Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kvittrande fläktrem vid kall motor? 9-5 Aero -02

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    137

    Kvittrande fläktrem vid kall motor? 9-5 Aero -02

    Hej,

    Varje gång jag startar min bil när den är kall så uppkommer ett kvittrande ljud, det kommer från höger sida, samma sida som fläkremmen sitter.

    Det hela blir tyst när jag kört en bit. Vad kan detta vara?

    Ökar jag varvet på motorn så hänger kvittret med enda tills drygt 3000vpm, sedan tystnar det för att sedan återkomma vid lägre varvtal.

    Har provat att stänga av acc kompressorna men det är fortfarande samma ljud.

    Någon som har en idé?

    Mvh Micke
    9-5 Aero SC -02

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Sätter en hel special på att det är en remskiva / spännrulle som behöver bytas.

    MVH Niklas
    Saab 9-3 2.0t -99

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 666
    Jag har fått veta från verkstaden att det beror på den nya kortare remmen. jag har en 00:a som var knäpptyst från remmen, ända tills efter 11000 milaservicen då dom bytte rem och spännare, då började fanskapet gnissla, känns jävligt "premium", men det finns tydligen inget att göra, men den blir ju tyst efter en liten stund...
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    137
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Jag har fått veta från verkstaden att det beror på den nya kortare remmen. jag har en 00:a som var knäpptyst från remmen, ända tills efter 11000 milaservicen då dom bytte rem och spännare, då började fanskapet gnissla, känns jävligt "premium", men det finns tydligen inget att göra, men den blir ju tyst efter en liten stund...
    Tack för infon. Jag ringde till Biva och precis som du säger så beror det på den nya sortens rem. Det är tydligen mera metall i den som gör att det gnisslar ett tag i början.

    Tyvärr inget man kan göra åt.

    Mvh Micke
    9-5 Aero SC -02

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 182
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Micke9000
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Jag har fått veta från verkstaden att det beror på den nya kortare remmen. jag har en 00:a som var knäpptyst från remmen, ända tills efter 11000 milaservicen då dom bytte rem och spännare, då började fanskapet gnissla, känns jävligt "premium", men det finns tydligen inget att göra, men den blir ju tyst efter en liten stund...
    Tack för infon. Jag ringde till Biva och precis som du säger så beror det på den nya sortens rem. Det är tydligen mera metall i den som gör att det gnisslar ett tag i början.

    Tyvärr inget man kan göra åt.

    Mvh Micke
    Att det är orsakat av remmen är rätt, men...

    Ni har säkert fått den nya, kortare, remmen som passerar en spännrule mindre. Saab bytte till den, sannolikt av ekonomiska skäl.

    Om man monterar dit den längre remmen istället och använder den extra spännrullen (som saknas på nya motorer) så ska oljudet försvinna. Den gamla remmen ska fortfarande gå att införskaffa (men jag har inte provat).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    75
    Finns en ny rem som inte kvittrar. Jag bytte själv till den och det blev knäpp tyst.

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220
    Hade samma fenomen med min efter 11.000mil service ibörjan var det inte mkt oljud bara när motorn var kall sen försvann det, men tiden gick och det vart bara värre och värre efter 1500mil så lät det typ som en gammal 240 med fläktrem tjut

    Men byte servopump och i sammaveva byte ja till den längre varianten av rem och allt oljud försvann.

    Den längre remmen finns inte hos SAAB ÅF att hitta iaf inte enligt dom, men finns hos www.speedparts.se

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Laddbegränsning med kall motor B284
    Av Stefan B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 20:12
  2. Kvittrande ljud från AV? (SS Aero)
    Av Expressoblack i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-25, 22:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •