Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Rostskyddsbehandling av en 9-5 -00? Är 7000:- rimligt?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251

    Rostskyddsbehandling av en 9-5 -00? Är 7000:- rimligt?

    Hej!

    7000 kr var priset min far skulle få betala för att få sin 9-5:a rostskyddad. I mina öron låter det helt uppåt väggarna för mycket.
    Ni som rostskyddat era bilar, vad har ni betalat för det?
    Olle

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    72
    Jag har för mig att jag skulle få betala ca 3500:- för en behandling hos ett dinol center.

    7000:- var alldeles för dyrt. Hör med andra firmor.

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Ja, 7000 kr låter lite väl i överkant. Max 5000 kr skulle jag betala ifall firman lämnade stora och goda garantier.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Varför inte göra det själv?
    Gone country....

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Varför göra det? Möjligen om man har tänkt bli "slutförbrukare" av bilen, men varför göra det annars?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Varför göra det? Möjligen om man har tänkt bli "slutförbrukare" av bilen, men varför göra det annars?

    Mvh

    KK
    Om man nu tänkt att sälja bilen någon gång i framtiden är det väl något lättare att sälja en 100% rostfribil...?
    All makt åt Thengil!

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Varför göra det? Möjligen om man har tänkt bli "slutförbrukare" av bilen, men varför göra det annars?

    Mvh

    KK
    För att man blir deprimerad av rost även om den är ofarlig och "under ytan".
    Jag betalade runt 4500 för en mellanbehandling hos Dinol i Vänersborg. Värsta behövs inte på en bil med någolunda seriöst rostskydd. Där rostskyddas insidan av takstolparna uppe vid taket ..
    Fredrik J

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    582
    håller nog med övriga talare... 7000:- låter lite mycket

    men iof så är inte 7000:- så dyrt om det är så att det är en TOTAL smörjning ex om de är i balkar mm mm mm Ja i hela bilen med andra ord.

    sedan har det ju med vad de lämnar för garantier med.


    WoX
    Varför Aero när det finns Viggen

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    818
    Jag betalar mellan 300-500kr för en kanonbra underredsbehandling av en kille i "skogen" .

    Hade en kille på jobbet som brukade anlita Dinol som inte trodde att kvaliten var bra när det var så billigt. Efter att ha testat själv kommer han aldrig mer att anlita någon annan

    Behandligen inkluderar även baljor, trösklar mm

    Så stirra dig inte blind på något "proffs-företag". De behöver inte vara bättre bara för att de tar 10ggr mer betalt...
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skara
    Inlägg
    597
    dinotrol kosta mig 3500
    9-3SS Vector 2,2TiD

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Utanför GBG
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5616
    Min e oxå dinol behandlad.. kostade drygt 5k kostade det..

    /Nicke
    Saab NG900 2,0 SET Maptun steg5 320hk/430nm

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251
    Jaha, som jag trodde alltså. Nu har min far visserligen redan hunnit köra dit bilen så priset är väl redan klubbat. Vad jag förstod var det inte så mycket märkvärdiga saker som skulle göras. Spruta underredet, balkar lossa innerskärmar m.m, alltså det man själv ändå gör regelbundet på sin egen bil. Men det kanske ser bättre ut vid en eventuell försäljning med ett sånt kvitto.
    Jag får väl pumpa min far på mer info om vad som gjorts...
    Olle

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    När jag skulle kolla vad en helbehandling på min bil skulle kosta så fick jag priset 6500:-
    Han sa att 9-5 var en av de bilar som det var mest arbete på, å andra sidan så sa han att 9-5 hade bra rostskydd som standard jämfört med andra bilar.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    Olle>> Är du för bekväm att göra det själv? hehe...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953

    Re: Rostskyddsbehandling av en 9-5 -00? Är 7000:- rimligt?

    Citat Ursprungligen postat av Olle
    Hej!

    7000 kr var priset min far skulle få betala för att få sin 9-5:a rostskyddad. I mina öron låter det helt uppåt väggarna för mycket.
    Ni som rostskyddat era bilar, vad har ni betalat för det?

    Lite vax på insidan av bagageluckan på kombin är det enda som du möjligtvis skulle behöva göra.
    Resten av karossen behövs inte roskskyddas mer.
    Har kapat upp åtskilliga balkar (plåtslagare) så jag VET att det finns rostskydd i överflöd överallt.

    7000kr i sjön!!

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    MrZ>> Har du noterat att grabbhalvans far bor i norrland, där det sandas kopiöst på vägarna, bilen går genom en bläster hela dagarna, så bättring kan nog allt behövas ska du se, annars kan du hälsa hem med herr Rostskydd.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Rostskyddsbehandling av en 9-5 -00? Är 7000:- rimligt?

    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Citat Ursprungligen postat av Olle
    Hej!

    7000 kr var priset min far skulle få betala för att få sin 9-5:a rostskyddad. I mina öron låter det helt uppåt väggarna för mycket.
    Ni som rostskyddat era bilar, vad har ni betalat för det?

    Lite vax på insidan av bagageluckan på kombin är det enda som du möjligtvis skulle behöva göra.
    Resten av karossen behövs inte roskskyddas mer.
    Har kapat upp åtskilliga balkar (plåtslagare) så jag VET att det finns rostskydd i överflöd överallt.

    7000kr i sjön!!
    Stämmer inte riktigt.
    Längsgående balkarna har dålig tätning på insidan samt att bakre hjulhusen har en utsatt vikt kant.
    När det skall sparas pengar och användandet av lösningsmedel skall ner i bilindustrin är det rostskydd det sparas in på. Spara pengar vill Saab bli marknadsledande på..
    Fredrik J

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    310

    Re: Rostskyddsbehandling av en 9-5 -00? Är 7000:- rimligt?

    Skitsnack att det finns överflöd av vax i balkar m.m.

    Jag rostskyddar bilar på min fars dinitrol center här i norrköping och ni som tycker 7000:- är dyrt för en stor behnadling vet inte hur mkt jobb som läöggs ner...


    tvätt, blåsning av hålrum med luft, torkning, demontering av alla plastdetaljer, hålborrning, behandling med tunt och tjockt, sätta dit alla plastdetaljer igen! eftertvätt..

    Det är en process på 10 timmar... MINST!
    Saab 93 ViggenR

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251
    Hej!

    Nu är det som så att grabbhalvans far är bosatt utanför Hudiksvall, och eftersom jag är uppväxt där så vet jag att den mängd salt som hälls ut där kan få vilken bil som helst att börja rosta på nolltid. Det spelar ingen roll hur välgalvad och skyddad bilen är, den rostar ändå. Norrlandskusten är nog det sämsta stället att ha bil på i det avseendet.
    Så att påstå att det inte skulle behövas tror jag inte en sekund på. Jag har sett nyare bilar än min fars, både saabar och ädlare märken som blivit rostiga i de trakterna.
    Om det sen är så att rosten kommer likförbannat återstår väl att se, men om nu detta ger en märkbar förändring är det trots allt en ganska liten peng (även om 7000:- låter mycket...) på en bil som för inte så länge sen kostade en kvarts miljon.

    Faktum är att redan nu när den var inne på behandling fanns det på nåt ställe antydan till angrepp, vilket de skulle "rätta till". Vad det betydde vet jag inte.

    Jag får väl återkomma om ett par år så får vi se hur det gamla liket klarat sig :-)
    Olle

  20. #20
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    En polare betalade 6000:- för att rostskydda sin volvo 940, då rostskyddades alla balkar under bilen, dörrar, skärmar upp till rutorna + ett vax-lager i motorummet!!

Liknande ämnen

  1. Rostskyddsbehandling
    Av lätttryckarn i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-28, 18:01
  2. Rostskyddsbehandling på importerad 9-5:a?
    Av Totti i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 19:44
  3. Fråga ang. rostskyddsbehandling.
    Av Richi i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-12, 10:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •