Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Skillnad sittutrymme mellan 9-5 och 9-3 (kombi)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140

    Skillnad sittutrymme mellan 9-5 och 9-3 (kombi)

    Hej.

    Jag är sugen på att köpa en modernare bil. Har idag en 9-5 kombi vector 02:a. Dessvärre tycker jag "nya" 9-5 är gräslig (skriver detta med risk för att bli lynschad ), så nu är jag inne på att köpa en 9-3 kombi istället. Någon som vet av egen erfarenhet hur mycket mindre sittutrymmen är i 9-3 jämfört med 9-5:an när hela famlijen ska med? Idag kan vi sitta två vuxna och 3 barn så jag är nyfiken på om detta skulle gå i en 9-3:a.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    335
    Medlem#
    6729
    baksätet är inte sådär jättestort i 9-3, men är det mindre barn så skulle det nog gå smärtfritt

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Baksätet i sig är inte så farligt, dock kan sikten ut från baksätet vara lite dålig för mindre barn, då designen har fått gått före funktion tyvärr.

    Tjejen lastade in 4pers och packning in i våran 9-3 SS och drog en långsväng till Göteborg från Osby, en nätt sväng på 70mil ToR eller nåt liknande. Och trots att killarna som åkte med är över medellängd, så hade dom tydligen inga problem alls med baksätes komforten eller utrymmena bak.

    Summa sumarium: Visst, det är ingen Saab 9-5 i utrymmena, men dom räcker till ganska gott.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Linkeboda
    Inlägg
    230

    Re: Skillnad sittutrymme mellan 9-5 och 9-3 (kombi)

    Citat Ursprungligen postat av Paul
    Hej.

    Jag är sugen på att köpa en modernare bil. Har idag en 9-5 kombi vector 02:a. Dessvärre tycker jag "nya" 9-5 är gräslig (skriver detta med risk för att bli lynschad ), så nu är jag inne på att köpa en 9-3 kombi istället. Någon som vet av egen erfarenhet hur mycket mindre sittutrymmen är i 9-3 jämfört med 9-5:an när hela famlijen ska med? Idag kan vi sitta två vuxna och 3 barn så jag är nyfiken på om detta skulle gå i en 9-3:a.
    Barn i baksätet på 9-3:an funkar klockrent så länge de inte är rangliga tonåringar... Dock är ju allt lite mindre och lite trängre, och det lär du ju märka. Låna en och testa!

    Själv bytte jag åt andra hållet nyss och njuter av all PLATS! Jag kan sitta bak 60 mil utan att klaga... Det var OK i 9-3an, men det är BRA i 9-5an (jag är strax över normallängd, kanske något klenare :-)
    /Andreas
    -----------------
    9-5 2.0 BioPower -07

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    781

    Re: Skillnad sittutrymme mellan 9-5 och 9-3 (kombi)

    Citat Ursprungligen postat av anteTT
    Citat Ursprungligen postat av Paul
    Hej.

    Jag är sugen på att köpa en modernare bil. Har idag en 9-5 kombi vector 02:a. Dessvärre tycker jag "nya" 9-5 är gräslig (skriver detta med risk för att bli lynschad ), så nu är jag inne på att köpa en 9-3 kombi istället. Någon som vet av egen erfarenhet hur mycket mindre sittutrymmen är i 9-3 jämfört med 9-5:an när hela famlijen ska med? Idag kan vi sitta två vuxna och 3 barn så jag är nyfiken på om detta skulle gå i en 9-3:a.
    Barn i baksätet på 9-3:an funkar klockrent så länge de inte är rangliga tonåringar... Dock är ju allt lite mindre och lite trängre, och det lär du ju märka. Låna en och testa!

    Själv bytte jag åt andra hållet nyss och njuter av all PLATS! Jag kan sitta bak 60 mil utan att klaga... Det var OK i 9-3an, men det är BRA i 9-5an (jag är strax över normallängd, kanske något klenare :-)
    Själv är jag över normallängd och sitter betydligt bättre i 9-3SS än i 9-5:an. En anledning är att stolen går att sänka mer(?) så jag sitter lägre.
    Bak har inte mina tonårsbarn klagat på SS:en så vi är nöjda allihopa i familjen.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    266
    När vi letade ny bil tittade vi både på 9-3 kombi och 9-5 kombi.

    Ett av kraven var att om jag kör, så skall en normallång person kunna sitta bakom mig samt, om barnstolen sitter fram så skall en normallång person kunna sitta bakom passagerarstolen. Att sitta bakom barnstolen funkade med nöd och näppe, men bakom mig var det alldeles för trångt. Detta var alltså 9-3 kombi. Skall dock tillägga att jag är 197cm.

    Det blev således en 9-5'a i vilken det är gott om plats.

    agnes: Vilka stolar hade du i 9-5'an?

    /Tobbe
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    781
    Citat Ursprungligen postat av Tobbev
    När vi letade ny bil tittade vi både på 9-3 kombi och 9-5 kombi.

    Ett av kraven var att om jag kör, så skall en normallång person kunna sitta bakom mig samt, om barnstolen sitter fram så skall en normallång person kunna sitta bakom passagerarstolen. Att sitta bakom barnstolen funkade med nöd och näppe, men bakom mig var det alldeles för trångt. Detta var alltså 9-3 kombi. Skall dock tillägga att jag är 197cm.

    Det blev således en 9-5'a i vilken det är gott om plats.

    agnes: Vilka stolar hade du i 9-5'an?

    /Tobbe
    Standard stolar. Mycket bekväma men det gick inte att komma tillräckligt långt ner enl. min personliga smak.
    SS:en har sportstolar som även dom är nästan lika bekväma men har den stora fördelen att man sitter lågt och kan ha ryggstödet ganska rakt upp vilket passar mig.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    266
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av Tobbev
    När vi letade ny bil tittade vi både på 9-3 kombi och 9-5 kombi.

    Ett av kraven var att om jag kör, så skall en normallång person kunna sitta bakom mig samt, om barnstolen sitter fram så skall en normallång person kunna sitta bakom passagerarstolen. Att sitta bakom barnstolen funkade med nöd och näppe, men bakom mig var det alldeles för trångt. Detta var alltså 9-3 kombi. Skall dock tillägga att jag är 197cm.

    Det blev således en 9-5'a i vilken det är gott om plats.

    agnes: Vilka stolar hade du i 9-5'an?

    /Tobbe
    Standard stolar. Mycket bekväma men det gick inte att komma tillräckligt långt ner enl. min personliga smak.
    SS:en har sportstolar som även dom är nästan lika bekväma men har den stora fördelen att man sitter lågt och kan ha ryggstödet ganska rakt upp vilket passar mig.
    Ok. Jag har sportstolar i min 9-5'a och de går sänka ganska rejält tycker jag. Det kanske är så att de "vanliga" stolarna inte går att sänka lika långt. Har dock inte jämfört så att säga.

    Till trådskaparen: Om du tycker att nya 9-5'an är gräslig så antar jag att det är "Dame Edna lyktorna" som du syftar på. De går ju för en billig peng lacka om så att de inte "sticker ut". Min rekommendation är att satsa på en ny 9-5'a och lacka om lyktlisterna i bilens eller annan icke-crom-färg.

    /Tobbe
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

Liknande ämnen

  1. Skillnad mellan hjullager bak 9-5 kombi från 00-04?
    Av Johannyman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2021-05-21, 12:01
  2. Skillnad stötdämpare/fjäder mellan kombi och sedan
    Av H.Blad i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 10:45
  3. [LÖST] Skillnad mellan kombi/sedan AS3 förstärkare OG9-5
    Av Mr_SunBear i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 22:08
  4. Skillnad mellan 9-2X och 9-3SS?
    Av JAM i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 16:37
  5. hur se skillnad mellan t5 och t7
    Av Biffen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 06:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •