Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Saab 9-3SS -07 Montera in fler högtalare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    65

    Saab 9-3SS -07 Montera in fler högtalare

    Har precis skaffat min första Saab och är nöjd förutom att jag skulle vilja ha lite mer tryck i ljudet.
    Har stereon som Saab kallar "Saab Audio med CD-växlare och Ljudsystem Premium 150", de är sju högtalare, 3 fram i panelen, 2 i framdörrarna och två i hatthyllan.

    De två i hatthyllan är bara 4'' och det finns hål för 6x9 så jag tänkte montera sånna och bara ta kabeln från 4'':arna.
    Pratade med BRL som sa att de var bara att slå till medans MDS sa att det är bara ljud över 200Hz som går till 4'':arna så det skulle låta skit.
    Pga dessa två olika svar så har jag hamnat i detta forum.

    Har läst tråden http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=162959 men jag tycker att informationen inte stämmer för mig riktigt, kanske har ändrats med min årsmodel.
    Någonstans står det att om man har en förstärkare i skuffen så är den till för att driva 6x9, men jag har en förstärkare där men inga 6x9. Sen pratas det om en förstäkare under stolen men hittar ingen, är det pga att jag har elstolar så har de flyttat på den?

    Så mina frågor är vem har rätt, BRL- eller MDSgrabbarna?
    Om jag måste montera en extra förstärkare för att driva 6x9 hur gör jag lättast då? Var hittar man ström lättast, är det framdraget en bit eller måste man gå tilll batteriet? Var är bästa att ta signal så man inte enbart får ljud över eller under 200Hz.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571

    Re: Saab 9-3SS -07 Montera in fler högtalare

    Citat Ursprungligen postat av pommes
    Har precis skaffat min första Saab och är nöjd förutom att jag skulle vilja ha lite mer tryck i ljudet.
    Har stereon som Saab kallar "Saab Audio med CD-växlare och Ljudsystem Premium 150", de är sju högtalare, 3 fram i panelen, 2 i framdörrarna och två i hatthyllan.

    De två i hatthyllan är bara 4'' och det finns hål för 6x9 så jag tänkte montera sånna och bara ta kabeln från 4'':arna.
    Pratade med BRL som sa att de var bara att slå till medans MDS sa att det är bara ljud över 200Hz som går till 4'':arna så det skulle låta skit.
    Pga dessa två olika svar så har jag hamnat i detta forum.

    Har läst tråden http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=162959 men jag tycker att informationen inte stämmer för mig riktigt, kanske har ändrats med min årsmodel.
    Någonstans står det att om man har en förstärkare i skuffen så är den till för att driva 6x9, men jag har en förstärkare där men inga 6x9. Sen pratas det om en förstäkare under stolen men hittar ingen, är det pga att jag har elstolar så har de flyttat på den?

    Så mina frågor är vem har rätt, BRL- eller MDSgrabbarna?
    Om jag måste montera en extra förstärkare för att driva 6x9 hur gör jag lättast då? Var hittar man ström lättast, är det framdraget en bit eller måste man gå tilll batteriet? Var är bästa att ta signal så man inte enbart får ljud över eller under 200Hz.
    Förstärkaren sitter där även om du har elstol.

    Att byta ut 4" i hatthyllan mot 6x9 lär inte göra någon skillnad på ljudet om dom inte får ett eget slutsteg (låter märkligt att det skulle sitta ett där men inga högtalare).

    Tråden som stoffe har skrivit om ljudet i 9-3ss borde ju stämma bra eftersom han själv har utfört hela installationen och verkar vara bra insatt i ämnet bilstereo.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    141
    Hm, är det inte skillnad på en 07a. Den har väl den "nya" stereon?
    Såld 9-3 AERO 2005
    Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro 170hk 2008

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av m_917
    Hm, är det inte skillnad på en 07a. Den har väl den "nya" stereon?
    Ah, jo det är det ju, missade det . Men frågan är ju då hur mycket restrerande komponenter utöver huvudenheten skiljer sig jämfört med tidigare system.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    -07 har helt slopat fiberbussen. Mao. så är allt utbytt utom ev. rattknapparna
    Man lär så länge man lever.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    -07 har helt slopat fiberbussen. Mao. så är allt utbytt utom ev. rattknapparna
    Trevligt, känns som det blir betydligt enklare att uppgradera ljudet då

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    14
    From 07 har man precis som ni säger skippat fiberoptiken helt. Detta gör det MYCKET enklare att mecka med stereon.

    150W systemet har bara en förstärkare och den sitter på vänster sida i skuffen. Det är en 7-kanals Pioneer förstärkare. Till den går det lågnivå från huvudenheten.

    Exakt hur detta steg delar ljudet ut har jag inget bra svar på MEN skall du ha mer bas är tipset att koppla sig på de främre dörrhögtalarna. Tidigare var det så att dessa även fick basfrekvenser.

    Man kan också tänka sig att "koppla in" sig på lågnivå kablarna in i steget och sen köra eget delningsfilter. Så gör Saab själva i 300W systemet. Dvs splittar lågnivån till två steg. Det extra steget sköter då subbasen.

    Ström kan man sno från den bakre säkringsboxen. Tex. kan man koppla in sig på dragkroks säkringen (20A). Den brukar ju vara ledig...

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    65

    problemet löst

    Sådär ja, efter typ en månads funderande och sökande efter info så
    sitter det DLS högtalare och försärkare i hatthyllan.
    Svarar lite på mina frågor som jag ställde i början av tråden om det är ngn som undrar.
    Det gick inte att byta ut 4'' rakt av mot 6x9'' det lät inte bra, signalen är delad säkert vid 200Hz som nämnts lite här och där.
    Så det blev till att skaffa en förstärkare för att kunna driva 6x9'', även en högnivå till lågnivå adapter införskaffades eftersom det var så jag hade tänkt koppla. Men döm om min förvåning när man kunde ta ut lågnivå innan. Så fadern fungerar som det är tänkt vilket jag trodde inte skulle fixas.
    Och ljudet, det blev ett riktigt lyft.

  9. #9
    Vet någon klok människa om detta även gäller SportCombi? Har förgäves försökt få fram info om detta. BRL i Göteborg visste inget om det här.
    SAAB 9-3 SC Vector -07 Automat

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Beror på vilket du undrar om gällande SC.
    Fibern är borta ur spelet även i dessa.
    Man lär så länge man lever.

  11. #11
    Jag menade möjligheten att installera en förstärkare och en bas i bagaget. Jag trodde det gick med den infon som kom fram tidigare men jag är inte jättebra på detta så jag vill ha det bekräftat om det funkar likadant på SC.

    Eftersom jag frågat BRL tidigare med negativt svar kanske jag kan visa dem denna tråden och hoppas att de förstår bättre än vad jag gör.

    Eller någon har kanske tips på någon firma i Göteborg som känner till SAAB och stereoinstallation?
    SAAB 9-3 SC Vector -07 Automat

  12. #12

    Re: problemet löst

    Citat Ursprungligen postat av pommes
    Sådär ja, efter typ en månads funderande och sökande efter info så
    sitter det DLS högtalare och försärkare i hatthyllan.
    Svarar lite på mina frågor som jag ställde i början av tråden om det är ngn som undrar.
    Det gick inte att byta ut 4'' rakt av mot 6x9'' det lät inte bra, signalen är delad säkert vid 200Hz som nämnts lite här och där.
    Så det blev till att skaffa en förstärkare för att kunna driva 6x9'', även en högnivå till lågnivå adapter införskaffades eftersom det var så jag hade tänkt koppla. Men döm om min förvåning när man kunde ta ut lågnivå innan. Så fadern fungerar som det är tänkt vilket jag trodde inte skulle fixas.
    Och ljudet, det blev ett riktigt lyft.
    Tjena Pommes!

    Du skulle inte kunna tänka dig att skriva en inköpslista och enklare monteringsanvisning för oss som skulle vilja göra samma sak i en 9-3 SS MY08 med samma ljudsystem men som inte är fullt lika händiga...
    SAAB 9-3 SS Vector Active 2.0t -08

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    65

    Re: problemet löst

    Citat Ursprungligen postat av #danne
    Tjena Pommes!

    Du skulle inte kunna tänka dig att skriva en inköpslista och enklare monteringsanvisning för oss som skulle vilja göra samma sak i en 9-3 SS MY08 med samma ljudsystem men som inte är fullt lika händiga...
    Inte så mycket som måste köpas, lite sladd och RCA-honor och börja löda.

    Till förstärkaren bak så kommer lågnivå signalen i till den breda kontakten:

    http://www.k1m.se/wp-gallery/saab/DSC01749.jpg

    Så då får man skarva in sig på RLIN+/- och RRIN+/- .

  14. #14

    Re: problemet löst

    Citat Ursprungligen postat av pommes
    Citat Ursprungligen postat av #danne
    Tjena Pommes!

    Du skulle inte kunna tänka dig att skriva en inköpslista och enklare monteringsanvisning för oss som skulle vilja göra samma sak i en 9-3 SS MY08 med samma ljudsystem men som inte är fullt lika händiga...
    Inte så mycket som måste köpas, lite sladd och RCA-honor och börja löda.

    Till förstärkaren bak så kommer lågnivå signalen i till den breda kontakten:

    http://www.k1m.se/wp-gallery/saab/DSC01749.jpg

    Så då får man skarva in sig på RLIN+/- och RRIN+/- .
    Perfekt, tackar!
    Kan du rekommendera några högtalare och förstärkare?
    SAAB 9-3 SS Vector Active 2.0t -08

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    65

    Re: problemet löst

    Citat Ursprungligen postat av #danne
    Perfekt, tackar!
    Kan du rekommendera några högtalare och förstärkare?
    Som 6x9 högtalare köpte jag DLS 962 som jag är mycket nöjd med passade perfekt i orginal hålen också. Inga umpa umpa högtalare men perfekt för rock.
    Hade ett gammalt MDS slutsteg liggandes som jag använder, duger för mig.

Liknande ämnen

  1. Montera högtalare i dörrar saab 9-3 -99
    Av TKollen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 18:23
  2. Montera högtalare i framdörrarna saab 9-3 og
    Av 3imer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-03-04, 14:50
  3. Montera dörr högtalare Saab 93.
    Av obiti i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-04, 22:32
  4. Montera AS3 slutsteg och högtalare
    Av sammy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-22, 15:17
  5. Montera högtalare i hatthyllan på min 9-5.
    Av håckepåcke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 11:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •