Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: hjälp med ratt-fjärr till pioneer sterio.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    98

    hjälp med ratt-fjärr till pioneer sterio.

    Jag Bytte sterio för ett tagsen från orginal till en pioneer.
    som förväntat fungerar nu inte rattfjärren, men jag har fått höra att det finns adaptrar att köpa för nyare pioneer sterios.

    Dessa ska dessvärre fungera mindre säkert, på grund av att saab byter färger på sina kablar och att det kan variera från vecka till vecka. finns det någon här som har någon erfarenhet av samma problem?

    säljaren som jag köpte sterion av sa att han kunde ta hem en adapter fårn en kille som hade gjort några adaptrar men att det skulle vara osäkert om dom fungerade i värsta fall kunde jag kortsluta något och starta en kabelbrand sa han... känns lite osäkert då.

    såg att det fanns en adapter på netonnet.se för 150 spänn, antar då att man får "ringa" fram rätt kabel?.


    min fråga är altså om det finns någon som har löst problemet och kan andvända rattfjärren till en pioneer sterio.`?



    kommer inte ihåg modell namnet exakt men tror den heter xx5900 någonting. men pioneer har samma kontakter i sina nyare sterios.

    bilen är en 9-5 2.3T -98 med as3 sterion och harman/kardan paket.

    Mycket tacksam för svar!

    Mvh Micke
    9-5 2.3T -98 SÅLD!
    NU 9-3 ss Aero -04

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571

    Re: hjälp med ratt-fjärr till pioneer sterio.

    Citat Ursprungligen postat av Ek_
    Dessa ska dessvärre fungera mindre säkert, på grund av att saab byter färger på sina kablar och att det kan variera från vecka till vecka. finns det någon här som har någon erfarenhet av samma problem?
    Låter som en skröna, finns det någon rimlig anledning till att dom skulle göra så?

    Citat Ursprungligen postat av Ek_
    såg att det fanns en adapter på netonnet.se för 150 spänn, antar då att man får "ringa" fram rätt kabel?.
    Marknadsförs den som en adapter till din bilmodell så borde den passa rakt av.

    Citat Ursprungligen postat av Ek_
    min fråga är altså om det finns någon som har löst problemet och kan andvända rattfjärren till en pioneer sterio.`?
    Jag gjorde det när jag satte in en pioneerstereo i min tidigare bil, dock inte en Saab utan en opel...

    Citat Ursprungligen postat av Ek_
    kommer inte ihåg modell namnet exakt men tror den heter xx5900 någonting. men pioneer har samma kontakter i sina nyare sterios.
    Heter den DHE-5900 eller DEH-5900? Isåfall var det en sådan som jag hade tidigare.

    Lycka till!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    NetOnNets adapter kräver troligen två delar. En för bilen och en för stereon. D.v.s 150:- räcker knappast

    Jag kör med en originaladapter (ca 900:-) mellan en Pioneer P88 och rattkontrollerna i en 9-5 -02. Funkar numera helt utan problem.
    Historien finns här...

    Sammanfattning. På en -98 verkar det glasklart vilken du ska ha. Råkar du också ut för den spegelvända kontakten under ratten blir det till att klippa och koppla lite, men det är inte alls avancerat.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    NetOnNets adapter kräver troligen två delar. En för bilen och en för stereon. D.v.s 150:- räcker knappast

    Jag kör med en originaladapter (ca 900:-) mellan en Pioneer P88 och rattkontrollerna i en 9-5 -02. Funkar numera helt utan problem.
    Historien finns här...

    Sammanfattning. På en -98 verkar det glasklart vilken du ska ha. Råkar du också ut för den spegelvända kontakten under ratten blir det till att klippa och koppla lite, men det är inte alls avancerat.
    När du nämner priserna så kom jag på att min adapter kostade ~700:- så på den punkten ang net-on-net adaptern så får jag kapitulera för det verkar väldigt billigt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    Jag kör med en originaladapter (ca 900:-) mellan en Pioneer P88 och rattkontrollerna i en 9-5 -02. Funkar numera helt utan problem.
    Historien finns här...
    Vars har du köpt den kabel?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    JouniH
    Jag köpte min adapter hos MDS, men vilken handlare som helst som säljer Pioneer kan ta hem den.
    Adaptern är lite mer än bara en simpel kabel. Kablarna går in i en plastlåda med okänt innehåll, som dock kräver ström.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    98
    ja priset verkar aldeles orimligt, försäljaren till sterion kunde åxo ta hem en för 700kr. men som sagt om den skulle fungera var osäkert. ja den heter dhe-5900. vart köpte du den adaptern?

    tack för all hjälp hitils!

    Mvh Micke
    9-5 2.3T -98 SÅLD!
    NU 9-3 ss Aero -04

Liknande ämnen

  1. Adapterkablage, rattknappar Pioneer i 9-5, hjälp!
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 09:28
  2. hjälp i sterio vägar djungel och steg upgradering !
    Av kangas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-24, 03:57
  3. ratt fjärr saab 9-5
    Av Freddiebruer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-03, 02:52
  4. Hjälp mig välja mellan två Pioneer stereos
    Av Frogfoot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 12:03
  5. Hjälp! 9-3 aero ratt till vanligt 9-3
    Av Tommyh82 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 18:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •