Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Dålig kyla från ACC 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Pilgrimstad/Jämtland
    Inlägg
    55

    Dålig kyla från ACC 9-5

    Nu när sommarvärmen äntligen kommit till Jämtland så märker jag till min fasa att ACCn verkar ha tappat stinget på min 9-5 SC -02.

    Jag har kalibrerat ett 10-tal gånger, men får varken felkoder eller någon förbättrad funktion

    Problemet yttrar sig så att när jag åker på morgonen så funkar det rätt bra, men allt eftersom värmen stiger så försämras funktionen.

    Kompressorn går hela tiden, och enligt en kyltekniker jag känner borde den slå av om det är för lite gas i systemet, men det känns som jag läst någonstans på forumet att 9-5ans kompressor skall gå hela tiden och styras av en variabel kompression.

    Någon som har ett tips på vad det kan vara eller vet om någon i Östersundsområdet som är kunnig i området?

    Hälsningar Hans
    Saab 9-3 SC Vector Active TTiD -08
    Saab 9-5 SC Vector -02 Nordic Steg1 *SÅLD*

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    785

    Re: Dålig kyla från ACC 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Hans69
    Nu när sommarvärmen äntligen kommit till Jämtland så märker jag till min fasa att ACCn verkar ha tappat stinget på min 9-5 SC -02.

    Jag har kalibrerat ett 10-tal gånger, men får varken felkoder eller någon förbättrad funktion

    Problemet yttrar sig så att när jag åker på morgonen så funkar det rätt bra, men allt eftersom värmen stiger så försämras funktionen.

    Kompressorn går hela tiden, och enligt en kyltekniker jag känner borde den slå av om det är för lite gas i systemet, men det känns som jag läst någonstans på forumet att 9-5ans kompressor skall gå hela tiden och styras av en variabel kompression.

    Någon som har ett tips på vad det kan vara eller vet om någon i Östersundsområdet som är kunnig i området?

    Hälsningar Hans
    Till 99,9% så är det för lite gas.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    6
    och eftersom det är et slutet system fattas det bara gas om du har läckage (som jag fattar AC system...)
    /Jesper
    Kör Saab 9-5 Aero SportCombi
    och Renault Clio II

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395
    Är rätt vanligt förekommande på 9-5:or att det så kallade torkfiltret till ACC:n läcker vid ett litet inspektionsöga.

    Recept:
    Byt torkfilter och fyll på kylmedia!

    Fast kolla såklart att det är torkfiltret som läcker först !

    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Pilgrimstad/Jämtland
    Inlägg
    55
    Tack för tipset Swed, vart hittar jag torkfiltret, och hur kollar jag att det läcker gas?
    Saab 9-3 SC Vector Active TTiD -08
    Saab 9-5 SC Vector -02 Nordic Steg1 *SÅLD*

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395
    Citat Ursprungligen postat av Hans69
    Tack för tipset Swed, vart hittar jag torkfiltret, och hur kollar jag att det läcker gas?
    Du bör/måste åka till en AC-mek, så trycksätter han och kollar systemet och han vet/bör veta var torkfiltret sitter.
    Kommer inte ihåg just nu var det sitter. Mitt läcker !

    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av Hans69
    Tack för tipset Swed, vart hittar jag torkfiltret, och hur kollar jag att det läcker gas?
    Torkfiltret sitter framför kylaren, till vänster.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    319
    Någon som vet om det finns ett enkelt test som man göra själv för att kolla så att ACC funkar som den ska. Typ sätt en termometer en bit ifrån ett utsläpp och sätt ACCn på LOW någon minut för att sedan läsa av vilka grader den håller.
    Jag tycker min kyler mer på passagersidan än vad den gör på förarsidan.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    53
    Kollat om du har några felkoder?
    http://www.saab9-5.com/faq_acc.htm
    Annars är det bara att åka till verkstaden
    Hörde någon annons på radion om ACservice http://www.acservice.se/ de skulle visst bara ta ca 700 spänn för undersökning, bara för att veta prisläget.
    9-5 Aero -00, kombi rules... -> Såld -> KIA = 7 års nybilsgaranti = släng dig i väggen saab
    Fakta om livet: Flest leksaker när han dör vinner...

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Per J 1051
    Någon som vet om det finns ett enkelt test som man göra själv för att kolla så att ACC funkar som den ska. Typ sätt en termometer en bit ifrån ett utsläpp och sätt ACCn på LOW någon minut för att sedan läsa av vilka grader den håller.
    Jag tycker min kyler mer på passagersidan än vad den gör på förarsidan.
    Hej

    Jag har för mig något om att det vid en yttertemp på +15 grader så skall ACC´s kylluft ur munstycket vara 7-12 grader. Men jag kan ha fel på nån grad o på om det gällde 9000. Men det borde ju inte skilja så mycket mellan modellerna. Kanske...

    Mvh

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Man kan ha i åtanke att ditt AC system rymmer 825g köldmedel.. Kompressorns startar med så lite som 270 gram köldmedium men det blir inte kallt.

    Nått att ha i åtanke är att det finns en programvara till ACC som är bättre till din bil, den gör att det blir kallare då den fixar till ändlägena lite grann... Vet inte exakt vad det kan kosta på saab att få det fixat. Det kan nämligen va så att det bara är det som är problemet om du har tur.

    Dock så är det inte ovanligt med läckage i systemen och det bör åtgärdas såklart i så fall. Svårt att hitta läcka utan rätt instrument, inget man gör på frihand s a s om inget är direkt sönder.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 226
    Man kan ha i åtanke att ditt AC system rymmer 825g köldmedel.. Kompressorns startar med så lite som 270 gram köldmedium men det blir inte kallt.

    Nått att ha i åtanke är att det finns en programvara till ACC som är bättre till din bil, den gör att det blir kallare då den fixar till ändlägena lite grann... Vet inte exakt vad det kan kosta på saab att få det fixat. Det kan nämligen va så att det bara är det som är problemet om du har tur.

    Dock så är det inte ovanligt med läckage i systemen och det bör åtgärdas såklart i så fall. Svårt att hitta läcka utan rätt instrument, inget man gör på frihand s a s om inget är direkt sönder.

    Mvh Patrik
    Ny programvara till ACCn. Vilka årsmodeller gäller detta? Finns det någon tydligare benämning på denna?

    Återupprepar frågan som ställdes tidigare, finns det någon procedur för 9-5 att mäta utblåsningstemperaturen för att kontrollera om man har tillräcklig kylning?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    Följande förutsättningar måste vara uppfyllda:
    •Dörrar, fönster och motorhuv ska vara stängda.
    •Samtliga panelutsläpp ska vara öppna.
    •Motorvarvtalet ska vara 1500-2000 r/min.
    •Omgivningstemperaturen ska vara 20-25°C.

    Fläkthastighet: Max fläkt
    Temperatur: "LO"
    Luftfördelningsspjäll: "Panel" manuellt val

    Kontroll:
    Mät temperaturen 50 mm in i det mittersta panelutsläppet. Avläs temperaturen efter 5 minuter.
    Den avlästa temperaturen ska ligga under 7° C.
    Man lär så länge man lever.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Pilgrimstad/Jämtland
    Inlägg
    55
    Har fått min bil fixad nu, det var ca 200g kvar av köldmediet... Dock hittades inget läckage så dom fyllde upp systemet med köldmedia + spårvätska för att kunna hitta ett läckage om eller man kanske ska säga när problemet kommer tillbaka.

    Hälsningar Hans
    Saab 9-3 SC Vector Active TTiD -08
    Saab 9-5 SC Vector -02 Nordic Steg1 *SÅLD*

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    hej!

    Får man fråga vad det kostade?

    mvh
    matte

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Pilgrimstad/Jämtland
    Inlägg
    55
    Hej,

    2000:- inkl. moms hos Östersunds Bilelektriska för "Service AC, olja kompressor + provtryckning + media med spårvätska + data" som det stod på fakturan. Kändes rätt ok då dom verkar veta vad dom gör samt att dom tog bilen samma dag som jag var dit och frågade.

    Hälsningar Hans
    Saab 9-3 SC Vector Active TTiD -08
    Saab 9-5 SC Vector -02 Nordic Steg1 *SÅLD*

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    319
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Följande förutsättningar måste vara uppfyllda:
    •Dörrar, fönster och motorhuv ska vara stängda.
    •Samtliga panelutsläpp ska vara öppna.
    •Motorvarvtalet ska vara 1500-2000 r/min.
    •Omgivningstemperaturen ska vara 20-25°C.

    Fläkthastighet: Max fläkt
    Temperatur: "LO"
    Luftfördelningsspjäll: "Panel" manuellt val

    Kontroll:
    Mät temperaturen 50 mm in i det mittersta panelutsläppet. Avläs temperaturen efter 5 minuter.
    Den avlästa temperaturen ska ligga under 7° C.
    Väcker en gammal tråd!

    Jag har mätt med digital tempmätare i utsläpp, efter ca 5 min så skickar passagerarsidans högra utsläpp ut ca 13 grader och på förarsidans vänstra utsläpp 23 grader.

    Både spjället och motorn är kollat. Motorn stegar fram och tillbaks och spjället följer med hela tiden på förarsidan.

    Vad sitter innan detta spjäll som kan styra kylan?
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

Liknande ämnen

  1. Avvaktande kyla från AC´n
    Av asppie i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 18:02
  2. Dålig kyla från AC:n (9-5 -00)
    Av Euronymous i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-04, 22:58
  3. Bara kyla från ACC - 9-3 -99
    Av Gellivare1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 07:03
  4. [LÖST] Ingen kyla från ACC OG9-5
    Av w_e_s_s_e i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 18:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •