Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 64

Ämne: Dålig AC-kyla OG9-5

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    137
    Jo det verkar som om den bara jobbar inom en viss intervall. Vet inte hur det SKA se ut, när jag kikar på spjället under pedalerna så ser jag inget fel iaf. När jag kalibrerar så rör sig motorn och den svarta skivan följer med.

    Spänningsresta bilen?

    Mvh Micke
    9-5 Aero SC -02

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    13
    Jag har troligen samma problem. När jag startar bilen så får jag kyla i alla utblås, efter en stund övergår det till full värme på förarsidan, och resten fortsätter med kyla. Har haft bort spjället och inspekterat, allt går lätt, och ser rätt ut. funderar på om det kan vara temp-givaren som sitter intill spjället som kan vara fel?

    Har sökt lite men inte hittat nån bra tråd om detta ännu.
    Saab 9-5 Aero -02
    <- Sällan pinkar en trähäst ->

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    137
    Hmm det skulle ju kunna vara givaren när du säger det.
    Eller så är det en utav motorernr som styr något spjäll som inte gör sin uppgift.

    Har också sökt men hitter inte heller detta.

    Någon som har en aning?

    Mvh Micke
    9-5 Aero SC -02

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    250
    Medlem#
    5864
    Är du säker på att det är rätt plastskiva du tittar på. Skall finnas två st, en svart stor som justerar vart det skall blåsa och en lite mindre (längre ned)(gul på -9 som justerar temperaturen.

    Den motorn som sitter där går till den gula skivan. Dock tycker jag att det är svårt att se just den skivan och axeln då det är väldigt trångt.

    /Magnus
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    137
    Så det sitter altså två motorer brevid varandra?

    När jag kikade lite fort så såg jag bara en. Vad jag kunde se så roterade den på den större svarta plastskivan.

    Det döljer sig alltså ännu en motor där någonstans?

    Det finns möjligtvis ingen som har en bild på dessa motorer så man kan söka lite lättare

    Mvh Micke
    9-5 Aero SC -02

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    250
    Medlem#
    5864
    Nej, det sitter bara en motor. Men den går till det lilla hjulet, det stora tror jag drivs av en motor som sitter inuti själva värmepaketet mer i mitten av bilen.
    Om du har en liten spegel kan det underlätta för att se det lilla hjulet då det sitter väldigt dolt till om man inte har skuvat bort något.

    /Magnus
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    137
    aa, ok.

    Får ta och titta efter en gång till.

    Mvh Micke
    9-5 Aero SC -02

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    630
    Sitter en motor på högersidan som justerar tempen på högersidan och en likadan på vänstersidan. Gör så att du lossar motorn på vänstersidan och sedan kör du motorn löst via acc panelen.kolla så att axeln rör sig lätt också

    //Andreas

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    137
    Hej på Er,

    Nu är detta fel löst

    Lämnade in bilen till en kille som tittade på det. Provtröck och fyllde på gas. Nu fungerar det som en klocka.

    Mvh Micke
    9-5 Aero SC -02

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    51

    Trasig kylfläkt, dålig kyla AC OG9-5

    Hej,

    Gäller SAAB 9-5 2.0t BioPower -06

    Börjar från början:
    Tyckte AC:n kylde dåligt, åkte till firma som konstaterade att det inte var någon läcka (tvärtom, för MYCKET kylmedium!), och inte heller dålig kompressor. Men däremot såg de att den ena kylfläkten inte gick, och det kan tydligen påverka temperaturen på kondensorn, och därför även trycket i AC-systemet (vad vet jag?). Kan skada kompressorn och motorn i helhet tydligen.

    SAAB i Uppsala vill ha över 6000kr för fläkten och verkstaden ytterligare 3000 för arbete+material. Ska landa på 9800 inklusive moms.

    Mina frågor:

    1. Det sitter ju två fläktar ihop bredvid varandra, men bara den ena är ju död. Kan man på något sätt byta bara den ena, eller säljs detta alltid som ett paket? Enligt verkstaden är det kolen som är körda i botten och de går ej byta.

    2. Är arbetet svårt? Om jag tittar ner i motorrummet ser det ju busenkelt ut, bara lossa några klämmor och ström-kontakter. Har jag missat något? Måste man bort med massa andra grejor?

    Tusen tack!

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    447

    Re: Trasig kylfläkt 9-5 -06

    Att ta loss fläktpaketet ska vara enkelt. Lossa några ett par muttrar och några elkopplingar.
    Om du har automat så är det även en skruv i nederkant som håller rören till automatlådans oljekyl.
    Även bypassröret och värmeskyddet ovanför grenröret måste bort.
    Sedan ska paketet kunna lyftas,vinklas uppåt/vridas och lyftas ut.

    Jag har en 9-5 -02 med automatlåda.
    Efter ha ha försökt med detta "vinkla upp" i ett alldeles för stort antal timmar så gav jag upp och tappade ur kylarvätskan så att jag kunde lossa den övre slangen på kylaren. Då var det inget problem längre. Det som ställde till det för mig var anslutningarna för nämnda oljekylsrör i kylaren.

    Med manuell låda tror jag inte att du har några problem alls med att få loss den.

    Fläktarna finns med separata artikelnr. Borde vara 12765409 till din -06
    Ser ut att vara samma från -05 (från chassinr 53527816) t.o.m. minst -07
    (Med reservation för att den EPC jag har tillgång till har några år på nacken)
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    83

    Re: Trasig kylfläkt 9-5 -06

    Nu kanske verkstaden redan har konstaterat att det är kolen, men kolla för säkerhets skull över elen innan du byter fläkt! Tvångsmata den som inte startar med 12V direkt på fläktens anslutning, om den fungerar då så kolla över jordpunkter samt relän i centralen i motorrummet. Fläktarna körs nämligen via tre reläer; seriekopplade på lågfart och parallellkopplade i högfart.
    VW Passat GTE, 9-5 Vector 2.3t SC-04 *såld*, 9k 2.3T-93 *såld*

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    51

    Re: Trasig kylfläkt 9-5 -06

    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    Fläktarna finns med separata artikelnr. Borde vara 12765409 till din -06
    Ser ut att vara samma från -05 (från chassinr 53527816) t.o.m. minst -07
    (Med reservation för att den EPC jag har tillgång till har några år på nacken)
    Bilen är manuell, jag är ju fortfarande ungdom (trots att jag fyllt 30...).

    Tack! Om jag söker på bildelsbasen dyker delen upp från år 2000 och fram till 2009, men är det alltså bara mellan 05-07 som de passar min bil? Trots att numret är samma?

    @AddeA
    När meken tryckte till på fläkten med en skruvmejsel så gick den igång, och detta förklarade han med att ett av kolen ställt sig snett pga. utnötning och när man sedan trycker till åt fel håll så hoppar det tillbaka, men endast temporärt. Han gick dessutom igenom övrig el först. Men absolut, jag ska testa att mata med 12V direkt för säkerhets skull. Tack för tipset!

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    447

    Re: Trasig kylfläkt 9-5 -06

    Eftersom EPC:n jag tittar i bara går till -07 så vet jag inte hur det är med 08-09.
    Vad som skiljer vet jag inte heller, men det är olika artikelnummer på fläktarna och står en notering om chassinumret och årsmodellen jag nämnde.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    51

    Re: Trasig kylfläkt 9-5 -06

    Hej igen,

    Jag köpte en G12765409 (alltså en lös fläkt/elmotor), den passade utmärkt. Dock blir jag konfunderad. Anledningen till att jag bytte var att bara den högra (för föraren) fläkten startade när motorn blev varm. Dock kvarstår detta fortfarande.

    Jag undrar om någon vet hur dessa fläktar ska fungera. Den högra startar bevisligen när motorn blir (för) varm. Ska den vänstra starta under exakt samma förutsättningar, eller är det någon annan faktor som styr den? Jag provade att köra ACn för fullt, påverkade inte. Om jag kopplar in 12V direkt till motorn så går den igång, alltså är det inte fläktmotorn som är problemet. Säkringarna är kontrollerade och hela.

    Min fråga: När ska den vänstra kylfläkten egentligen starta?

    OM den faktiskt ska starta samtidigt som den högra, vad kan då mitt problem vara?

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    83

    Re: Trasig kylfläkt 9-5 -06

    Börja med att kräva tillbaka pengarna för felsökningen och gå därefter igenom elen igen Fläktarna ska alltid gå samtidigt och har två lägen, låg- eller högfart beroende på kylvätskans temperatur och trycket i kondensorn till ac:n. Prestandan på ac:n blir lite lägre med bara en fläkt, men kökörning en varm sommardag kan nog bli desto mer spännande för motorn dessvärre.

    El-schema över kylfläktarna med reläerna jag pratade om tidigare hittar du här på sidan 3:
    http://ftp.spb.saabnet.ru/.temp/Saab_9-5_M05_Aero.pdf

    Du har även kollat maxi-säkringarna i motorutrymmet va?
    VW Passat GTE, 9-5 Vector 2.3t SC-04 *såld*, 9k 2.3T-93 *såld*

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    51

    Re: Trasig kylfläkt 9-5 -06

    Om du med maxi-säkringarna menar 30-40A säkringarna som sitter i säkringsboxen under huven, så ja! Finns det alltså andra säkringar för fläktarna?

    Jag verkar bara ha EN hastighet på den fläkt som fungerar, allt eller inget. Jag har läst att om det är en så kallad tvåstegsfläkt ska den ha tre ledningar till sig, vilket dessa inte har. Har jag missförstått?
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-16 klockan 22:10. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #38
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 098

    Re: Trasig kylfläkt 9-5 -06

    Hej

    ALla 95 har två stegsfläkt

    Kylfläkten hjälper till att vädra bort värmen i låg fart så du får ut en högkyleffekt. Om du kör fortare än 50 km så fixar fartvinden att få bort värmen

    Om Du kör i hög fart om kylverkan är dålig då så är något fel på ac anläggning, du ska ha vid max kyla, återcirkulation och motor på 2000 rpm i1 min ca 10 grader i mittutblåset


    Mvh
    JOhan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    83

    Re: Trasig kylfläkt 9-5 -06

    Citat Ursprungligen postat av john_heden100
    Om du med maxi-säkringarna menar 30-40A säkringarna som sitter i säkringsboxen under huven, så ja! Finns det alltså andra säkringar för fläktarna?
    Nej, kylfläktarna försörjs endast via maxisäkringarna. Har du kollat dessa kan du gå vidare i felsökningen.
    Citat Ursprungligen postat av john_heden100
    Jag verkar bara ha EN hastighet på den fläkt som fungerar, allt eller inget. Jag har läst att om det är en så kallad tvåstegsfläkt ska den ha tre ledningar till sig, vilket dessa inte har. Har jag missförstått?
    Ja, Saab är smartare än så, då räcker det med två ledningar för två steg! Högra fläkten går alltså, och endast på högfart? Då har du problemet någonstans mellan maxi-säkring 14, lågfarts- eller vänstra högfartsreläet och jorden. Bara att börja mäta! Alternativt ta med dig el-schemat till en riktig bilelektriker så är förmodligen problemet löst på en halvtimme (istället för att ge dig en offert på 10 000 kr utan att konstatera det riktiga felet).
    VW Passat GTE, 9-5 Vector 2.3t SC-04 *såld*, 9k 2.3T-93 *såld*

  20. #40
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 098

    Re: Trasig kylfläkt 9-5 -06

    Hej,

    Fungerar kylfläkten på låg eller halvfart?
    Fungerar kulfläkten om du matar den med +12V?

    Blir du klokare på detta schema?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-23 klockan 19:40. Anledning: §7 Skärmdumpar från t.ex. EPC/WIS ej tillåtet pga. copyright
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

Liknande ämnen

  1. [LÖST] AC problem -Dålig kyla OG9-5
    Av Paudius i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-07-30, 17:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •