SBP klagade på att något lagerstöd på min bil var rostigt, så jag tänkte ge mig på att byta alla fyra när jag ändå är igång. Nån som kan vara hygglig och skriva ner en liten vägledning så jag inte villar bort mig helt?
Mvh
Fredrik
SBP klagade på att något lagerstöd på min bil var rostigt, så jag tänkte ge mig på att byta alla fyra när jag ändå är igång. Nån som kan vara hygglig och skriva ner en liten vägledning så jag inte villar bort mig helt?
Mvh
Fredrik
1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd
Hissa upp bilen!
Lossa muttrarna, mutterknack är bra där du kommer åt.
Smörj gärna en stund innan så du inte drar sönder skruvarna.
Vissa är jävliga att byta.
Bänd ut länkarmen med kofot och pilla bort resterna av lagerstöden.
Gör rent, med tex smärjelduk.
Montera dit de nya lagerstöden.
Nu kan det va lite svårt att sikta in bultarna, då kan det gå fint om du trär i en mejsel i "lagren" så du kan vrida dessa i rätt läge.
Bra om du kan få hjälp av någon, då du kan slå in bultarna.
Där det är trångt kan det gå bra att använda spettet mot bulten och sedan slå på spettet för att få in bulten.
Lycka till!
Rickard har koll som vanligt Tackar!
När vi ändå är igång kanske vi kan snacka lite mer chassi. Nu gäller det bakvagnen.
Lånar bild från Speedparts:
Nr 7 ska bytas. Antar att det blir riktigt jävligt?
1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd
Nu vet jag att denna tråden är ganska gammal, men jag tänkte ändå kolla vad det kostar att genomföra motsvarande reparation på en verkstad, arbete och material inkluderat?Ursprungligen postat av Rickard
Niklas Olofsson
Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01
Har för mig att jag frågade på Motorcentrum Sundsvall innan jag köpte min 9000 för 2.5 år sedan för att få argument till prutning på bilens pris.Ursprungligen postat av NiklasO
Då låg kostnaden på ca 1100:- /sida om jag inte minns helt fel. materialkostnaden är nog under 100:- av det så jag gjorde bytet själv.
Ring & fråga så får du säkert ett fast pris, byte av lagerstöd måste väl höra till de absolut vanligaste reparationerna på en 9000?
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Det lät väldigt dyrt, då meterialkostnaden är endast 70:-/st
Så räkna med jobbkostnaden runt 3-400:-/sida!
Kommer inte ihåg hur dyr jag va sist jag bytte men några 1100:- va det definitivt inte.
På min 9000 så bytte Stefan på Stemek (i Uddevalla) åt mig. Vet inte om jobbet är exakt samma på 900/9-3 men det låter ungefär likt. Ca 1/2h jobb, 500kr. Helt kanon!
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Ni andra har förmodligen rätt, det var nog 1100:- (545:-/sida?) för båda sidor.
Jag ville nog minnas det högre priset eftersom jag använde det som prutargument.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Bra, tack!
Ännu ett prutargument då med andra ord. Detta kan bli bra detta...
Niklas Olofsson
Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01
Kör du in i en GDS-hall som har lyft med ramp som man kör upp bilen på så är det väldigt enkelt att byta dem. Det svåraste momentet är att lossa och få tillbaka skruvarna om hjulen är upphissade!
#2579
Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?
Väcker liv i denna gamla tråd, fattar jag det rätt på föregående inlägg att det är lättare att få lös bultarna om bilen står på hjulen (t ex på brygga eller över smörjgrop)?
I så fall gör det mitt liv lättare (då jag har tillgång till en smörjgrop)...
//U
Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...
Jag bytte lagerstöd åt en kompis förra året på hans 9000, och han hade fått pris på Svenska bil i Sthlm på drygt 1500kr/sida.
Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5
Lyfter denna stenålderstråd och frågar samma som Quoten.Ursprungligen postat av ullet
Kan man byta dem med bilen ståendes på hjulen?
Pensionsfonden
Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23
Det lär ska gå, har dock aldrig provat själv.Ursprungligen postat av NP
Har läst mig till att man lossar muttrarna och sedan kopplar ett spännband från bärarmen och till bakaxeln och på så vis drar man bararmen lite bakåt och skapar en lämplig glipa för att komma åt lagerstöden..
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
De där fram??Ursprungligen postat av Urban 1041
Pensionsfonden
Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23
Ja, som jag fattat det.
Kopplar man spännbandet långt ut på bärarmen och drar bakåt så kommer bärarmen att vinklas ut om bultar/muttrar är lossade, men det är tveksamt om jag skulle våga prova utan att säkra bilen med domkraft
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07