Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ljudinstallation färdig,problem med mellanregistret,någon?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    126

    Ljudinstallation färdig,problem med mellanregistret,någon?

    Är nu färdig med ljudinstallationen i bilen,dock har jag problem med mellanregistret..

    Kör nu på ett par Rockford fosgate P162S :

    http://www.rockfordfosgate.com/products ... &p_status=

    Men de vill inte lira på bra. Får ingen vidare kräm på dom,det låter bara "skränigt" och de låter mer som enbart diskanter.. tillochmed mina original 6x9or i bak lirar bättre (AS3)..

    Har lagt ner åtskilliga timmar på att dämpa dörrarna,o så spelar högtalarna kasst,känns visset.. är förmodligen felkopplat någonstans? vid delningsfiltret kanske?

    Jag o brorsan höll på i 14-15 timmar igår så är helt slut både fysiskt o psykiskt,hoppas någon av er kan bidra till något bra svar för o lätta upp de hela

    Oerhört tacksam för svar!

    Persson

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    137

    Re: Ljudinstallation färdig,problem med mellanregistret,någo

    Citat Ursprungligen postat av torsobon
    Är nu färdig med ljudinstallationen i bilen,dock har jag problem med mellanregistret..

    Kör nu på ett par Rockford fosgate P162S :

    http://www.rockfordfosgate.com/products ... &p_status=

    Men de vill inte lira på bra. Får ingen vidare kräm på dom,det låter bara "skränigt" och de låter mer som enbart diskanter.. tillochmed mina original 6x9or i bak lirar bättre (AS3)..

    Har lagt ner åtskilliga timmar på att dämpa dörrarna,o så spelar högtalarna kasst,känns visset.. är förmodligen felkopplat någonstans? vid delningsfiltret kanske?

    Jag o brorsan höll på i 14-15 timmar igår så är helt slut både fysiskt o psykiskt,hoppas någon av er kan bidra till något bra svar för o lätta upp de hela

    Oerhört tacksam för svar!

    Persson
    Hej, Ungår ifrån att du kollat så att diskanten sitter på tweeter och basen på woffer. Annars blir det fel delning. Sedan är ju frågan vart du tagit signalen till delninsfiltret ifrån?.

    Mvh Micke
    9-5 Aero SC -02

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    148
    kanske kan vara så att as3 steget inte pallar driva så pass kraftiga högtalre ja vet inte vad as3 klarar driva men bara en gissning...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Edsvalla
    Inlägg
    31
    Va äre för bil du monterat i, vad sitter det för andra prylar sedan tidigare?
    Har själv en 9-3 SS tillv.år -03 med mycket besvärligt ljudsystem. Mycket att tänka på eftersom förstärkarna lämnar signaler som är beskurna i frekvensomfånget för att passa till respektive högtalare som den skall driva. (SS2 i mitt fall)
    "Stoffe" har skrivit flera trådar på dessa sidor som bla annat beskriver detta.
    Mina högtalare låter numera ungerfär: " frfrfrfrfrpruttfrfrfrfrprutt..."
    Sliter mitt hår i förtvivlan.
    /Micke

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    126
    har en og 9-3 aero 02:a.. körde allt på separat slutsteg,alltså inte originalsteget.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    Inget filter på stereon eller steget som är fel inställt?
    Det låter som om det skulle kunna vara ett högpassfilter som är påslaget och för högt ställt.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    126
    har faktiskt inte ens reflekterat över högpassfiltrerna.. får nog ta mej en kik.. om ett par veckor,eftersom slutsteget och baslådan har gett upp

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    126
    hur vet man hur högpassfilterna ska vara inställda månne?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    Den enda högtalaren som verkligen måste ha ett HPF är diskanten. Övriga brukar överleva så länge volymen är måttlig.
    Jag antar att du kör det passiva filtret som följde med högtalarna, så det är knappast något problem (så länge det filtret är rätt kopplat)

    Om du har några HPF så kan du alltså börja med att stänga av dem helt.

    Tänkbara HPF-frekvenser för övriga högtalare. (Lite väl förenklat och generellt)...

    Sub. ca 0-30 Hz (Kallas ofta Subsonic-filter)
    Midbas ca 30-60Hz (Kan nog funka för dina 6or)
    Mellanregister ca 100-300
    Diskant ca 1500-8000

    Genom att låta högtalarna spela det, och endast det, frekvensområde som de är avsedda för ökar effekttåligheten och normalt låter det också bättre.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    126
    tackar för svaret,nu är jag en visare man

Liknande ämnen

  1. Problem med ljudinstallation,hjälp?
    Av torsobon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 20:50
  2. Färdig skuren toning??
    Av Mekarbruden i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:59
  3. Nätgrills projekt! *färdig*
    Av StreamerGurra i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 02:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •