Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: sugen på en 9-5 2,3t

  1. #1

    sugen på en 9-5 2,3t

    Tjenare!
    Är sugen på en saab 9-5 2,3t sedan årsm. 99-00.
    Nån som har nått att säga om den bilen?
    Några berömda fel ifrån fabrik som man ska vara uppmärksam med?
    Dyr/billig i drift?

    Det jag är ute efter är en bil med lite större motor, som orginal är ganska kvick men där det finns möjlighet att trimma lite.
    Lätt att laga och inte så dyr att laga (saab brukar väll vara det?)

    skriv allt ni vet och orkar.

    Är beredd att lägga 60-80tusen.

    Tack för svar!
    Sugen på en saab

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    731
    Medlem#
    7284
    Sök på forumet så får du massor med träffar, du kan oxå gå in på min hemsida och få lite tips

    Det du ska vara väldigt obervant på är att serviceboken är komplett. Då saab har förlängd motorgaranti för 9-5:an M98 - M03.

    Det får inte vara längre än 14månader och/eller 2250mil mellan varje service.

    Lycka till
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Flyttar till Finans, verkstäder och försäkringar där vi diskuterar köpråd.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    tack vicktor, har provat att söka men hittar verkligen inget. Är antagligen dålig på att söka )

    vill du får du gärna länka till nån bra tråd där dom tar upp just den här bilen. eller skriva så mycket du vet om bilen

    det jag undrar:

    -kända barnsjukdommar?
    -driftsäker?
    -dyr/billig i drift, försäkring m.m.
    -99 vs 00?
    -lätt mekad?
    -ungefär hur mycket bör man ge för en sådan bil?

    skriv gärna både + och -

    övertyga mej att köpa saab nu, jag vill ha en
    Sugen på en saab

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 200
    Medlem#
    8758

    Re: sugen på en 9-5 2,3t

    Citat Ursprungligen postat av PappaKeno
    Tjenare!
    Är sugen på en saab 9-5 2,3t sedan årsm. 99-00.
    Nån som har nått att säga om den bilen?
    Några berömda fel ifrån fabrik som man ska vara uppmärksam med?
    Dyr/billig i drift?

    Det jag är ute efter är en bil med lite större motor, som orginal är ganska kvick men där det finns möjlighet att trimma lite.
    Ska du trimma lite mera så är definitivt en -01 att föredra, då fick 2.3t Aerons ventiler.

    99 hade några smärre problem, bla bilar med serienummer under X3025752 (tidiga 99:or) behöver bakbromsarna tittas till vid varje service, och 01 är aningen bättre än 00 så ju nyare desto bättre. Problemen är dock inte större än att en fin 99:a är att föredra över en medioker 01:a.

    På bilprovning har V70:n ungeför 10 ggr högre nerslagsfrekvens än 9-5:an, så jag tror nog det är ganska lungt att säga att 9-5:an är driftsäker, även utan Saab-glasögon på sig. Men, det är ju en större bil så reservdelarna är ju dyrare än till en småbil.

    Köper du en 99 har du ingen motorgaranti, och rent allmänt skulle jag nog säga att ett års motorgaranti trots allt inte är hela världen, men kolla upp motorn så att den inte är ett (av ganska få) problemex eller att den har en fusksanering (t ex bara bytt till en delbar kamkedja utan andra åtgärder). (Personligen skulle jag undvika oil-sludgesanerade bilar om det inte är gjort på garanti av den anledningen, det är dyrt att göra det rätt.)

    En liten varning, titta om bilen du tittar på har stått länge med gammal motorolja, då kan oljan ha, om du har otur, sedimenterat så att den proppar igen oljesilen när den startas upp (med påföljande ras).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 249
    Medlem#
    6069
    Hej!
    Här kan du se vad jag har betalat...
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  7. #7
    skit bra! tack så mycket. såg ut som mycket pengar först men slår man det per mil så blir det inte så mycket.

    Det är den bilen jag kikat på.

    http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=2492590
    http://www.blocket.se/vi/11592863.htm?ca=6_s

    Väldigt billigt. Enda felet sa han var att den blårökte lite ibörjan men att det var ett vanligt fel på saabs lite äldre modeller. Stämmer det eller är det något att vara uppmärksam på?

    Vad tror ni?

    Tack!
    Sugen på en saab

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    731
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av PappaKeno
    skit bra! tack så mycket. såg ut som mycket pengar först men slår man det per mil så blir det inte så mycket.

    Det är den bilen jag kikat på.

    http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=2492590
    http://www.blocket.se/vi/11592863.htm?ca=6_s

    Väldigt billigt. Enda felet sa han var att den blårökte lite ibörjan men att det var ett vanligt fel på saabs lite äldre modeller. Stämmer det eller är det något att vara uppmärksam på?

    Vad tror ni?

    Tack!
    Låter som att det är problem med vevhusventilationen (vv), detta bör åtgärdas. för får det gå för länge så kan det bli ganska dyra kostnader, för jag är inte säker på att denna bil omfattas av den förlängda motorgarantin - 8 år från det att den är uttagen.

    Det kan ju även vara något annat, du kan ju lämna in den till någon saab verkstad eller liknande för att kolla upp det.

    Gå in på denna sida som jag gjort, så får du lite tips:

    http://web.telia.com/~u53211268/

    Är det inte för långt, så åk och provkör bilen. Så du kan bilda dig en uppfattning om bilen.

    Lycka till!
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 200
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av PappaKeno
    skit bra! tack så mycket. såg ut som mycket pengar först men slår man det per mil så blir det inte så mycket.

    Det är den bilen jag kikat på.

    http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=2492590
    http://www.blocket.se/vi/11592863.htm?ca=6_s

    Väldigt billigt. Enda felet sa han var att den blårökte lite ibörjan men att det var ett vanligt fel på saabs lite äldre modeller. Stämmer det eller är det något att vara uppmärksam på?
    Man ska alltid vara misstänksam när försäljare försöker spela ner ett fel...

    Det brukar vara en av två saker, turbon eller fel på vevhusventilationen.
    Ny turbo kostar runt 5k (men den kan gå riktigt länge även med lite oljeläckage, för turbon oljud på låglast?), att uppdatera vevhusventilationen är inte dyrt men följdskadorna kan vara det. Jag skulle börja med att ringa föregående ägare för att dels få reda på hur bilen är skött och ev om problemen funnits länge (om nu ägaren märkt något). Speciellt kan man fråga hur ofta han tittat på oljestickan/fyllt på olja (eftersom motorerna ofta behöver påfyllning mellan servicearna), och om han denne råkat ut för att oljelampan blinkat till under körning (vilket oftast beror på alldeles för låg oljenivå, med påtaglig risk för alldeles för smutsig olja).

    Hur som helst skulle jag inte köpa bilen utan att ha gått till botten med varför den blåryker, och kolla kamkedjespännaren (vilken ger en god indikation på om bilen gått med för dålig olja). Detta då bilar med oil sludge-problem inte helt sällan börjar med just blårök...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    425
    En sak, som kanske inte är det första man tänker på, om man byter från en mindre bil är att SAAB:en är avsevärt dyrare i drift.
    Den har högre bränsleförbrukning, dyrare försäkring och dyrare vägskatt än en storleksmässigt sett mindre bil.

    //TB
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    731
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas
    En sak, som kanske inte är det första man tänker på, om man byter från en mindre bil är att SAAB:en är avsevärt dyrare i drift.
    Den har högre bränsleförbrukning, dyrare försäkring och dyrare vägskatt än en storleksmässigt sett mindre bil.

    //TB
    Bör man definitivt ha med i beräkningen, men även att man åker väldigt säkert i en 9-5:a

    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

Liknande ämnen

  1. Sugen på Tech 2
    Av Sundance Kid i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-11-13, 15:54
  2. Sugen på 9-3 1,9 tid, vad ska jag tänka på?
    Av markuz85 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 20:35
  3. Sugen på 93 Aero -06......
    Av mikael holmberg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 20:46
  4. Sugen på og9-3 , T5 eller T7?
    Av Turbo_Danne i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-16, 23:11
  5. Farsgubben är sugen på en 9-3
    Av Lob i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 07:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •