Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Så trött på skiten. (startar ej)

  1. #1

    Så trött på skiten. (startar ej)

    Allt började med att jag byte motor efter att fått motorras.
    Efter det så startade bilen men gick ej som den skulle TCs krånglade.Men körde ändå till och från garaget. Ena morgonen startade den ej den. Den går runt men hoppar ej gång.
    Då va jag så trött på allt så jag kom fram till att ta bort Tcs.. så nu efter lite om och men så e Tcs borta.
    provade nu att vride på nyckeln och den va lika dan än. Går runt men startar ej.
    Den puffar men hoppar inte igång. och varvmättaren hoppar lite, några milimeter när jag kör på starmotorn!
    Den får bensinm har bytt vevaxelgrivaren , och Di.

    Var ska jag nu forsätta att leta??
    Vill verkligen ha igång den nu.. Den står där ute ny lackad och allt och väntar på att få köras

    Och det e svårt att lämna in den nu när jag har bytt för jag vet ju inte om allt e rätt kopplat och så. men borde inte ha med detta felet att göra. för den e precis lika dan nu som innan..
    Saab 9000 -91 2,3l Turbo

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    724
    Medlem#
    3309
    Provat nya stift, var med om en kompis som hade haft igång bilen stannat den sedan så gick den inte igång, han provade annan DI, ingen skillnad sedan tog han den till verkstad och de bytte stift, efter det så startade den igen.
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  3. #3
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Samma förslag från mig också; byt stift. Det är en chansning men det är precis vad som hände mig för några dagar sedan. Jag skulle få en motortvätt gjord och det slutade med att fördelarlocket blev fuktig inuti och bilen pumpade in bensin i cylindrarna men det tände givetvis inte. Med torr fördelare ville den nästan men det räckte inte. Fick rådet av en mycket kunning person att byta stift för de gamla var skrot efter bensinindränkningen. Han hade rätt och bilen startade direkt sen.

    Hoppas det är lika smidigt ordnat för dig ocskå.

  4. #4
    okej ska prova detta råd.. E dok tveksam. Stiften är inte så gamla kanske ett halvår.. De ser ut att va som nya! Men man vet ju aldrig!
    Saab 9000 -91 2,3l Turbo

  5. #5
    Bytte stift idag.. ingen skillnad.. var ska man nu forsätta leta?
    Saab 9000 -91 2,3l Turbo

  6. #6
    Ingen osm vet något mer som kan va värt att kolla?
    Blir ju svårt att lämna in bilen nu också när man ej har bilen komplett.. Mycket e ju bytt! och vissa saker e nog inte enns rätt inkopplade.. Tomgångs motor och sånt!

    men konstigt att det e precis samma fel som innan jag rev ner allt. så tycker ej att felet kan ha blit nu nrä jag har bytT!
    Saab 9000 -91 2,3l Turbo

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Kolla om du har gnista, då måste du jorda stiften.

    Vad har du för själlhus nu när tcs är borta?

    Jag är inte säker på att den går utan tcs, har du provat att hålla gas när du skall starta?

    Jag har för mig att motorstyrdonet på tcs bilar har annat artikelnummer.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  8. #8
    gnista? Har ej kollat det. Men den puffar ju till och då borde det la va det?
    ska kolla det

    Har ett vanligt spjällhus.. som hör till vanlig bil i samma årsmodel och allt.

    Har provat utan gas och med.

    Men den va ju lika dan innan. Jag bytte bort tcs en.
    har gått efter ett schema här på nättet hur man tar bort tcsen.

    Har bytt alla boxar och vissa kabelhärvor..

    Men som sakt den va lika dan innan jag började med detta byte!
    Saab 9000 -91 2,3l Turbo

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    Går

    Hej!

    För att en motor skall starta behövs bara tre saker, Gnista, Bränsle Luft.

    Luft kan vi enkelt bara förutse att den får.

    Gnista, Skruva ur stiften, stoppa i dom i tändkassetten. se till att gängan på stiften är jordade genom att använda startkablar. Får du gnista? Om inte kolla att strlådan får varvtalssignal som den ska.

    Om det finns gnista. Kolla att spridarna öppnar. Lossa hela spridarbryggan med spridarna, sätt dit en 0,5l läskflaska över varje spridare. Kolla att spridarna öppnar när du vrider på starten.

    Om det inte kommer bränsle ur spridarna. Kolla att soppapumpen går när du vrider på startmotorn, antingen genom att lyssna i skuffen eller genom att lossa tryckledningen i motorrummet.

    Går soppapumpen och det kommer soppa ur ledningarna, kolla med en multimeter att spridarna öppnar. Mät med frekvens (Hz) läget och kolla att du får utslag. Bör ligga på 300 > 400 Hz när du snurrar på starten.

    Lycka till och återkom om du hittar något somn inte stämmer.

    Mvh
    Phalanx

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Jag skulle vara försiktig med att prova DI:n. Det är väldigt lätt hänt att man kvaddar den, och om man misstänker DI:n är rätt åtgärd att prova med en annan.

    Jag skulle prova och se hur den går på startgas, drar den igång -> leta i bränslesystemet, annars är tändsystemet huvudmisstänkt.

    F.ö., har du mätt komp?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    har kollat täningen idag och bensinen.. Funkar kanon! men ändå startar den ej
    Saab 9000 -91 2,3l Turbo

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350
    Jag skulle kolla så det inte är nått fel på LMM.


    Mvh

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    har en og900 som var stendöd. tvärstopp i intercoolern. kopplade förbi den och vips så gick bilen igen. ett tips bara.
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Kan kammar hoppat/flyttat sig?

    Komp behövs oxå men brukar höras.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  15. #15
    * Intercoolerna är rengjord för någon månad sen.

    * Tycker inte att kamen borde ha hoppat över natten. körde ju hem bilen sen när jag skulle starat så gick det ej.

    * När min Lmm va trasig en annan gång så gick det ändå att starta. Men den gick ej att köra.

    Får den knista och bensin så borde den ju starta tycker man!
    Saab 9000 -91 2,3l Turbo

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    9000

    Hej!

    Undrar bara, hur kollade du att den fick bensin? Surar den ned stiften?

    Kolla att styrdonet (T5) får varvtalssignal ska finnas på en pinne i styrdonet och i testuttaget som bör sitta på vänster framskärm. Har för mig att det är stift 4 i den runda kontakten (eller något stift i den runda kontakten).

    Phalanx.

  17. #17

    Re: 9000

    Citat Ursprungligen postat av Phalanx
    Hej!

    Undrar bara, hur kollade du att den fick bensin? Surar den ned stiften?

    Kolla att styrdonet (T5) får varvtalssignal ska finnas på en pinne i styrdonet och i testuttaget som bör sitta på vänster framskärm. Har för mig att det är stift 4 i den runda kontakten (eller något stift i den runda kontakten).

    Phalanx.

    Kan någon förklara det lite närmare?

    lyfte upp hela spridar paketet och vred på nyckeln.. det kom ur alla 4a. och stiften e blöta
    Saab 9000 -91 2,3l Turbo

Liknande ämnen

  1. skiten bara dör??
    Av JRB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 08:19
  2. Hur ta bort skiten på kolvarna? BILD
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 00:15
  3. Mer mos i skiten,, billigt.
    Av NRT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 20:42
  4. Hur får jag bort skiten (rör från luftburk)
    Av MrLila i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-01-12, 18:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •