Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Kraftig blårök

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    112

    Kraftig blårök

    Suck... har precis fått i min nyrenoverade b234 i saaben och den blårycker kraftigt.

    Oljetrycket är lite högt ca 2 bar på tomgång med varm motor och 5 vid kall.
    Tog ur tändstift och det såg ut som en oljekälla där nere på alla 4 cylindrar, tänkte att det var turbon som va kass men de va helt torrt i tryckrören.
    Har svårt att tänka mej att oljeringarna är fel monterade på alla 4 kolvar då det gjordes av en duktig kille som har byggt ett antal rejs v8or.

    Men vad annars kan de vara, många säger att jag ska ta och ut och köra en mil eller två och se om det blir bättre, känns minst sagt olustigt att göra det då bilen går ryckigt tack vare kladdiga stift.

    Dock så går motorn tyst och fint inga missljud alls??

    Bilen det gäller är en 9000 2,3 t
    kör 9000 cse med 18" 100+ qualifier

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Nånting är riktigt galet... Vette fan om det ens passar att sätta ringarna på fel plats, har för mig att spåren skiljer rätt mycket..

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    112
    nepp det går inte att sätta kompringar på fel plats, och oljeringarna är väl liksidiga???
    lite osäker på det men vi följde iaf instruktioner på förpackningen
    kör 9000 cse med 18" 100+ qualifier

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Inte blitt nåt redigt galet med vevhusventen då?

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    112
    nepp tror inte de då jag lyfte ventilkåpan och kollade oljefällan, är inte oljigt vid slangen heller.... suck detta lutar åt att riva igen

    Vill INTE åka min 460 mer
    kör 9000 cse med 18" 100+ qualifier

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    112
    ingen som vet om jag törs prova att ut och åka den???
    kör 9000 cse med 18" 100+ qualifier

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    112
    upp
    kör 9000 cse med 18" 100+ qualifier

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    112
    gaa blir inte klok, folk säger att jag ska ut och åka med den för att se om det bara är oljerester efter montering...
    men den går inte att köra rycker så hemskt, så vad göra är det bara att bita i det sura äpplet och riva topp samt ev kolvar igen???
    kör 9000 cse med 18" 100+ qualifier

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Har du kört den varm nån gång efter renoveringen? Blir det inte bättre då så är det nog nått fel nånstans
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    112
    lyfter denna då jag har fått fingret ur och lyft topp samt plockat ur kolvar nu i jul ledigheten.

    Ser inga fel på grejerna men jag funderar om det kan vara så att jag har fått fel grejer???
    Är det ex samma kompringar men olika oljeringar på gammla 9000 och nyare?
    Blir nog till att köpa nya ringar från speedparts om inte nån avråder.
    kör 9000 cse med 18" 100+ qualifier

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    32
    ventiltätningarna i toppen är täta?

    Om du nu inte hält en jävla massa olja i cylindrarna när du monterade toppen så ska de inte vara nån olja där att tala om. Så att köra runt och hoppas de försvinner låter ju som ett lite konstigt förslag tycker jag...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    112
    jo alla ventiltätningar e täta och toppen är tryck testad
    kör 9000 cse med 18" 100+ qualifier

  13. #13
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Låter väldigt konstigt det där måste jag säga, vart köpte du ringarna någonstans?
    Har ingen som helst aning om vart felet kan sitta, men en gissning är ju att det är något som är väldigt galet med oljeringarna med tanke på att toppen är ok.
    Speedparts ringar har jag i min 9000 och jag kan inte klaga på dom, dock så har jag inte kört motorn mer än drygt 3mil sen renovering men upplever ingen som helst blårök förutom lite i början när jag startade motorn tack vare olja i loppen.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    112
    köpte dom hos en motorrenoverare i falun, jo de e ju de ja tror. den starta ju hur fint som helst så komp fanns då, funderar på om jag har fått fel oljeringar.
    En taskig horning kan väl ändå inte göra så att motorn slammar igen helt av olja??
    kör 9000 cse med 18" 100+ qualifier

  15. #15
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Du kommer inte ihåg vad det var för märke på ringarna?
    Startar den lätt, komp finns, toppen är ok, det inte har läkt i toppackningen och snurran också är ok så finns det itne så mycket fler alternativ än just oljeringarna kvar på listan.
    Nej det ställer inte till det så där, tror inte ens det ska ha nån inverkan på oljeringarna.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    112
    nä precis så har jag resonerat, oj när jag plocka ur dom övriga kolvarna nu så upptäckte jag att ringen satt fast

    spåren är hur rena som helst men ringen har väldigt lätt för att fastna inne ispåret så att säga.
    Har inte en aning om varför... ring gapen är helt rätt.
    Tror jag har fått skumma oljeringar.
    kör 9000 cse med 18" 100+ qualifier

  17. #17
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Ja så kan man ju säga direkt att det absolut inte ska vara, så nu har du hittat ditt problem i varje fall vilket är en fördel
    Bara bita i det sura äpplet och beställa nya ringar och sen så kolla för du sätter dit dom att dom löper lätt i spåren
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av kaufman
    spåren är hur rena som helst men ringen har väldigt lätt för att fastna inne ispåret så att säga.
    Har inte en aning om varför... ring gapen är helt rätt.
    Tror jag har fått skumma oljeringar.
    Vid byte av kolvringar är det mycket viktigt att kolvringsspåren rensas från gammalt koks och sot. Ett beprövat sätt är att ta en gammal ring som man bryter av någonstans på mitten och använder den som koks-skrapa.
    Du skriver att "spåren är hur rena som helst" - har du då även synat ovandelen och underdelen i resp spår. Det räcker inte att bara rensa innåt kolven utan även uppåt och nedåt.

    Det hela låter mycket konstigt då du nämner att ett V8-proffs hjälpt dig med jobbet ???
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    112
    japp dom är helt kliniskt rengjorda... proffs e han väl inte men han har byggt motorer, inte topfuel klass men iaf.

    Tror de är nå fel på dom olje ringar som jag har fått för de verkar som det är fjädern som får dom att fastna.
    Så jag tror att de är oljeringarna som e boven i dramat
    Men tack iaf nu ska jag bara lägga en beställning från speedparts, btw vågar man horna me motorn kvar i bilen?
    kör 9000 cse med 18" 100+ qualifier

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Kraftig blårök

    Citat Ursprungligen postat av kaufman
    Suck... har precis fått i min nyrenoverade b234 i saaben och den blårycker kraftigt.

    Oljetrycket är lite högt ca 2 bar på tomgång med varm motor och 5 vid kall.
    Tog ur tändstift och det såg ut som en oljekälla där nere på alla 4 cylindrar, tänkte att det var turbon som va kass men de va helt torrt i tryckrören.
    Har svårt att tänka mej att oljeringarna är fel monterade på alla 4 kolvar då det gjordes av en duktig kille som har byggt ett antal rejs v8or.

    Men vad annars kan de vara, många säger att jag ska ta och ut och köra en mil eller två och se om det blir bättre, känns minst sagt olustigt att göra det då bilen går ryckigt tack vare kladdiga stift.

    Dock så går motorn tyst och fint inga missljud alls??

    Bilen det gäller är en 9000 2,3 t


    Du får räkna med högre oljeförbrukning och även bensin under de 400-600 mil som det tar att slita in ringarna om du henat loppen.

    Kan inte ryckningarna komma från läckande slang(dåligt påsatt) nu är det svårt för mej att veta hur oljiga stiften är
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

Liknande ämnen

  1. Hur kraftig koppling har jag vi.........
    Av Tommy1975 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2010-09-03, 21:20
  2. Kraftig blårök, turbon slut?
    Av Da Bear i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 23:23
  3. Kraftig rök vid körning
    Av fuhj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 17:15
  4. Kraftig blå rök!
    Av falujens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 09:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •