Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Byta fjäder fram Ng900.

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Byta fjäder fram Ng900.

    Hej.
    fick en "bra att veta" på bilprovningen om att ca 1,5 fjädervarv gått av från ena fjädern fram på min ng900.
    införskaffade en beg fjäder på skroten som jag tänkte byta med.

    hur går bytet till på en ng900?
    någon som har någon guide eller liknande?

    fattar lite grundläggande att man ska pressa ihop fjädern osv, men hur lossar jag resten?

    är de farligt att köra med en fjäder som saknar nått varv längst ner?
    enligt skroten va detta lika med döden att ens använda bilen..

    det enda jag märkt är att bilen fått en tendens att dra nått så helvete åt höger vid låga hastigheter, frikoppla i typ 30 så är bilen i diket omgående, vilket de inte va innan fjädern paja.

    behövs hjulinställningar eller dyl vid byta av ena fjädern?
    är originalfjädrar!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    224
    är väl mindre seriöst att bara byta en fjäder, dessutom till en begagnad. Nya är inte speciellt dyra. det kan vara obehagligt även efter ett sådant byte då ena fjädern kan vara mer utmattad än den andra.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 684
    http://photo.platonoff.com/Auto/2005021 ... uspension/

    Här är lite av en guide, som du ser är det en del jobb att få loss det.

    Ifall bilen toksvänger med trasig fjäder har du svaret själv på om det är farligt eller inte
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av reez
    är väl mindre seriöst att bara byta en fjäder, dessutom till en begagnad. Nya är inte speciellt dyra. det kan vara obehagligt även efter ett sådant byte då ena fjädern kan vara mer utmattad än den andra.
    nu var de ju inte det jag frågade om, den beg fjädern har gått sånär som på 300 mil mindre än de jag har på bilen så de borde va rätt lika.

    lägger inga större summor på en bil som med stormsteg närmar sig 30 000 mila sträcket.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    http://photo.platonoff.com/Auto/20050210.Saab_NG900_Front_Suspension/

    Här är lite av en guide, som du ser är det en del jobb att få loss det.

    Ifall bilen toksvänger med trasig fjäder har du svaret själv på om det är farligt eller inte

    verkar ju va en del jobb, nästan frågan vad de skulle kosta på verkstad bara för att slippa....

    bilen toksvänger enabrt på långa hastigheter, enligt skroten kunde fjädern skjuta ut neråt och åka in i hjulet, vilket jag tycker verkar en aningen långsökt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 042
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    http://photo.platonoff.com/Auto/20050210.Saab_NG900_Front_Suspension/

    Här är lite av en guide, som du ser är det en del jobb att få loss det.

    Ifall bilen toksvänger med trasig fjäder har du svaret själv på om det är farligt eller inte

    verkar ju va en del jobb, nästan frågan vad de skulle kosta på verkstad bara för att slippa....

    bilen toksvänger enabrt på långa hastigheter, enligt skroten kunde fjädern skjuta ut neråt och åka in i hjulet, vilket jag tycker verkar en aningen långsökt.
    Jag fick bytt främre stötdämpare och hjullager fram på verkstad för 1500 spänn. Så åk till en verkstad och hör. Jag orkade inte göra det själv när jag såg hur mycket skit som skulle plockas ner.
    Gone country....

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala län
    Inlägg
    87
    På min gamla Saab 9000 gick två varv av på en framfjäder och då låg fjädern mot däcket. Så helt ofarligt är det inte att åka med trasig fjäder. Byt så snart du kan.
    Saab 9-5 SC Aero, 2004
    VW Golf GTI Turbo, 2002

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Henke
    På min gamla Saab 9000 gick två varv av på en framfjäder och då låg fjädern mot däcket. Så helt ofarligt är det inte att åka med trasig fjäder. Byt så snart du kan.
    de ligger inte emot eller nått för mig, bara att den drar i sidled på låga hastigheter.


    Kollade på det idag, farsan har jobbat som saabmeck innan så han sa någon timmes arbete att byta det så de blir att göra det hemma även om 1500kr är lockande billigt...
    har en jäkla massa småpul just nu på fanskapet, fick genom den med blankt papper på bes, sen dess har väl det mesta pajat, handbromsspaken "rök av" så vajern hänger under bilen och spaken går väldigt lätt, avgasystemet har de gått hål på, och mina 2 bakdäck är sletets på nått sätt som inte finns ord för att förklara.
    någon som vet varför mina Barum däck ser ut som en puckelpist över hela slitytan? de är gropar över hela däcket, vissa nere på mönsterstoppet elelr vad de kallas och där däcket är som "bäst" är de runt 5mm mönster, ser skumt ut iaf.

    men summerat så har jag en HEL del att göra, tror även urtrampningslagret till koppling är på väg då det ibland kommer en och annat gnissel när man släpper upp kopplingen när man lagt ur växel.

    Men men blir fjädern till helgen om vädret blir lite "lagom" inget roligt att skruva bil i 25 graders värme.

    resten får man väl ta till semestern (förutom däcken då)
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    beställde tid hos verkstan idag, 680kr skulle de ha för jobbet, så de känns knappt värt att skruva själv.

    dock så va de 2,5 vecka väntetid, så får väl köra försiktigt så länge
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Byta fjädrar fram ng900
    Av baze881116 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-22, 15:48
  2. Fjäder fram rör sig i fjäderkoppen NG9-3
    Av mape82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-05-09, 22:11
  3. Specialverktyg för att byta fjäder fram 9-3 2007
    Av MZM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-02-22, 11:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •