Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Tickande ljud... MED FILMKLIPP

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Tickande ljud... MED FILMKLIPP

    Har kört min motor (B234i från -94) ca 5 minuter och den tickar friskt. Det ska tydligen vara normalt, men jag är ändå lite orolig. På filmen låter det iofs värre än i verkligheten, mikrofonen verkar tycka om mellanregistret bättre än basen... Oljetryck finns, jag har till och med haft av ventilkåpan och kollat så där finns olja. Där var snustorrt innan jag startade den och nu ligger det små sjöar av olja, normalt? Kan det vara för mycket olja i den? Slog i 4 liter och det var för högt på oljestickan, tänkte att det skulle sjunka när olja pumpades runt i motorn, men det verkar vara i överkant ändå...

    Några idéer? Tacksam för alla tips.

    http://youtube.com/watch?v=xYTjU4ND7Do
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Kan inte tänka mig att 4 liter är för mkt olja och att den skulle börja knacka pga den orsaken iaf..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Har läst runt lite och tydligen kan grenrörspackningen göra att det låter tickande (här) ? Jag vet att min packning egentligen är helt slut...
    Det behöver ju faktiskt inte vara lyftarna. Ska köra mer ikväll och sen lyfta ventilkåpan (idag skiter jag i att dra igång motorn med kåpan av )
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Körde motorn säkert en halvtimme ikväll på ca 1500 rpm. Det tickar fortfarande. Lyfte av ventilkåpan och kände på tryckarna. Alla utom en kunda man med nöd och näppe (och en plastpenna) trycka ner nån tiondels millimeter, sen var det tvärstopp, den sista kunde man trycka ner en knapp millimeter sen var det tvärstopp på den. Är detta normal och så kallat "stummt"?
    När jag varvade till knappt 3000 rpm så tyckte jag att tickandet tystnade om det kan vara nån ledtråd.
    Ska koppla in en graderad mätare imorgon så får vi se vad den säger.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    ta dig en provtur och se till att oljetrycket kommer upp ordentligt så kanske du blir av med detta.. låter som luft i tryckarna

    Mvh
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    ev. ram / vevlager
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Det där med att ta en tur hade varit trevligt, men det saknas lite mycket änsålänge, typ att chassiet bara är punktat, inga bromsar, ingen kardan osv... (Det är en super seven)
    Pappa var och lyssnade igår, han har meckat mycket med bilar på "förgasartiden". Han tyckte inte alls det lät som ventil-tick, mer som slammer, metall mot metall. Så jag är mer inne på något annat än ventiltryckarna.
    Forge:
    Kan det bli ett "klonkande" av dåliga lager?

    Kan tillägga att jag inte hörde motorn igång innan jag köpte den...
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    tryckarna på saab kan klappra väldigt högt och mycket om det inte kommer upp ordentligt oljetryck och luften kommer ur ordentligt.. blir lätt så om det står en längre tid på dem.. ett ex.

    om jag låter min stå ett par veckor och sen när jag startar den första gången då kan jag få ett liknande klapprande ljud, speciellt troligt då din motor nog legat ner också då den inte varit monterad så att till viss del har oljan runnit undan från toppen^^ men efter en varmkörning och några gas på drag så försvinner detta då på min..

    lager kan ge sånt ljud men, då ska det vara bra slutkörda lager skulle nog mest gissa på att det är tryckarna som ger ifrån sig ljudet endå

    ventil tick på äldre motorer var mycket diskretare då som det var mekaniska tryckare, men på denna motor är det hydraliska och om det blir en luftficka under ventil tryckaren kan det klappra på ganska mycket
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    185
    Min b234i hade vevlagerras för dygt 10.000 mil sedan. Det lät lite dovare är ventilknack, samt att det lät mer vid belastning. Felet var att balansaxelkedjan/drev var så slut att du började tugga spåner, vilket gjorde att lagerna gav upp. Bytte lager och den har varit knäpptyst sen dess. Kostar inte många hundralappar och förhoppningsvis så har du inte drivaxlar och skit ivägen för sumpen som det är på en 9000..
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    SAAB_Markus, din beskrivning är nog den som stämmer in bäst hittills. Jag hade av kamkedjekåpan för att klippa balanskedjan och det var inte mycket till tänder på dreven om man säger så... Jag köpte motorn utan oljetråg, så metallspånen kanske var där, och det är därför jag inte hittat några spår av metallflisor.
    Angående drivaxlar så är min saab bakhjulsdriven
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av xl15
    SAAB_Markus, din beskrivning är nog den som stämmer in bäst hittills. Jag hade av kamkedjekåpan för att klippa balanskedjan och det var inte mycket till tänder på dreven om man säger så... Jag köpte motorn utan oljetråg, så metallspånen kanske var där, och det är därför jag inte hittat några spår av metallflisor.
    Angående drivaxlar så är min saab bakhjulsdriven
    Misstänkte bakhjulsdrift

    Se bara till att mäta stakarna så att storänden fortfarande är helt rund, och även att veven är helt rund.
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Utanför GBG
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5616
    Hopas du får snurr på den ordentligt.
    jocke (?) körde på bananpiren sist med sin 7:a med saab t motor , och fick mycket bra farter/ tiden med bara 220 häst i den..

    Så du kommer ha kul när den väl blir klar... (avis)
    Saab NG900 2,0 SET Maptun steg5 320hk/430nm

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Nu har jag plockat ner motorn lite och jag är ganska säker på vad som orsakade missljudet. Ett vevlager är rätt mycket mer illa åtgånget än de andra, men inget är bra vad jag kan se. När man ser kopparrepor är det väl slut?



    Ramlagerna såg bättre ut (men inte bra) utom nummer 5 längst till vänster som är riktigt dåligt. Konstigt eftersom det är vevlager nummer 1 som är sämst?
    Sen undrar jag varför 8 bultar var oljiga men 2 torra (de till överfall 2)?



    Vevaxeln såg bra ut, men jag ska plocka ur den och mäta.

    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Ska såklart köpa nya vev- och ramlager. Är det bara att beställa från Speedparts? Är det inte risk att man måste ha underdimesion?
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Kom igen grabbar!
    När ska man titta på olika dimensioner på lager och när ska man köra standard?
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  16. #16
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av xl15
    Kom igen grabbar!
    När ska man titta på olika dimensioner på lager och när ska man köra standard?
    Jag hade kört med standard. Man kan ju börja med att leta upp alla mått och allt till veven så mäter man upp veven sen och kollar.

    Men som sagt ja hade kört med standard då din vev inte ser så skadad ut. Men mät upp veven först så du är säker på va du ska ha.

    mvh//Mr_lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. 9-5 01 tickande ljud
    Av smurfen32 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-09, 13:34
  2. pysande/tjutande ljud vid gaspådrag (filmklipp)
    Av bullfisher i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 21:52
  3. Tickande ljud på 900 NG
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 01:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •