Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ny intercooler, tål hur mkt?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 653

    Ny intercooler, tål hur mkt?

    Jess, då har man äntligen fått tummen ur... Var på skroten för länge sen, fick syn på en en något rostig Scania 143(nosbil, rätt rå faktiskt). Var där av helt andra orsaker, men jag fick i alla fall syn på den, stor, grov och svart, just det en ordentlig intercooler!
    Efter nogsamt måttande och filosoferande kom jag fram till vart jag skulle kapa och svetsa för att nå bästa resultat. Sagt och gjort, det blir lite spill över, som man kan övningssvetsa med i alla fall... Nu fattas bara att riva bort fronten och lägga på lite teflonolja så den kommer på plats där inne. Samt montera de nya stora tryckrören!
    Så, vad tror ni, kan den räcka till? den går från undersida på ac filtret till under kan på viggenfronten, täcker hela bredden. Ca 50mm tjock. Nu hoppas jag att kylning är ett problem jag kan lägga på hyllan. (Yess det krävs viss modifieringar i nosen, kommer med bilder när jag är klar!
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 621
    Rent generellt så är ju en lastbils ic inte i närheten av lika effektiv som en race / personbils intercooler..

    Dock ett billigt alternativ..

    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 653
    på 550kw svänhjulseffekt och 200 grader före intercooler hade man 38 grader efter vid 15 graders insugsluft....
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 900
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Niklas 185
    Rent generellt så är ju en lastbils ic inte i närheten av lika effektiv som en race / personbils intercooler..

    Dock ett billigt alternativ..

    /N
    Nja, tror inte du kan säga så på rak arm. Det beror på vilket ändamål den är tilltänkt. De flesta lastbils intercoolers har turbulatorer och en bra konstruktion, men det är ju fråga om att inte låta luften passera för snabbt, eller att turbofördröjning uppkommer.
    Jag har sett bilar med lastbils IC i bänk med betydligt lägre insugningstemp än bilar med motsvarande effekt och användande av "riktiga rejsintercoolers".

    Mvh Stoffe

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 653
    Stoffe>> Precis, och denna har fina turbulatorer i cellerna, vilket gör att luften inte går direkt igenom utan tvingas lämna av mycket värme.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    748
    De blir nog kanon med den där IC:n ska du se, kommer själv att åka med en nerkapad IC från en 143:a.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 835
    p-a körde med iveco ibörja när han hade 600+hk om jag inte mins fel och jonas g har väl det på sin 9000 och det fungerar ju fint

  8. #8
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 900
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Stoffe>> Precis, och denna har fina turbulatorer i cellerna, vilket gör att luften inte går direkt igenom utan tvingas lämna av mycket värme.
    Jo, jag har en liggandes i källaren hemma. Det enda som fattas är en ny front så jag får plats med den. Förhoppningsvis får jag allt monterat inom några veckor.
    Kyleffekten kommer att bli grym. Den bilen jag refererade till var en BMW 325 med turbokonvertering. Den har 2 lika stora cellpaket som mitt bakom varandra (ca 750x190x70 mm) och motorn ger ca 400 hk. Insugningsluften ökade inte en enda grad vid bänkning. Låg konstant 15 grader över rumstemp!

    Kan tillägga att det finns en bild på cellpaketet om ni följer länkarna i min sign.

    Mvh Stoffe

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    p-a körde med iveco ibörja när han hade 600+hk om jag inte mins fel och jonas g har väl det på sin 9000 och det fungerar ju fint
    Jo Iveco-ic:n är väldigt bra (har en likadan själv), men den är inte direkt utformad som en lastbilsIC och man kikar i den.
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 621
    Viss skilnad på Iveco ic:n (om vi nu snackar om samma), den är ju inte riktigt gjort för en stor lastbil utan för en mindre typ budbil om jag förstått det rätt.

    Platsen i fronten på en 9-3:a för ic:n är väldigt begränsad, om du inte vill börja flytta komponenter, vilket gör att du måste kapa ner en stor ic väldigt mycket. (kan ju alltid sälja resten och tjäna en hacka )

    Sen finns det säkert undantag, lastbils ic som är "rätt" konstruerade och lämpliga för racebruk, men så finns det väldigt många som är byggda för att fungera på ett helt annat sätt, där mer flöde m.m. är högre priorieterat då man har en ic stor som en ladgårdsdörr för kylningen.

    Men men, är inte helt hundra insatt i detta så kan tyvärr inte gå in mer på detaljer, bara den uppfattning jag har fått. Blir säkert bra det där.

    EDIT: Hur än så bra mycket bättre än orginal i alla fall

    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

Liknande ämnen

  1. Intercooler 9-3 ss -04 ??
    Av stolze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-25, 13:28
  2. Intercooler 9-3 SS
    Av xoxzzj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 20:52
  3. Intercooler
    Av Bobb_y i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 17:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •