Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: chippning och mappning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Boden
    Inlägg
    460

    chippning och mappning

    vad är skillnaden på dessa??

    jag är lite ny på detta område..
    just nu noll saabar men en w126 med 300turbodiesel

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    chippning= färdigt pogram du får av en trim firma som dom har på lager om man säger så

    mapning= ett pogram som tillvärkas just för din bil kasnke du har byggt en motor som det inte finns färdiga pogram till eller så vill du ha en annan karaktär på din motor

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Nu ska vi nog ta och skilja på det här med mappning och mappning... Det har liksom blivit lite av modeord i den här klubben med "individuellt mappat" hit och "specialmappat" dit...

    I min värld så är en "mappning" när man kör bilen på gata, rullande landsväg eller bromsbänk och justerar in ett program unikt för den bilen just då.

    Ett "specialprogram" kan man snickra ihop om man har erfarenhet och har mappat bilar med motsvarande hårdvara tidigare, men det är inte "mappat" i mina ögon.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Ett "specialprogram" kan man snickra ihop om man har erfarenhet och har mappat bilar med motsvarande hårdvara tidigare, men det är inte "mappat" i mina ögon.
    Går väl snickra ihop ett specialprogram även om man inte har erfarenhet... kanske blir ännu mer speciellt då....

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Går väl snickra ihop ett specialprogram även om man inte har erfarenhet... kanske blir ännu mer speciellt då....
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Ett "specialprogram" kan man snickra ihop om man har erfarenhet och har mappat bilar med motsvarande hårdvara tidigare, men det är inte "mappat" i mina ögon.
    Går väl snickra ihop ett specialprogram även om man inte har erfarenhet... kanske blir ännu mer speciellt då....
    det vet vi ju att du kan det kk skrev va det jag mena kanske lätt fel men som ett exempel jag ska mappa min bil och då menar jag mappa motorn är byggd för 8500rpm och extern wast gate mekansiska lyftare mm ska dock bara varav 8000 med trionic sen blir det byte till ....

Liknande ämnen

  1. Mappning?? 900 Og
    Av Saab Turbo Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 13:37
  2. Mappning av lh 2.4.2
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 23:18
  3. Mappning?
    Av Migaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 09:26
  4. Mappning efter chippning?
    Av StRob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-07-25, 19:49
  5. Mappning m,m
    Av MojjeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-25, 00:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •