Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: pysventil montering?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Linköping (SAAB Aerospace)
    Inlägg
    17

    pysventil montering?

    hej har ngn på forumet monterat en pysventil? hur ska man koppla in den!!!!!
    SAAB ng900 turbo se -94
    Original än så länge förutom bytt stereo, sportfilter och dump
    garaget: http://www.garaget.org/?car=14011

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    422
    Hej

    Du kan söka på PYSTRIM så ska du se att du får lite att läsa!!.
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    966

    Re: pysventil montering?

    Citat Ursprungligen postat av PinnE
    hej har ngn på forumet monterat en pysventil? hur ska man koppla in den!!!!!
    Pysventilen placerar du lämpligast i papperskorgen. Dvs den här inte hemma i en Saab med ett avancerat styrsystem.
    Vill du trimma, vänd dig då till någon tuningfirma.

  4. #4
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: pysventil montering?

    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Citat Ursprungligen postat av PinnE
    hej har ngn på forumet monterat en pysventil? hur ska man koppla in den!!!!!
    Pysventilen placerar du lämpligast i papperskorgen. Dvs den här inte hemma i en Saab med ett avancerat styrsystem.
    Vill du trimma, vänd dig då till någon tuningfirma.


    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 554
    Nu vill jag inte va spydig.. men han frågade faktiskt inte om om han ska ha en eller inte. Men jag håller med er..
    Som trådskaparen kanske förstått av de andra svaren är det inte "jättebra" att ha en pysventil. Som sagt, sök såfattar du varför.

    Om du långsamt vill döda din bil så ska pysventilen sitta mellan magnetventilen och wg'n.

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Linköping (SAAB Aerospace)
    Inlägg
    17
    Har den inte för att trimma utan för att magnetventilerna är av dåligt skick. Har redan installerat den och kör på original ladd. från att haft problem med laddtrycket till att den går som den ska.

    Bara så att ni förstår om jag skulle trimma skulle jag chippa och inte pystrimma.
    SAAB ng900 turbo se -94
    Original än så länge förutom bytt stereo, sportfilter och dump
    garaget: http://www.garaget.org/?car=14011

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av PinnE
    Har den inte för att trimma utan för att magnetventilerna är av dåligt skick. Har redan installerat den och kör på original ladd. från att haft problem med laddtrycket till att den går som den ska.

    Bara så att ni förstår om jag skulle trimma skulle jag chippa och inte pystrimma.
    Frågan är om det inte är ännu mera korkat att "original" trimma bilen eftersom något faktiskt ÄR trasigt i din bil. Det kan ju vara att det spikar och laddtrycket sänks pga av det.

    Lycka till!

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Linköping (SAAB Aerospace)
    Inlägg
    17
    jo magnetventilen... men allt funkar bra så att ni förstår
    SAAB ng900 turbo se -94
    Original än så länge förutom bytt stereo, sportfilter och dump
    garaget: http://www.garaget.org/?car=14011

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    227
    Kopierar ett inlägg jag skrev tidigare:

    Jag håller med om att du inte bör köra runt såhär. Visst, man kan pystrimma (och fler håller på med det än de som erkänner), men det är viktigt att man vet vad man sysslar med. Om du kör med okontrollerat ladd, vilket du antagligen gör då jag förutsätter att du ryckt slangen till wg-klockan, kan inte styrsystemet reglera ner laddtrycket när spikningar börjar uppstå. Du kan själv minska spikbenägenheten genom att till exempel bygga en till spridarrail med laddtrycksstyrd aktivering (progressiv, inte en binär som många verkar köra med) som duschar in mer bränsle för att kyla vid högre laddtryck, men för att ha någon nytta av det måste du skaffa dig en bredbandslambda (räcker inte att mappa efter EGT och smalband..) och gärna en avgastempmätare, och redan här börjar det bli både krångligt och dyrt att pystrimma med lite ökad driftsäkerhet jämfört med att lämna in maskinen för att mappas om. Dessutom är det mer än bara bränsledelen som måste ordnas för att kompensera för pystrimningen. Du måste även ha koll på kompressor- och turbinmappar så aggregatet inte vandrar iväg i fel belastningsområden och en hel del annat.

    Jag personligen tror att många som är emot pystrim antingen ställt på för mycket utan att tänka på följderna eller så har de aldrig provat, utan istället "hört" om hur dåligt det är. Vet man vad som försiggår i motorn ska det inte vara någon fara.. men Jonny 18 som nyss fått sin bil och köpt sig en pysventil på nätet kanske inte hamnar i kategorin. Då säger nog motorn adjö rätt snabbt. Personligen har jag legat på över 2 bar övertryck utan några indikationer på knackning.. men laddtryck är inte allt. Totala massflödet är det som är intressant..
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Linköping (SAAB Aerospace)
    Inlägg
    17
    Som jag har förstått är alla på STC-forumet emot pysventil. Men hur många har provat det. Jag kan själv säga att ifrån att magnetventilen spökade med laddet, ganska vanligt att magnetventiler går sönder. När jag installerade en pysventil så gick den som den ska. Hur kommer det sig att autotech trimmar med både chipp o pysventil. hmm.. just det volvo passar inte in i det här forumet.

    En pysventil ny för 400kr eller magnetventil för 2500kr. bara om det funkar så är det ju värt en del.
    SAAB ng900 turbo se -94
    Original än så länge förutom bytt stereo, sportfilter och dump
    garaget: http://www.garaget.org/?car=14011

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    197
    Bara en liten fråga, när började Autotech "pystrimma" bilar ?

    Jobbat på Turbocenter och har ALDRIG hört någon rekomendera att sätta i en pysventil.

    Men å andra sidan, vill man komma undan billigare så bör man redan veta risken med att inte göra det riktigt.

    Att höja eller sänka laddtryck manuellt utan några mätvärden eller större koll kanske fungerar bra just nu, men hur mår motorn om till exempel 10k mil? När den kanske går med lite spikning om säg 2k mil?

    Har själv haft en 940 T som jag hade pysventil på innan jag hade råd med något annat, och det fungerade bra, så jag menar inte att attackera nu,..

    Men skulle rekomendera att byta MV ist.

    Mvh MArkus

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Linköping (SAAB Aerospace)
    Inlägg
    17
    bilen är ändå ganska slut efter 10k mil. har gått 30k+
    SAAB ng900 turbo se -94
    Original än så länge förutom bytt stereo, sportfilter och dump
    garaget: http://www.garaget.org/?car=14011

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788
    Citat Ursprungligen postat av Macke_sk
    Bara en liten fråga, när började Autotech "pystrimma" bilar ?

    Jobbat på Turbocenter och har ALDRIG hört någon rekomendera att sätta i en pysventil.

    Men å andra sidan, vill man komma undan billigare så bör man redan veta risken med att inte göra det riktigt.

    Att höja eller sänka laddtryck manuellt utan några mätvärden eller större koll kanske fungerar bra just nu, men hur mår motorn om till exempel 10k mil? När den kanske går med lite spikning om säg 2k mil?

    Har själv haft en 940 T som jag hade pysventil på innan jag hade råd med något annat, och det fungerade bra, så jag menar inte att attackera nu,..

    Men skulle rekomendera att byta MV ist.

    Mvh MArkus
    det är inget nytt att auto tech pys trimmar dom gör det för att det är så svårt att få till laddtrycks regleringen på 850n vill jag minas att pys trimma en saab så den inte kan reglera laddtrycket ifall den börjar spika är iofs inte så bra men tänkt då på mig och många andra som köra med nira i våra saabar nira har inte möjlighet att relgera laddtrycket om det börjar spika samma sak som att pys trima bilen kan man säg

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    197
    Men går det inte att koppla in spikdiod lr liknande för nira?

    Jag är själv inne på att skaffa Megasquirt :]
    Mest med tanke på att jag byter komponenter eftersom och inte har lust att mappa om bilen en gång i månaden :]

    Vad gäller Pys på 850 så har jag ingen aning, men å andra sidan vet jag att autotech plockar ut lite mer ur T5 motorn än någon annan jag sett hittills så kanske inte är helt fel :]

    Mvh

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788
    nu är jag ingen expert på nira så jag vågar inte säga om man kan elle rinte kan koppla in en spikdiod men jag villl bara på peka att det inte är alla bilar som kan reglera ner laddtrycket mot spikningar och om dom bilarna som int ekan det fungerar bra med en pys ventil så kan du ju pysa en saab med fast då tappar man en bra funktion men det är ju inte precis som bilen flygger i luften om man pys trimmar den inom rimmliga gränser precis som trådskaparen har gjort

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    197
    Citat Ursprungligen postat av PinnE
    bilen är ändå ganska slut efter 10k mil. har gått 30k+
    Okey!

    Jo men alltså, självklart fungerar pysventil, bara skarva in på slangen mellan MV och WG och sen skruva på

    Släng gärna dit en progressiv BTR, kostar inte så jättemycket heller ;]

    Mvh

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788
    Citat Ursprungligen postat av Macke_sk
    Citat Ursprungligen postat av PinnE
    bilen är ändå ganska slut efter 10k mil. har gått 30k+
    Okey!

    Jo men alltså, självklart fungerar pysventil, bara skarva in på slangen mellan MV och WG och sen skruva på

    Släng gärna dit en progressiv BTR, kostar inte så jättemycket heller ;]

    Mvh

    han kör ju fortfarande med orginal ladd väl? och då behövs inte en ny btr och den ska va linjär om man sk abyta helst

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Linköping (SAAB Aerospace)
    Inlägg
    17
    tack för svaren.
    SAAB ng900 turbo se -94
    Original än så länge förutom bytt stereo, sportfilter och dump
    garaget: http://www.garaget.org/?car=14011

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 781
    Medlem#
    5228
    Jag körde med pys 5000 mil på min 9000. Detta var för runt 5 år sedan. Fick tipset av autotech. Fast då körde jag ganska påställt. gick riktigt fint faktiskt. CA 1.3 bar hela vägen till 6000 på en 2.0t 88 9000 med 30k mil på mätaren

    Denna kopplades mellan c och wg slangarna. Alltså ta bort mv och trycka dit denna ist. De som är så bra med gamla 9000 är att man hör tyligt när dom spikar. "mappade" själv ute på väg med tändnin o ladd tills man fick ut de som fungerade bäst med en tyst motor på last
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Linköping (SAAB Aerospace)
    Inlägg
    17
    jo har gjort som freebo skrev. funkar hittils om det blir problem köper man en mv.
    SAAB ng900 turbo se -94
    Original än så länge förutom bytt stereo, sportfilter och dump
    garaget: http://www.garaget.org/?car=14011

Liknande ämnen

  1. pysventil
    Av houston i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 16:40
  2. Ang pysventil
    Av -= Marcus =- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 17:45
  3. APC vs Pysventil
    Av Muskedunder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 02:03
  4. montering av pysventil????
    Av crille900t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 23:15
  5. pysventil og9-3
    Av kallenorr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-07, 13:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •