Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Uppgradera ljud i en 9-3 SC 2007 - Prestige 300W - Tips?

  1. #1

    Uppgradera ljud i en 9-3 SC 2007 - Prestige 300W - Tips?

    Jag upplever ljudet i mitt Prestige 300W som helt ok men i jämförelse med andra system jag hört (t ex i Volvo) så bleknar det.
    Det har en klar diskant som håller även i hög volym men fram känns basen frånvarande och avtrubbad. Jag eftersöker en mer fyllig och "mörk" bas. Subwoofern bak hörs inte mycket vid framsätet.

    Jag har sökt igenom åtskilliga sidor både här och på andra forum och har hittat mycket matnyttigt. Men ingen har specifikt pratat om modellår 2007 och eftersom bland annat huvudenheten är uppgraderad (enligt uppgift) så är jag ute efter tips.

    Några frågor som jag hoppas få svar på:

    1. Någon som vet om det hjälper att plocka bort reservhjulet för att få en mer påtaglig bas från subwoofern? Jag har prövat men var så stressad just då att jag inte upplevde någon skillnad.

    2. Kan man öka ljudet från subwoofern på något sätt? Volvo har t ex en separat volymkontroll direkt på den.

    3. Lönar det sig att byta ut några högtalare bak/fram/center och har du i så fall tips (märke och/eller modell)? Måste det fortfarande vara 2 ohm?

    4. Jag förstår att man verkligen hör skillnad om man har 70W eller 150W systemen men får man ut så mycket mer bas om man byter ut högtalarna i ett 300W system att det är lönt?

    Kom på en sista liten fråga... :-)

    5. Stämmer det att -07:or är helt utan den fiberoptik som svurits så mycket över? Det måste ju göra det möjligt att byta ut slutsteg m m ?
    Saab 9-3 SC 2,0t 2007 - Prestige 300W

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768
    Hej!

    Då kanske du redan har läst denna?

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=162959


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  3. #3
    Tack Jonas för ditt svar!

    Jag har läst den guiden som i sig är en bra sammanfattning men som är just det, alltså en sammanfattning.
    Den är skriven vid en tidpunkt då 07:or var tämligen nya och det jag eftersöker är de personer (om någon) som har praktisk erfarenhet av att uppgradera sin 07:a SC.

    Jag uppskattar dock ditt svar!
    Saab 9-3 SC 2,0t 2007 - Prestige 300W

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    65

    Re: Uppgradera ljud i en 9-3 SC 2007 - Prestige 300W - Tips?

    Citat Ursprungligen postat av Televinken
    5. Stämmer det att -07:or är helt utan den fiberoptik som svurits så mycket över? Det måste ju göra det möjligt att byta ut slutsteg m m ?
    Har en -07 dock en SS håller precis på att försöka förbättra ljudet i mitt 150 system.
    Var och pratade med SAAB och hur det skall gå till med lite varierad information.
    Men alla var eniga om att fiberoptiken är borta och ersatt med lågnivå dock inte en vanlig sa dom va de nu menade med det?
    Sen så har det sagt så i en tråd jag startade.
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=186975

Liknande ämnen

  1. Bästa högtalarna att stoppa i en 9-3 SS med Prestige 300W?
    Av ekon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-26, 17:30
  2. Bättre ljud med Prestige 300 i 9-3SS -05
    Av Cod i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 13:39
  3. Prestige 300w, 10'' Subwoofer i komb med reservhjul?
    Av Anth i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 21:51
  4. Dåligt ljud i 9-3 SC med prestige 300?
    Av Thomas L i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 12:02
  5. Möjligt att uppgradera från 150 till 300W på SS?
    Av 93t i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •