Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Nyinstallerad 900s -90 motor startade men... *problem löst*

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Nyinstallerad 900s -90 motor startade men... *problem löst*

    Nyinstallerad motor i en gammal 99'a så det kan vara vad som helst. Alla idéer är välkomna.

    Ställer tändningen i startläge och bränslepumpen går (ca 15 liter bensin i tanken).
    Låter pumpen gå i några sekunder och vrider sedan nyckeln till startläge.
    Startmotorn vrider igång motorn och den tänder, den går upp i varv för att sedan stanna.
    Om jag försöker starta om motorn direkt så tänder den inte alls.
    Om jag däremot väntar drygt fem sekunder så varvar den upp och går några varv för att sedan stanna.

    Några idéer var jag kan börja leta?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73
    tjena! har du flyttat över allt kablage och styrbox ifrån 900an? Det verkar som att den bryter bränslet efter några sekunder. Bränslepumpen brukar gå några sekunder vid start men för att den ska fortsätta mata fram bränsle måste bränslepumpsreläet ha varvtalssignal från motorn. Får den inte det lägger den av. Så mitt tips är att kolla upp om bränslepumpsreläet är rätt kopplat.
    Lycka till!

    /Jacke
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Motor och motornätet med styrbox överflyttat till 99'an. Vad gäller bränslet så styrs pumpen separat med en brytare på instrumentpanelen (gammal rallybil) men ska ta en kik på det där men varvtalssignalen direkt.

    Ös gärna på med mer idéer.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73
    okej..men om pumpen matas manuellt så borde den få bränsle ju. Och om lucasboxen inte får varvtalssignal så borde den väl inte gå igång alls eller?
    Detta såvida inte alla spridarna är öppna under start och sedan blir spänningslösa om bilen inte får varvtalssignal...har ingen aning om det är så det funkar. Spånar mest nu bara...
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    LMM, spjällägesgivare, tomgångsmotor? Sitter alla kontakter på plats ordentligt?
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    känns som du ska koncentrera dig på hallgivaren eftersom den ger varvtalssignal. ifall varvräknaren studsar ger hallgivaren signal. Vidare så kan det vara läge att kolla upp så det är rätt tändförstärkare så det är rätt för lucassystemet du har.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Turbovin - Kollat och dubbelkollat när det gäller kontakterna. Lossade alla igen och lade på lite kontaktfett. Ohm-mätt tempgivaren som verkade ok.

    Jacke86 & Lotus - Jag får kolla extra på vartalssignalen. Dragit signalen till styrboxen men har ingen signal vidare till varvräknaren så jag ser inget där. (99'ans instrumentpanel sitter kvar än.)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Turbovin - Kollat och dubbelkollat när det gäller kontakterna. Lossade alla igen och lade på lite kontaktfett. Ohm-mätt tempgivaren som verkade ok.

    Jacke86 & Lotus - Jag får kolla extra på vartalssignalen. Dragit signalen till styrboxen men har ingen signal vidare till varvräknaren så jag ser inget där. (99'ans instrumentpanel sitter kvar än.)
    Då skulle jag tippa på att det är något med varvtalssignalen...

    Då jag skulle starta min bil så trodde jag att jag ej hade någon varvtalssignal så jag mätte upp vevaxelgivaren( kör med DI-88 ) och fick inga utslag alls...hade nästan gett upp allt och skulle börja jaga motorlyft då jag helt vände på foten och bytte till en annan LH-styrenhet( jag kör då Bosch )...och vips så tände den till och efter 2a startförsöket så startade bilen. Visserligen går ju din igång men stannar så det är ju värt ett försök.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Johan-99T16 & övriga - Tack för svaren.


    It's alive!

    Gick igenom hela tändningen med ohm-mätare och allt såg bra ut. Kikade i elschemat och det såg rätt så ok ut. Kom dock att tänka på ett par kablar på 900-nätet som på min 900s har ständig +12V. (Dessa sitter normalt på kopplingsplinten på höger 900 skärm.) De går till motornätets huvudrelä och till bränslerelät. Dessa hade jag inte kopplat in då jag använder mig av 99'ans reläer istället. Det trodde jag i alla fall till för en timme sedan. Kopplade in kablarna till +12V och abrakadabra simsalabim så startade motorn och fastnade på 3000-4000 varv eller något. Kopplade bort tomgångsmotorn och pluggade anslutningarna och bilen fick normalare tomgång. Buntade fast nummerplåten fram, ställde på bilen och rullade ur garaget. Gick bra dryga kilometern då jag efter att stått stilla en stund skulle köra vidare.

    Nytt bekymmer
    Motorn stannade och vägrade starta. Tände inte alls. Kikade under huven, eller egentligen direkt på motorn då jag lämnade huven hemma i garaget, och petade på allt. Ingen förändring. Lossade och återmonterade anslutningarna på batteriet och försökte igen och motorn startar. Gasar glatt vidare, men säg den glädje som varar för evigt, bilen stannar igen. Samma procedur igen. Rycker i kablar, av/på med batteripoler och bilen går att starta. Utanför garaget händer samma sak. Lossar och monterar tillbaka batteripolen direkt och bilen kan startas igen.

    Varför skulle styrdonet behöva göras strömlöst för att bilen ska kunna startas igen? Kan nämnas att något i elen är kopplat så att bilen har ständig ström, så som när nyckels står i första läget (efter eventuellt radioläge). Batteriladdvarning och oljetryck lyser så fort batteriet kopplas in. Skall åtgärdas och räcker säkert med det.

    Att bilen stannar är en sak jag undrar över men behöver nog prova lite mer. Har monterat tillbaka tomgångsmotorn och det verkar fungera nu i garaget i alla fall. Innan mer test så måste torpeden få sig en omgång bara... Dessutom så uppskattar ändå inte grannarna en bil utan dämpare mitt i natten. Inte lika mycket som mig som har längtat efter ljudet i månader.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    32
    hei.

    har du prövd å lese ut feilkodene fra lucas boksen?

    kan kanskje hjele

    mvh
    Frode
    2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t Aut med Aero optik
    1993 OG900s Aero ltt (Import fra Sveits)

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Johan-99T16 & övriga - Tack för svaren.


    It's alive! Motorn stannade och vägrade starta. Tände inte alls. Kikade under huven, eller egentligen direkt på motorn då jag lämnade huven hemma i garaget, och petade på allt. Ingen förändring. Lossade och återmonterade anslutningarna på batteriet och försökte igen och motorn startar. Gasar glatt vidare, men säg den glädje som varar för evigt, bilen stannar igen. Samma procedur igen. Rycker i kablar, av/på med batteripoler och bilen går att starta. Utanför garaget händer samma sak. Lossar och monterar tillbaka batteripolen direkt och bilen kan startas igen.

    Varför skulle styrdonet behöva göras strömlöst för att bilen ska kunna startas igen? Kan nämnas att något i elen är kopplat så att bilen har ständig ström, så som när nyckels står i första läget (efter eventuellt radioläge). Batteriladdvarning och oljetryck lyser så fort batteriet kopplas in. Skall åtgärdas och räcker säkert med det.
    Mina erfarenheter av Lucas är att det systemet är känsligt för tomgångssignalens utseende.
    Jag kopplade in DI88 på min 900 S 91:a och den hade tomgång ett tag, sen slutade tomgångsregleringen att fungera och motorn dog om man inte höll foten på gaspedalen. Gick bara att återställa genom att koppla loss boxen.
    Detta verkade bero på (jag gjorde inga ingående undersökningar) på att varvtalssignalen från DI såg annorlunda ut jämfört med den från fördelaren (längre dutycycle på DI-signalen än fördelarsignalen), vilket gjorde att Lucas-systemet fick spel.
    Skulle kunna vara något sådant. Är alla tändsystemsdelar original från donatorbilen: fördelaren, tändförstärkaren m.m.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315
    hade liknande fel på min 99-t16 med lucas, då var det tändförstärkaren som va knas.

    Förövrigt så funkar det med bosch tändförstärkare på lucas, har jag på min och det funkar.
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  13. #13
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    All motorel är orginal från motorn, dvs 900s -90 vad jag vet. Har inte kopplat in hastighetssignalen men den stannar efter en stund även om den står på tomgång.

    Åkte och tankade bilen och hämtade ny tändförstärkare idag. Bilen dog 5-6 gånger på 5km på väg till affären. Bytte förstärkaren (effektsteg enligt EPC'n) och körde 5km hem med 5-6 stopp till. Dör oavsett varv, om man belastar eller ej. Enda sättet att få igång motorn är att slå av tändningen och sedan vrida på tändningen igen.

    Den verkar misstända också ibland mellan 1500 - 2500 varv. Låter då som att jag har responssystem på bilen, vilket jag är säker på att jag inte har. Har skippat cobran till luftfilterbukren och tar in luften rakt in i burken från ett hål i fronten.

    Spelar det någon roll om avgassystemet inte är komplett? Har bara 3" downpipe och det känns ju som att om motorn inte fungerar riktigt så är det ingen idé att bygga klart avgassystemet. Fast om avgassystem krävs så får jag ju bygga ett. Körningen på lördag närmar sig och det är ju mer än motorn som återstår innan bilen är klar...

    Citat Ursprungligen postat av bedda
    hei.
    har du prövd å lese ut feilkodene fra lucas boksen?
    Inte provat än.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315
    inte roligt med sådana fel.

    Kollat tändlåset? kanske är det slitet?
    kan ju vara så att bränslereläet släpper, så att bilen dör.
    jordfel,kkolla så att flätan sitter som den ska vid kylarbalken.
    Även jordkablarna vid spridarna är känsliga, får inte sitta tillsammans.

    Lycka till
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  15. #15
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av bedda
    hei.

    har du prövd å lese ut feilkodene fra lucas boksen?

    kan kanskje hjele

    mvh
    Frode
    Kopplade in en lampa för Check Engine (jordade först lampan vilket givetvis visade sig fel efter att jag läst ritningarna) och anslöt brytaren för att aktivera felkoder. Efter lite trixande så blinkade det och se på sjuttan!

    13221 och det betyder luftmassemätarens signal saknas och att bilen går i limp home. Är lite snurrig av avgaserna efter alla timmar i garaget men jag tror jag löst problemet. Har ju använt mig av 99'ans reläer trodde jag men tydligen så krävs det att huvudrelät på 900 är monterat och har ström. Luftmassemätaren fick ingen ström på stift 5.

    Har startat och låtit bilen gå på tomgång och Check Engine är släckt.
    Provkörning imorgon för att inte störa grannarna mera ikväll.


    En liten parentes: Hur kommer det sig att man köper tändstift med 21mm sexkant när man behöver 16mm? Och innan det så hittade jag två 21mm hylsor men inte min 16mm tändstiftshylsa så jag fick köpa en ny. Kommer hem och kan lossa de gamla men de nya 21mm kan inte monteras för att hylsorna är för stora för toppen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  16. #16
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Nu går motorn som den ska. Tog precis en tur på några minuter och motorn stannade inte någon gång och den gick rent och fint, om än lite högljutt. Idag blir det avgasbyggnation för grannarnas skull. (Ena grannen nämnde i söndags att man får bra betalt på skroten för bilar som min. )
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Grattis. Nu vill vi se bilder!
    Svart 900 T16 91

  18. #18
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Eklund -
    Har varit ute i garaget och måttat avgassystem och ska iväg och handla lite rör nu men en liten bild kan jag ju bjuda på innan.


    Elinstallationen är inte alltför snygg (Ragnar skulle nog gråta om han såg den) så närmare än så här vågar jag inte visa bilen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Skönt stuk , det får ju inte vara för seriöst från början heller. Hoppas du får till avgaset snart så du kan ut och testa lite.

    Satt och funderade på vad som händer när inte hastighetssignalen är kopplad. Men det funkar säger du?
    Svart 900 T16 91

  20. #20
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av eklund
    Satt och funderade på vad som händer när inte hastighetssignalen är kopplad. Men det funkar säger du?
    Det verkar ju fungera. Har inte verkstadshandboken för CU14 i närheten just nu men kan kolla i den imorgon vad hastighetssignalen används till. Var något med strypa bränsletillförseln i farter över 8km/h när man motorbromsar eller något liknande. Lite osäker på det där men kan återkomma när jag läst på.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen dog när jag startade efter lång körning OG9-5
    Av fälgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 20:47
  2. [LÖST] Bilen startade men dog efter tankning NG900
    Av Processor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 18:29
  3. Problem med nyinstallerad koppling & v-låda 900NG -94!!!
    Av saab_coupe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-07, 20:46
  4. Problem med nyinstallerad 9-3 låda i 900NG
    Av saab_coupe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •