Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Hjälp mig välja rätt ic!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    392

    Hjälp mig välja rätt ic!

    Tja!
    Går i tankarna om att köpa en ny bättre/vassare ic och nu när skattepengarna har kommit så känns det ännu mera lägligt.
    Bilen är en saab 9-3 -1999 (200hk)
    Jag vill helst ha en som passar rakt på, utan direkta modifieringar.
    Vilken är billigast/bäst?
    / Tacksam för svar!
    /John

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Hjälp mig välja rätt ic!

    Citat Ursprungligen postat av bargis
    Tja!
    Går i tankarna om att köpa en ny bättre/vassare ic och nu när skattepengarna har kommit så känns det ännu mera lägligt.
    Bilen är en saab 9-3 -1999 (200hk)
    Jag vill helst ha en som passar rakt på, utan direkta modifieringar.
    Vilken är billigast/bäst?
    / Tacksam för svar!
    /John
    Bolt on finns för ca 7000 kr på Speedparts, Sen tycker vissa att den inte är jättebra.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    392
    Jag vet att både maptun och speedparts har sina varianter för ca 7000:- men enligt mig är det lite för mycket pengar, kan tänka mig en ic för max 4500:- men jag vill inte behöva flytta ac rör eller dyligt. Finns det något bra alternativ eller är det dessa dyra som gäller om man vill göra det lätt för sig ?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    89
    Finns att köpa lösa cellpaket om du har nån som kan svetsa ihop gavlar till dig, eller så finns det ju alltid universal IC:s som du får pula lite med silikonslangar för att det ska passa, göra egna fästen till osv osv..

    Desto mera bolton dom ska vara, desto dyrare är dom.

    Vet att det finns lösa cellpaket och universal på http://www.klracing.se/

    lycka till.
    När Dr.Boost talar, då lyssnar man...
    EVO III

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    392
    Citat Ursprungligen postat av Hewran
    Finns att köpa lösa cellpaket om du har nån som kan svetsa ihop gavlar till dig, eller så finns det ju alltid universal IC:s som du får pula lite med silikonslangar för att det ska passa, göra egna fästen till osv osv..

    Desto mera bolton dom ska vara, desto dyrare är dom.

    Vet att det finns lösa cellpaket och universal på http://www.klracing.se/

    lycka till.
    Nja så lite fix som möjligt men lite kan jag vara med på.

    vilken av dessa skulle ni välja ? Effekt/passform?

    Storlek på cellpaket:
    550x230x66 mm
    Anslutningar:57mm (2,25")

    eller

    Storlek på cellpaket:
    550x180x66 mm
    Anslutningar:57mm (2,25")

    Erfarenheter?
    Båda är från klracing

    /John

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Jag kör själv med det senare alternativet alltså den som är lite lägre. Du får nog förbereda dej på att kapa bort lite onödigt material så att säga. Denna funkar enligt mej väldigt bra och är ju grymt prisvärd så att säga. Den räcker upp till ca 320hk.

    Jag lyckades få dit den mellan torkfiltret å oljeledningarna som går där framme. Men som sagt var så krävs en del modifikationer för att få dit dom. Se bara till att du har mkt tid och ett hyffsat välfyllt garage så ska det inte vara några problem.

    Där ser du resultatet iaf.




    //Robin.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    392
    Citat Ursprungligen postat av Robin_s
    Jag kör själv med det senare alternativet alltså den som är lite lägre. Du får nog förbereda dej på att kapa bort lite onödigt material så att säga. Denna funkar enligt mej väldigt bra och är ju grymt prisvärd så att säga. Den räcker upp till ca 320hk.

    Jag lyckades få dit den mellan torkfiltret å oljeledningarna som går där framme. Men som sagt var så krävs en del modifikationer för att få dit dom. Se bara till att du har mkt tid och ett hyffsat välfyllt garage så ska det inte vara några problem.

    Där ser du resultatet iaf.




    //Robin.
    Tja!
    Märker du någon större skillnad?
    Vad exakt behöver man göra för att få ic´n på plats ?

    /John

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Robin_s
    Jag kör själv med det senare alternativet alltså den som är lite lägre. Du får nog förbereda dej på att kapa bort lite onödigt material så att säga. Denna funkar enligt mej väldigt bra och är ju grymt prisvärd så att säga. Den räcker upp till ca 320hk.

    Jag lyckades få dit den mellan torkfiltret å oljeledningarna som går där framme. Men som sagt var så krävs en del modifikationer för att få dit dom. Se bara till att du har mkt tid och ett hyffsat välfyllt garage så ska det inte vara några problem.

    Där ser du resultatet iaf.




    //Robin.
    Hur kan man säga att en IC klarar en specifik effekt ? Förmodligen har ICn en svårare uppgift med stressad orginalsnurra, än med en större snurra och 350hk.

    Jag funderade också på den du har men tyckte den verkade vara i minsta laget. 180mm hög och bara 66mm tjock är inte mycket skillnad mot orginal.

    Jag valde en större rackare 720X200X90. Den går dit med lite pill och lite rondell, dock inget i krockbalken.

    http://www.h2mracing.se/webbutik/produc ... ts_id=4344

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Den kanske inte så mkt större än original men tack vare att det är x flow å alu så märks det stor skillnad. Den största skillnaden märker jag nu när det är varmt ute. Man har liksom kvar knuffen fast det är ca 30°C ute och den var inte så stor förra året med original IC.

    Som sagt var så valde jag den lilla på grund av att kunna få dit den utan större modifikationer.

    Det du får göra för att få dit en X flow över huvud taget på en 900:a är att du får kapa ur en del plast som sitter runt kylaren. På höger sida om kylaren så passar originalslangen mer eller mindre rakt på med den nya IC:n. Men på vänster så är det mkt mer jobb för att få det att passa upptäckte jag. Det du behöver i material är: 3 st 90° böjar varav 2 st ska vara reducerade från 2.5" ner till 2". Dom ska sitta på IC:n då anslutningarna är större än original. Lite 2" rör. Om du sätter den som jag gjorde så använde jag mej av ett 2" rör med en 45° graders vinkel på högersidan för att få dit den. Vanligt plattjärn till nya fästena.

    Sen är det egentligen bara mkt vilja, trixande å tid som behövs för att få dit skiten. Påminner lite om pusssel hehe.


    //Robin.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    392
    Negative: Blev du tvungen att flytta ac rör eller torkfilter?
    Hur upplever du att ic´n funkar nu när det är varmt ute?

    Robin_s: Jag har x flow ic orginal så det borde inte vara fullt så mycket pyssel med slangarna.

    Mvh John

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Glömde bort att det var en 9-3:a du hade hehe. Då så bör det ju vara hur smärtfritt som helst mer lr mindre. Du kommer nog ändå få skära bort lite mindre plastdetaljer tror jag då placeringarna på slangarna oftast inte blir identiska som mot original.

    Då är det ju det enda du behöver tänka på hur du ska få fast den på bästa sätt och det ska du nog avgöra själv hur du vill göra.


    //Robin.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av bargis
    Negative: Blev du tvungen att flytta ac rör eller torkfilter?
    Hur upplever du att ic´n funkar nu när det är varmt ute?

    Robin_s: Jag har x flow ic orginal så det borde inte vara fullt så mycket pyssel med slangarna.

    Mvh John
    Fick flytta ner AC röret på vänstersidan, jättelätt
    Sen såga bort lite onödigt plast, fick även banka med slägga lite på undre delen av krockbalken. Inget som påverkar krockskyddet skulle jag tro.
    Se till att ha så snäva silikonböjar som möjligt, mina samcoböjar fick snekapas lite för att bli snävare. Bredden på 720mm är verkligen MAX.

    Hade jag fått välja mått på IC:n skulle det vara 680x200x76 med mittmonterade anslutningar

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    392
    Låter som om det kommer bli samma modell som du har.
    När du flyttade ac röret, behövde du dela på det? tänkte på freonet.

    /John

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av bargis
    Låter som om det kommer bli samma modell som du har.
    När du flyttade ac röret, behövde du dela på det? tänkte på freonet.

    /John
    Nej nej du kapar fästet vid den röda linjen på bilden och flyttar skruven ett hål.

    Innan du beställer så kan jag berätta att IC:n inte kommer att sitta helt rakt. Vissa stylingnissars värsta mardröm

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    392
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av bargis
    Låter som om det kommer bli samma modell som du har.
    När du flyttade ac röret, behövde du dela på det? tänkte på freonet.

    /John
    Nej nej du kapar fästet vid den röda linjen på bilden och flyttar skruven ett hål.

    Innan du beställer så kan jag berätta att IC:n inte kommer att sitta helt rakt. Vissa stylingnissars värsta mardröm
    Okej det låter ju hittils rätt enkelt, men varför kommer den inte sitta rakt. Är den för lång ?

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av bargis
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av bargis
    Låter som om det kommer bli samma modell som du har.
    När du flyttade ac röret, behövde du dela på det? tänkte på freonet.

    /John
    Nej nej du kapar fästet vid den röda linjen på bilden och flyttar skruven ett hål.

    Innan du beställer så kan jag berätta att IC:n inte kommer att sitta helt rakt. Vissa stylingnissars värsta mardröm
    Okej det låter ju hittils rätt enkelt, men varför kommer den inte sitta rakt. Är den för lång ?
    Höjer du den på högersidan tar torkfiltret i. Sänker du den på vänstersidan så tar du i oljerören med silikonböjen.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    392
    faan vad lurigt. Då ska jag bara diskutera inköpet med min sambo och sedan hoppas att man märker skillnad.
    Tack för alla svar!

    /John

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    392
    Vad ska man satsa på för mått för att få den att passa på bästa sätt?

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av bargis
    Vad ska man satsa på för mått för att få den att passa på bästa sätt?
    Drömmen är 680X200X76 med ansluningarna i mitten.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    392
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av bargis
    Vad ska man satsa på för mått för att få den att passa på bästa sätt?
    Drömmen är 680X200X76 med ansluningarna i mitten.
    Man tackar & bockar !

Liknande ämnen

  1. Hjälp mig välja rätt coupé!
    Av Turbomupp i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-02-25, 17:04
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 23:54
  3. Hjälp mig välja rätt 9000
    Av Hordak i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 22:16
  4. Välja rätt däck
    Av rob_saab900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 00:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •