Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 9000 CC Aero - Potentiellt livstidsprojekt

  1. #1
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486

    9000 CC Aero - Potentiellt livstidsprojekt

    Ja, efter ett sent taget körkort (23 år) så letades det med ljus och lykta efter en okay förstabil. Volvo 2/4/7-serien uteslöts rätt snabbt men en Saab med turbo verkade intressant. Givetvis har morsan och farsan kört Saab under min uppväxt så det låg väl i blodet antar jag

    Denna bil såldes av en herre på forumet, och har vart med i en projekttråd förr. Så det fanns mycket information om bilen, och jag åkte ner till Kristianstad och köpte bilen. Dessvärre kom vi bara 2km innan den började pissa bränsle när vi skulle tanka den inför hemresan. Löste sig på så sätt att han lämnade iväg bilen för byte av bränsleledningen och körde sedan upp bilen halvvägs till mig Shysst!

    För att få lite överblick så lägger jag först in ett par bilder på hur bilen såg ut innan förra ägaren köpte den.





    Hua! Jag har aldrig varit någon förespråkare för toning så det var ju tur att bilen kom i bättre händer




    Bilens utseende när jag köpte den. Framskärmarna var bytta och nylackerade. Bakvinge monterad och även den nylackad. Har för mig att han även bytte turbo på den.

    Dock så var kupefläkten ur funktion, så den bytte jag direkt. Lite knepigt eftersom jag aldrig skruvat i bilar förr, men med lite läsande här på forumet gick det vägen iallafall.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  2. #2
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Det kommer fler uppdateringar ikväll, det är gjort en hel del på bilen nu. Men nu måste jag åka och jobba


    Mvh
    David
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  3. #3
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Ser fin ut

  4. #4
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Eftersom skärmarna var nya och precis ditsatta så fanns där inte heller sidoblinkers. Detta skulle vi ordna och bilen hissades upp för att demontera. Krash sa det och sen var bilen på marken igen. Plus att en pallbock stack upp genom golvet framför förarstolen. Det läget var jäkla tungt, men fick lite hjälp av flickvännens brorsa att svetsa lite och det verkade gå vägen

    Passade även på att ta lite kort när jag bytt till vinterdäcken.






    Som synes är denna aero lite speciell. Den saknar nämligen den mörka skinninredningen med moccainlägg, som alla andra aero-cc/cd ska ha. Varför det blivit så här vet jag inte, men det känns ju inte troligt att den skulle ha sålts i annat utförörande till första ägaren.


    Sedan kördes bilen ett par hundra mil och sen var det verkligen dags att byta avgassystemet. Jag kan inte förstå att det gick genom besiktningen nån månad tidigare. Allt bara föll sönder vid demonteringen



    Dessvärre var JT-systemet inte riktigt anpassat för Aerons bakkjol, utan hade utblåset ungefär 10cm till höger om kjolens utlopp. Ett temporärt sätt att fixa det på var detta. Inte snyggt på något sätt, men det funkade.


    På samma bild ser man även en blekt refexramp jag kom över. Den är inte monterad utan jag ville väl bara ser hur äckligt fult det var antar jag


    Varför jag köpte den berodde på att jag inte lyckades hitta någon som sålde en ny. Saab kunde iallafall inte hjälpa mig (nu har jag förstått att speedparts säljer dessa dock).



    Tonat och monterat.



    Till sommaren planerades en bilsemester uppåt landet för att hälsa på släkt och vänner, och då vore det ju bra om motorn var i gott skick tänkte jag. Kamkedjan slamrade en del och ibland var den lite underlig i motorgången. Jag beställde hem ett komplett kit för att byta kamkedjan och började sedan demontera. När toppen väl kom av så såg vi att ventilerna inte var täta och jag köpte en bätte begangad topp med några färre mil. Den hittades här på forumet, och efter lite brevväxling via PM så skickade han den via bussgods. Jag stod för frakten och poängterade att det hellre fick bli lite dyrare frakt mot att den var bra paketerad.

    Detta anlände till bussgods i Varberg.


    Gubben på bussgodskontoret var lite besvärad över att det runnit ut olja ur det "fina" paketet, men förstod samtidigt att det inte var något jag kunde ha förhindrat



    Mitt under arbetet. Jag passade även på att klippa balansaxelkedjan. Det klurigaste var nog att få nollningen rätt då jag inte hittade några markeringar på vare sig remskivan från vevaxel, eller något på växellådan. Fick sonika ha en mejsel i cylinder 1 för att kolla ÖDP. De blåa slangarna har även de bytts successivt till svarta dito

    Klart för bilsemester!
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  5. #5
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Härlig bil
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #6
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Bilsemestern blev en riktig prövning. Rutten var Varberg-Lycksele, och ungefär 120 mil enkel väg. Eftersom det var sommar startade vi sent en fredagkväll för att få köra så mycket som möjligt på natten. Min bil har nämligen AC:n bortplockad. I Laxå tog det stopp första gången. Oljetryckslampan började lysa, och som tur var jag precis brevid en mack, så jag rullade bara in där för att med fasa se ett oljespår bakom bilen. Stickan var nästan tom med, bara lite lite olja i botten på den.

    Så sommarens varmaste dag (vad jag vet) ängnades åt att försöka hitta läckan. Tror jag stod och skruvade 6-8 timmar i gassande solsken (fick en jättefin solbränna i glipan mellan shortsen och t-shirten, syns än idag!)
    Felet var iallafall ett sprucket oljerör och lagades temporärt med kemisk metall.

    Resten av resan var väl sådär. Bränslepumpen sa upp sig 2 mil innan Lycksele, och på tillbakaresan gick det nya oljeröret sönder. Jag fick iallafall ett nytt av saab och jäkligt bra pris på en dunk olja!

    Passar på att lägga in lite semesterbilder när bilen var riktigt blank och fin







    Mvh
    David
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416
    Ojojoj vilken vacker bil.. Hoppas den får ett lååååångt och värdigt liv - utan styling!

    Mvh Turbomupp
    Happy Festivus - for the rest of us!

  8. #8
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Efter semestern kördes bilen problemfritt i några månader. Besiktningen klarades med en bra att veta (rost i skärmkanterna bak). Men sen började konstigheterna. TCS ctrl och antilock började lysa, och vid det här laget var alla vakumslangar, backventiler och manöverventiler bytta och kollade. Spjällhuset rengjort och kollat även det. Motorgången blev sedan rejält påverkad och sen kunde man inte varva den över 1800rpm.

    Då dog den bara. Startade man motorn igen så gick den tills man översteg 1800rpm. När jag skulle kolla om kontakterna på databoxarna gick det upp ett ljus. Hela golvet under förarstolen var dränkt i vatten.

    Efter rejält med letande kom jag fram till att den läckte in vatten via akvariet, möjligtvis även vid huvens fäste? Jag tog väck dämpmattorna och började spruta med trägårdsslangen. Det bara rann in vatten. Efter en hel del tätningsinsatser så slutade det i princip att läcka in, men lät jag bilen stå i ett par regniga veckor så var det en liten liten pöl vatten på golvet ändå.


    Det inringade området är där vattnet kom rinnande.

    Som sagt, bilen fick stå ute ett tag för att testa om den var tät. Något som inte heller höll tätt var bagageluckan. Den läckte in vatten då en limmfog mot spoilern spruckigt. Hela bilen åkte in i garaget med värmefläktar, spoilern togs bort och sen lades hålen igen temporärt.
    Dessvärre hade det redan blivit mögel på golvmattan.




    Så en produktiv dag i våras så tömde jag den på saker i kupén.






    När de ljuddämpande mattan på passagerarsidan avlägnades klargjordes snabbt att det även där behövdes lite svetsning och byte av plåt vid domkraftsfästet. Nåväl, in med bilen i garaget Denna gången utan lysande tcs-lampor
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  9. #9
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Domkraftsfästet var väl relativt lätt att fixa, och när jag svetsat det så tänkte jag bara titta till de bakre skärmkanterna lite. Ryckte bara lite i ena skärmbreddaren och rätt vad det var så hade ju halva skärmbreddaren lossnat. Jahapp, då var det bara att börja igen.

    Detta är en bild från andra sidan, den bättre sidan




    Nåväl, bara att ge sig i kast med det med. Som jag sagt tidigare är ju inte mina svetskunskaper något att hänga i granen. Men man blir iallafall inte sämre med tiden












    Det är skönt att se att det passar ihop något så när när man testar att montera det.

    Detta är ungefär så långt jag kommit i dagens läge. Jag vände bilen igår för att kunna komma åt och svetsa den andra skärmen. Den startar och går så fint trots sina 36000 mil.


    Innan bilen tas i bruk igen återstår följande:
    - Lackera hela bakre skärmarna ända upp till taket.
    - Byta all ljus inredning i bilen mot mörkare vilket beror på att inredningen ska bytas
    - Byta bakluckan, och montera bridgevingen. (Måste även svetsa igen hålen för den låga vingen som satt på utbytesbakluckan tidigare)
    - Montera den nya reflexrampen
    - Laga och lacka bakkjolen som ska ersätta min bakkjol som är urkapad för dragkrok. Men hur lagar man PUR-plast?





    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    En fundering:
    Du kanske inte strävar efter original utseende
    Men satt det Bridge-vinge på CC Aero original?
    Satt det inte den låga som var delvis lackerad?
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    En fundering:
    Du kanske inte strävar efter original utseende
    Men satt det Bridge-vinge på CC Aero original?
    Satt det inte den låga som var delvis lackerad?
    Det fanns båda sorterna. I en annan tråd har jag för mig att man försökte utreda om det var tidiga som hade den låga lackade men jag tror inte att man kom fram till något bra svar.

    Förövrigt kul att se någon som fixar till en gammal 9000 aero.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  12. #12
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Men hur lagar man PUR-plast?
    Du behöver en plastbit som är lika stor som hålet, även denna i PUR, sedan använder du "plast svets", en sorts tvåkomponent lim som fogar samman plasterna. Har ett sketbra i verkstan, kan kolla vad det heter.

  13. #13
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    En fundering:
    Du kanske inte strävar efter original utseende
    Men satt det Bridge-vinge på CC Aero original?
    Satt det inte den låga som var delvis lackerad?
    Jag tror att "Tomas 220ps" kom fram till att de första CC-Aerosarna hade den låga vingen och de med lite högre chassienummer fick bridgevingen.
    Eftersom den låga vingen verkar efterlämna fler borrhål i bagageluckan kan jag inte tänka mig att min bil nånsin har haft annan vinge än bridgevingen.

    Sedan är det väl orginal med modifikation. Jag var länge inne på orginalspåret, men jag behåller gärna de vita blinkersarna fram och har inga som helst funderingar på att stoppa in orginalinredningen då jag fått tag på dom mysiga pilotstolarna

    Men det ska se cleant ut, inga fluffiga extramätare eller annat krimskrams från danmobility

    Mvh
    David
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  14. #14
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Men hur lagar man PUR-plast?
    Du behöver en plastbit som är lika stor som hålet, även denna i PUR, sedan använder du "plast svets", en sorts tvåkomponent lim som fogar samman plasterna. Har ett sketbra i verkstan, kan kolla vad det heter.
    Eftersom jag har 2 bakkjolar som är dåliga på var sitt sätt så skulle det alltså gå att göra de till en hel? Dock hade jag för mig att jag läst att det inte gick att plastsvetsa i PUR-plast. Skulle det gå så blir jag glad eftersom framkjolen har en liten spricka med.

    Mvh
    David
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    En fundering:
    Du kanske inte strävar efter original utseende
    Men satt det Bridge-vinge på CC Aero original?
    Satt det inte den låga som var delvis lackerad?
    Jag tror att "Tomas 220ps" kom fram till att de första CC-Aerosarna hade den låga vingen och de med lite högre chassienummer fick bridgevingen.
    Eftersom den låga vingen verkar efterlämna fler borrhål i bagageluckan kan jag inte tänka mig att min bil nånsin har haft annan vinge än bridgevingen.

    Sedan är det väl orginal med modifikation. Jag var länge inne på orginalspåret, men jag behåller gärna de vita blinkersarna fram och har inga som helst funderingar på att stoppa in orginalinredningen då jag fått tag på dom mysiga pilotstolarna

    Men det ska se cleant ut, inga fluffiga extramätare eller annat krimskrams från danmobility

    Mvh
    David
    Hur du bygger din bil ska jag inte lägga mig i. För precis så som du så tar jag gärna några avsteg från original för att förhöja "känslan". Pilotinredningen är ett toppenexempel på ett avsteg som även jag skulle göra.

    Anledningen att jag skrev va en kombination av, lära mig själv och kanske tipsa dig om du inte visste
    Jag kan tänka mig att det är som du skriver..... olika beroende på var i tillverkningen det var. (tror mig nämligen ha sett båda på originalbilar "när det begav sig")
    Personligen så hade jag ju velat ha den låga lackerade då den e så ovanlig (tycker självfallet att den e rackarns snygg). Men samtidigt så hade jag nog monterat bridge om jag trodde att det va originalet.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Båda är ju snygga, men så ovanlig är inte den låga. Hade en sådan tidigare liggandes men har sätt den på många bilar nu, och finns hos speedparts.

    Den låga är ju clean och den höga är ju lite mer. Har en bra bild som visar bägge.

    http://www.garaget.org/?car=34093&image=480306

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

Liknande ämnen

  1. Värderingshjälp 9000 Aero -97 samt köphjälp 9-5 Aero.
    Av H0gberg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 19:06
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 00:15
  3. Super Aero och Aero fälgar till 9000
    Av Nicco5859 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 01:31
  4. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •