Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hjälp...skall byta turbo. Vad gäller?

  1. #1

    Hjälp...skall byta turbo. Vad gäller?

    Jo...min Saab 9-5 2,0t 01 (18000 mil) vill ryka när jag drar husvagn. Alla jag pratat med anser att det måste vara turbon som håller på att ge upp. Ingen olja i vattnet, inget vatten i oljan inga avgaser i expansionskärlet heller och senaste uppgraderingen av vevhusventilationen. Nåväl...vid turbobyte så ansåg någon att man måste rengöra oljesumpen och att detta var mycket krångligt. Nån som anser nåt om detta? Måste det göras? Funderar på att beställa en renoverad turbo från GIK då killen där sa att den jag får är helt ombyggd och "ihopsatt som en turbo skall vara". Läste mellan raderna att min turbo inte var världens bästa. (garrett 1752) Nån sade även att den turbon ej är kullagrad. Kan GIK-mannen mena att den renoverade turbon är kullagrad? En annan sa att jag borde montera ett TD04 aggregat iställen -en prisskillnad på ca 3000:-. Jag har inte för avsikt att trimma eller tuna på nåt vis. Skall jag ändå välja det större aggregatet? Några andra tips o erfarenheter vid turbobyte? Tackarrr!
    Saab 9-5 2,0t 2001

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 354
    Ska du ändå byta rekomenderar jag dig till en TD04 isället för den är bättre.
    Sen om de är turbon på din bil som är dålig tycker jag låter långsökt.
    Kolla först hur tändkassetten är, hur väl fungerande LMM du har och byt tändstift.
    Testa helst med någon som har en fungerande.

    Återkom sen.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    592

    Re: Hjälp...skall byta turbo. Vad gäller?

    Citat Ursprungligen postat av motormike
    Jo...min Saab 9-5 2,0t 01 (18000 mil) vill ryka när jag drar husvagn. Alla jag pratat med anser att det måste vara turbon som håller på att ge upp. Ingen olja i vattnet, inget vatten i oljan inga avgaser i expansionskärlet heller och senaste uppgraderingen av vevhusventilationen. Nåväl...vid turbobyte så ansåg någon att man måste rengöra oljesumpen och att detta var mycket krångligt. Nån som anser nåt om detta? Måste det göras? Funderar på att beställa en renoverad turbo från GIK då killen där sa att den jag får är helt ombyggd och "ihopsatt som en turbo skall vara". Läste mellan raderna att min turbo inte var världens bästa. (garrett 1752) Nån sade även att den turbon ej är kullagrad. Kan GIK-mannen mena att den renoverade turbon är kullagrad? En annan sa att jag borde montera ett TD04 aggregat iställen -en prisskillnad på ca 3000:-. Jag har inte för avsikt att trimma eller tuna på nåt vis. Skall jag ändå välja det större aggregatet? Några andra tips o erfarenheter vid turbobyte? Tackarrr!
    Hej

    Du behöver ej rengöra oljesumpen för att byta din turbo, men du ska därimot byta olja och filter. Din turbo har ej kulager utan glidlager, det har även TD04. Det är nog inte lönt att byta till ett TD04 om du inte är ute efter bättre prestanda.

  4. #4

    Hjälp...skall byta turbo. Vad gäller?

    Tack för snabba svar. Varför är det långsökt med turboras? Dessa aggregat verkar ju flyga i parti och minut? En av dem jag pratat med var 100 på att det var turbon eftersom den ryker mer när den får jobba och släpper igenom mer olja när den blir riktigt varm. Utan husvagn syns ingen rök. Skall förtydliga åxå att med rök menar jag att det ser ut som avgaser normalt gör i minusgrader...det är alltså ingen dimridå bakom bilen. LMM är bytt ...iof för 3 år sen. Tändkassett bytt på garantin nu i vinter. Inga felmeddelanden och bilen går enl mig bra men å andra sidan är detta den enda 9-5 jag kört Men det luktar bränd apa bakom bilen...uääh
    Saab 9-5 2,0t 2001

  5. #5

    Turbo

    Genom att lossa tre muttrar för downpipen ( röret från turbon )
    får man en uppfattning om turbon bör bytas.
    Bytte själv när jag kände ett glapp axiellt, + att axeln kärvade lite.
    Fick tag på en beggad i nyskick för 2 tusen. ( Bilen gick något bättre
    sen, samt att jag ville unvika totalras ) Hade 24000 mil på mätaren.

    mvh
    loca

  6. #6

    Re: Turbo

    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson
    Genom att lossa tre muttrar för downpipen ( röret från turbon )
    får man en uppfattning om turbon bör bytas.
    Bytte själv när jag kände ett glapp axiellt, + att axeln kärvade lite.
    Fick tag på en beggad i nyskick för 2 tusen. ( Bilen gick något bättre
    sen, samt att jag ville unvika totalras ) Hade 24000 mil på mätaren.

    mvh
    Hade du nån rök o dålig lukt innan?
    Saab 9-5 2,0t 2001

Liknande ämnen

  1. skall byta till stora HK steget och 6x9:or. Hjälp???
    Av Ahl i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 16:12
  2. byta turbo.. frågor :) hjälp!
    Av thor3n900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 07:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •