Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Köpråd till en nybörjare

  1. #1

    Köpråd till en nybörjare

    Hallå, ny här och ganska ny inom bilar och så

    Jag ska inom en snar framtid köpa min första bil och har bestämt mig för en Saab 900 2,0T 97+ Det verkar vara en riktigt sjysst bil och har kört flera Saabar innan och dom är helt klart underbara!

    Självklart har jag lite saker som jag skulle vilja göra på den för att få den riktigt grym och snyg som trimning, byte av avgassystem, nya högtalare och fälgar, allt det en ungdom vill ha på sin bil

    Har kollat runt ganska mycket angående trimning/chippning och undrar om det här är bra grejjer så att säga:

    http://www.nordictuning.com/main.php...3og&sub_page=2

    Jämförde mellan BSR och Nordic och Nordic har ju mycket billigare och verkar ge lite mer för pengarna. Funderar på ett Steg 2, då 3 är för dyrt. Men en polare sa att jag borde ha Sportluftfilter, men det är väl bara att köpa till?

    Sen är det sjysst ljud med Steg 2? Det står ju också att det ingår ett 4" slutrör, vart sitter det? Är det efter dämparen eller? Har inte riktigt fattat det där.

    Är det något speciellt jag måste tänka på o så? Jag är ju som sagt inte så hajj på motorer och hur allt funkar Men måste börja nånstans

    Tacksam för all hjälp, råd och tips jag kan få !

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Ja Nordic är ett mycket bra alternativ, bra Service och mycket erfarenhet av SAAB.
    Steg2 Är halvsats avgassystem (Dvs Från Kat ända bak till kofångaren där det 4" stora avslutningsröret sitter) och ett trimprogram. Sportluftfilter är inte nödvändigt, ger inte mer effekt. Modda istället luftburken och kör med orginalfiltret. ( Kolla min Garagetlänk)

  3. #3
    Okej, men är det viktigt att ha den andra halvan också eller? Och vad är luftburk och vad gör den?

    En annan fråga också, många snackar om "bar" och hur mycket den gör o så, skulle vara sjyst ifall nån kunde förklara vad som menas med det?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318
    Citat Ursprungligen postat av bluesky
    Okej, men är det viktigt att ha den andra halvan också eller? Och vad är luftburk och vad gör den?

    En annan fråga också, många snackar om "bar" och hur mycket den gör o så, skulle vara sjyst ifall nån kunde förklara vad som menas med det?
    Luftfiltret sitter i luftburken!

    Ang bar så kan man väl enkelt säga att laddtrycket mäts i bar.
    9-3 2,0t -01

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Hör efter om kopplingen klarar trim eller behöver bytas vid trim, det behövs på vissa modeller.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  6. #6
    Laddtrycket i turbon då antar jag?

    Hur kan man kolla upp det ? :/ Är det dyrt att byta isåfall med?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988
    Citat Ursprungligen postat av bluesky
    Laddtrycket i turbon då antar jag?

    Hur kan man kolla upp det ? :/ Är det dyrt att byta isåfall med?
    Jajamen

    Ang kopplingen är det inget du behöver ligga sömnlös över vid ett steg 2 trim.

  8. #8
    Okej bra Tack för infon!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Citat Ursprungligen postat av bluesky
    Laddtrycket i turbon då antar jag?

    Hur kan man kolla upp det ? :/ Är det dyrt att byta isåfall med?
    Jajamen

    Ang kopplingen är det inget du behöver ligga sömnlös över vid ett steg 2 trim.
    såvida den inte är sliten redan..

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    kolla försäkring på bilen med, är du ung så är de dyrt, ska du göra alla de modds du säger så är de nog högst olämpligt att ha försäkringen på dina föräldrar.

    tippsar nog om att köra original i början om du börjar med trimningen, först för att lära känna bilen, sen tror jag nog du uppskattar trimmer mer om du tar det efter ett tag, tar du trimm direkt så tror jag att du snart kommer vilja ha mer, vilket snabbt blir dyrt.

    kopplingen tror jag inte är så farligt med steg2, men de bror ju på hur den mår innan du trimmar, kan ju kanke va värt att byta mot bättre direkt om den är dålig redan innan, man kan kolla lite lätt med att gasa och hålla lite lätt på bromsen någon snabb sekund (inget man ska göra under längre tid om man nu inte vill byta kopplingen) sen så ska även varvräknare och hastighetsmätare röra sig identiskt om du kör på 4ans växel.

    sen angående byta högtalare så är de betydligt mer arbete än vad man tror, byter du bara högtalarna rakt av så lär de inte ge mycket, de är ljudämpning osv som måste göras av utsatta områden, bygga någon form av stabilare golv i bagagen kan även va lämpligt.

    låter ju dock som pengarna inte är problemet med ditt bilköp, vilket kan va bra, lycka till.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Angående försäkring så betalar jag 780kr per månad för helförsäkring på min bil. En 900 SET -97. Och billigare kommer det inte bli nu efter höjningen.

    Edit: Kanske ska upplysa om att jag är 21 också.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  12. #12
    Hade ju tänkt att bilen skulle stå på mina föräldrar och då är det inte bra att hålla på att trimma o så eller? Vad finns det för nackdelar?
    Även ifall farsan skulle trimma den åt mig?

    Jo det är ju klart att jag måste lära mig känna bilen först Kommer säkert uppskatta det mer ifall jag väntar, men tror inte jag kommer tröttna så fort heller

    Ja det verkar ju vara ett himla jobb med högtalare :/ Får se hur det blir med den saken


    Pengar är väl inte så jätte stort problem men samtidigt så är det ju en väldigt dålig investering men jag har iaf satt max pris runt 45 000 för bilen, sen typ 20 000 med trim o så.

    Tack för all hjälp

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304
    ja vad han menar är rent sunt förnuft OM du smäller bilen, och bilen ägs av en medelålders man/kvinna, bilen har dunka dunka stort avgasrör, låter som en JET, låg, svarta rutor, massa balla dekaler, fläskig stereo o dyl (du vet typisk ungdomsbil) då kanske försäkringsbolaget ifrågasätter om bilen verkligen är reggad på rätt ägare, kollar upp och runt vart pengar osv kommer ifrån, kommer fram till att det är nog din bil = ingen ersättning

    jag har för övrigt bilen på mina päron, det är ingen racer, men skulle kosta 11000 per år på mig, istället för 2400.-, men det är en helt vanlig bil som jag likaväl kan ha lånat, fd företagsbil, inga pengar från mig går till försäkringsbolag, skatt eller dyl, likaså står företaget för service o underhåll
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  14. #14
    Haha ah det är så ni menar alltså :/ joo det är ju lite sunkigt isåfall, men det är ju så jäkla dyrt med försäkring för mig med!

    Men ifall jag skulle låta farsan fixa allting som har med bilen att göra, sen krockar jag, då finns det ju inte så värst mycket att gå på, men dom kan väl forfarande göra precis som dom känner för eller?

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304
    ja alltså, det handlar inte om vem som gör det, de gör lite en rimlighetsbedömning på vems bil det egentligen är...

    som extremexempel så har en bekant (lokal vd för ett av sockenbolagen) en skade anmälan på en skrotat hoj, en Yamaha R1, dvs bland det mest extrema man kan ha, ägaren av hojen, kvinna, född 1926.... satt för övrigt på äldreboende med demenssjukdom vid närmare koll... är det då rimligt att hon har brukat en hoj med slip on, moddad osv?? nä!! inte äns original hade det fungerat
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

Liknande ämnen

  1. Chip hjälp till nybörjare
    Av ThimmyB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-04-21, 11:46
  2. Uppdatera stereo OG9-3
    Av diqq i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-07-10, 10:49
  3. nybörjare
    Av Fp730a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-02, 14:58
  4. Nybörjare med polermaskin...
    Av kaka i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-06, 20:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •