänkningsats nästa torsdag. Om drygt en vecka Blir KILEN 40/40 mm... En bit på väg i väghållningen iaf :P
    Om du ska kolla på Vrids bil så kolla även på vad han gjort med väghållningen och resterande delar på motorn
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Sannefjord
    Sen får jag min sänkningsats nästa torsdag. Om drygt en vecka Blir KILEN 40/40 mm... En bit på väg i väghållningen iaf :P
    Om du ska kolla på Vrids bil så kolla även på vad han gjort med väghållningen och resterande delar på motorn
    Det här är ju fan ironiskt.....! Tror du han gjorde det på en dag????? Tror du han gjorde det med samma budget som mig? Nej........ Det tror jag inte.... Du ska få se att jag kommer lyckas...
    Steg 1?

Liknande ämnen

  1. Chip för större spridare till en 900s -90?
    Av Anders-1500 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 21:01
  2. Vilka spridare har 900s -91 Lucas
    Av 900hasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 01:15
  3. Spridare 900s
    Av NickeP i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 17:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •