Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 64

Ämne: Dålig AC-kyla OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Pilgrimstad/Jämtland
    Inlägg
    54

    Dålig AC-kyla OG9-5

    Nu när sommarvärmen äntligen kommit till Jämtland så märker jag till min fasa att ACCn verkar ha tappat stinget på min 9-5 SC -02.

    Jag har kalibrerat ett 10-tal gånger, men får varken felkoder eller någon förbättrad funktion

    Problemet yttrar sig så att när jag åker på morgonen så funkar det rätt bra, men allt eftersom värmen stiger så försämras funktionen.

    Kompressorn går hela tiden, och enligt en kyltekniker jag känner borde den slå av om det är för lite gas i systemet, men det känns som jag läst någonstans på forumet att 9-5ans kompressor skall gå hela tiden och styras av en variabel kompression.

    Någon som har ett tips på vad det kan vara eller vet om någon i Östersundsområdet som är kunnig i området?

    Hälsningar Hans
    Saab 9-3 SC Vector Active TTiD -08
    Saab 9-5 SC Vector -02 Nordic Steg1 *SÅLD*

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    775

    Re: Dålig kyla från ACC 9-5

    Till 99,9% så är det för lite gas.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-16 klockan 22:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    6
    och eftersom det är et slutet system fattas det bara gas om du har läckage (som jag fattar AC system...)
    /Jesper
    Kör Saab 9-5 Aero SportCombi
    och Renault Clio II

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    393
    Är rätt vanligt förekommande på 9-5:or att det så kallade torkfiltret till ACC:n läcker vid ett litet inspektionsöga.

    Recept:
    Byt torkfilter och fyll på kylmedia!

    Fast kolla såklart att det är torkfiltret som läcker först !

    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Pilgrimstad/Jämtland
    Inlägg
    54
    Tack för tipset Swed, vart hittar jag torkfiltret, och hur kollar jag att det läcker gas?
    Saab 9-3 SC Vector Active TTiD -08
    Saab 9-5 SC Vector -02 Nordic Steg1 *SÅLD*

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    393
    Du bör/måste åka till en AC-mek, så trycksätter han och kollar systemet och han vet/bör veta var torkfiltret sitter.
    Kommer inte ihåg just nu var det sitter. Mitt läcker !

    MVH
    Swed
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-16 klockan 22:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Hans69
    Tack för tipset Swed, vart hittar jag torkfiltret, och hur kollar jag att det läcker gas?
    Torkfiltret sitter framför kylaren, till vänster.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    268
    Någon som vet om det finns ett enkelt test som man göra själv för att kolla så att ACC funkar som den ska. Typ sätt en termometer en bit ifrån ett utsläpp och sätt ACCn på LOW någon minut för att sedan läsa av vilka grader den håller.
    Jag tycker min kyler mer på passagersidan än vad den gör på förarsidan.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    49
    Kollat om du har några felkoder?
    http://www.saab9-5.com/faq_acc.htm
    Annars är det bara att åka till verkstaden
    Hörde någon annons på radion om ACservice http://www.acservice.se/ de skulle visst bara ta ca 700 spänn för undersökning, bara för att veta prisläget.
    9-5 Aero -00, kombi rules... -> Såld -> KIA = 7 års nybilsgaranti = släng dig i väggen saab
    Fakta om livet: Flest leksaker när han dör vinner...

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Per J 1051
    Någon som vet om det finns ett enkelt test som man göra själv för att kolla så att ACC funkar som den ska. Typ sätt en termometer en bit ifrån ett utsläpp och sätt ACCn på LOW någon minut för att sedan läsa av vilka grader den håller.
    Jag tycker min kyler mer på passagersidan än vad den gör på förarsidan.
    Hej

    Jag har för mig något om att det vid en yttertemp på +15 grader så skall ACC´s kylluft ur munstycket vara 7-12 grader. Men jag kan ha fel på nån grad o på om det gällde 9000. Men det borde ju inte skilja så mycket mellan modellerna. Kanske...

    Mvh

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    799
    Man kan ha i åtanke att ditt AC system rymmer 825g köldmedel.. Kompressorns startar med så lite som 270 gram köldmedium men det blir inte kallt.

    Nått att ha i åtanke är att det finns en programvara till ACC som är bättre till din bil, den gör att det blir kallare då den fixar till ändlägena lite grann... Vet inte exakt vad det kan kosta på saab att få det fixat. Det kan nämligen va så att det bara är det som är problemet om du har tur.

    Dock så är det inte ovanligt med läckage i systemen och det bör åtgärdas såklart i så fall. Svårt att hitta läcka utan rätt instrument, inget man gör på frihand s a s om inget är direkt sönder.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 051
    Medlem#
    1941
    Ny programvara till ACCn. Vilka årsmodeller gäller detta? Finns det någon tydligare benämning på denna?

    Återupprepar frågan som ställdes tidigare, finns det någon procedur för 9-5 att mäta utblåsningstemperaturen för att kontrollera om man har tillräcklig kylning?
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-16 klockan 22:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 665
    Följande förutsättningar måste vara uppfyllda:
    •Dörrar, fönster och motorhuv ska vara stängda.
    •Samtliga panelutsläpp ska vara öppna.
    •Motorvarvtalet ska vara 1500-2000 r/min.
    •Omgivningstemperaturen ska vara 20-25°C.

    Fläkthastighet: Max fläkt
    Temperatur: "LO"
    Luftfördelningsspjäll: "Panel" manuellt val

    Kontroll:
    Mät temperaturen 50 mm in i det mittersta panelutsläppet. Avläs temperaturen efter 5 minuter.
    Den avlästa temperaturen ska ligga under 7° C.
    Man lär så länge man lever.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Pilgrimstad/Jämtland
    Inlägg
    54
    Har fått min bil fixad nu, det var ca 200g kvar av köldmediet... Dock hittades inget läckage så dom fyllde upp systemet med köldmedia + spårvätska för att kunna hitta ett läckage om eller man kanske ska säga när problemet kommer tillbaka.

    Hälsningar Hans
    Saab 9-3 SC Vector Active TTiD -08
    Saab 9-5 SC Vector -02 Nordic Steg1 *SÅLD*

  15. #15

    Ingen kyla från ACC OG9-5

    Vad är de vanligaste orsakerna till att det inte kommer nån kalluft från acc på en 9-5:a -03? Fläktarna går för fullt men det kommer ingen kalluft alls.
    Saab 9-3ss Areo -03

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 409
    Medlem#
    9481
    ACCn är inte kallibrerad, eller att acn har slut på gas.

    Nu är jag osäker på vilka knappa man ska trycka för att kalibrera men det kanske någon kan fylla på med..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 689
    Kalibrera och kolla felkoder med "AUTO" + "OFF".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Hade tomt på gas. Kondensorn trasig. Det var hål i den så jag hade ett stort läkage.
    Saab 9-3ss Areo -03

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    137

    Dålig kyla ACC OG9-5

    Hej,

    Det hela handlar om en Saab 9-5 Aero -02.

    Jag får bara yttertemp, kanske någon något svalare luft på förarsidan medans det blåser kallt på passagerar sidan samt bak vid kylning. När jag drar på värme blir det varmt i alla utblåsen. Har gjort flera kallibreringar utan felkod och var nyss vid bilen och plockade bort skyddet ovanför pedalerna. Där ser jag, vid mittkonsollen en liten motor som rör sig, en liten vit arm som sitter på samma axel och som även roterar en större svart plastskiva innuti utblåset.

    Allt "ser" bra ut där men frågan är om jag är på rätt ställe och letar eller är det fel där någonstans?

    Mvh Micke
    9-5 Aero SC -02

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 098
    Hej,

    Låter som om spjället bara reglerar inom visst intervall, ser spjällarm ok ut, inget som ligger i mellan osv?
    Spänningsresta bilen?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

Liknande ämnen

  1. [LÖST] AC problem -Dålig kyla OG9-5
    Av Paudius i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-07-30, 17:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •