Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: I vilken motor sitter kolven?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    I vilken motor sitter kolven?

    Startade denna tråden, men blev nog mer konfunderad ju fler svar jag fick..

    Kan någon vänlig skäl hjälpa mig att identifiera den här kolven.
    http://www.saab4fun.com/upload/uppla...46DSC01543.JPG
    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/6114DSC01544.JPG

    Komphöjd 34.5 mm

    I vilken motor sitter det sådana kolvar?

    /Andreas
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230
    Går man på komphöjd skulle jag chansa på en B234i .. men förstår inte varför den har ventilurtag. Har urtag på min B204L, men där ska de tydligen finnas..

    Rätt stor chans att jag är ute i mörkret på velocipeden nu när jag resonerar.
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 225
    Ja, det är väl en B204L kolv??
    Ser ut så..

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Ja, det är väl en B204L kolv??
    Ser ut så..

    M.V.H.
    Med 34.5 i komphöjd?
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 225
    [quote=Andreas O]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":3vk01dxr
    Ja, det är väl en B204L kolv??
    Ser ut så..

    M.V.H.
    Med 34.5 i komphöjd?[/quote:3vk01dxr]

    Ja, den har ju samma komphöjd som 2,3T -91-98 och B202L och 2,3i -90-93.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230
    B204L har enligt mina specar 40.5 i KH, precis som 234 lång borde ha. Förövrigt kan nämnas att 204L har 150mm sfärradie på gropen i kolven. Gropen är 4.4mm djup.

    Kan inte motstå att svara dock:
    Citat Ursprungligen postat av Andreas O
    I vilken motor sitter det sådana kolvar?
    I en trasig motor..?
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 225
    Citat Ursprungligen postat av Kiwi-OD
    B204L har enligt mina specar 40.5 i KH, precis som 234 lång borde ha.
    Måste ha blandat ihop måtten nu...
    Vet att 2,3T (ALLA -91-9 B202L/i/S har samma komphöjd och var 99% säker på att även B204L hade samma men det kanske är så att ALLA har 40,5mm?
    (har B234 lång och kort + B202L kolvar hemma så..)
    Då kanske det är en B205L kolv då

    EDIT: kikade på bilderna igen och med tanke på avstånd mellan kolvtopp och övre kolvring så måste det ju vara från en T7 motor.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "Kiwi-OD":3vaugaci
    B204L har enligt mina specar 40.5 i KH, precis som 234 lång borde ha.
    Måste ha blandat ihop måtten nu...
    Vet att 2,3T (ALLA -91-9 B202L/i/S har samma komphöjd och var 99% säker på att även B204L hade samma men det kanske är så att ALLA har 40,5mm?
    (har B234 lång och kort + B202L kolvar hemma så..)
    Då kanske det är en B205L kolv då

    EDIT: kikade på bilderna igen och med tanke på avstånd mellan kolvtopp och övre kolvring så måste det ju vara från en T7 motor.

    M.V.H.[/quote:3vaugaci]

    jag gjorde i ordning en 2liters t7 (9-3) spis igår från 01 med kolvar och stakar från en 02:a

    och inga utav dom ser ut så. dom har inte kolvkjol under hålet till kolvbulten, den kolven ser ut som en t5 kolv fast jag har aldrig sett urtag i dom

    men det är förmodligen en nyare kolv från ngn t7:a eftersom du har olje försörjningen till oljeringen precis ovanför kolvbulten. så såg det ut på den motorn jag plockade med igår, altså inga borrade hål bakom oljeskrapringarna som t5 har.....
    why settle fore little when there´s more to get!
    mina bilar min projekt tråd

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 225
    En riktigt lurig kolv alltså..?
    Ja, fast är det inte iaf en T7 kolv?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    En riktigt lurig kolv alltså..?
    Ja, fast är det inte iaf en T7 kolv?
    M.V.H.
    jo kan man säga...

    kan tänka mig att den kommer ifrån 9-5 aero sista modellen med t7 altså 250 hästarn
    why settle fore little when there´s more to get!
    mina bilar min projekt tråd

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 225
    Fast de har väl T7 idag me och 260hk?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393
    Jag satt och spanade igenom preshos bildsamling och fann följande: http://saab.ath.cx/stcs/presho/Modds/Co ... %20kolvar/

    Är väl väldigt likt B234i enligt hans bilder?
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 225
    Det ser ju verkligen likt ut en B234i kolv!
    Jag tyckte iof att det såg ut att vara lite klent med gods mellan kolvtopp och övre ring men mina ögon kanske ljuger för mig...
    Är det mindre avstånd på en 2,3i (kort) kolv än en 2,3T kolv?
    Att komphöjden är kortare på en 2,3i kort vet jag men kolvringsavståndet visste jag inte.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    234i på NG900 , 153 stakar o dessa kolvar med komphöjd 34mm.

    Ha D
    CD65R

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    [quote=Andreas Plars][quote="Andreas O":2ai0ntev]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":2ai0ntev
    Ja, det är väl en B204L kolv??
    Ser ut så..

    M.V.H.
    Med 34.5 i komphöjd?[/quote:2ai0ntev]

    Ja, den har ju samma komphöjd som 2,3T -91-98 och B202L och 2,3i -90-93.

    M.V.H.[/quote:2ai0ntev]

    Nja... och då är det 40,x mm komphöjder man pratar om ..

    Samma stakar, längder, på alla 234 90-98 förutom 234i 94-98 där 153 stake istället för 147mm på dom förstnämnda.

    B202 134mm stake c-c

    =====

    Samma kolvkomphöjd, på alla 234 90-98 förutom 234i 94-98 där 30,4mm istället för 40,x mm på dom förstnämnda.
    CD65R

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    234i på NG900 , 153 stakar o dessa kolvar med komphöjd 34mm.

    Ha D
    Äntligen någon som vet vad han pratar om och bekräftar mina misstankar!

    Tackar!

    Nu gäller det bara att hitta dylika i 0,5mm överdimension...

    Btw. Är komphöjden exakt 34? Mätte mig fram till detta men skrev 34.5 då det var ett mer bekant mått...
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    34,4 eller 34,6 va det, va ju ett antal år sen o disken jag noterade allt är inte brukbart för längre sen

    Men, det står ju skrivet i min tråd om B203R

    Här får du resten av data ...

    http://saab.ath.cx/stcs/presho/Modds/Co ... kolvar.TIF

    Ha D
    CD65R

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 225
    Citat Ursprungligen postat av Presho

    Samma kolvkomphöjd, på alla 234 90-98 förutom 234i 94-98 där 30,4mm istället för 40,x mm på dom förstnämnda.
    Väcker liv i en gammal tråd!

    Detta kan inte stämma. Eftersom stakarna är 6mm längre i b234i -94-98 så måste kolvarna ha en 6mm lägre komphöjd.
    Som då blir 34,x istället.
    Eller?

    Är det någom som känner till komphöjden på B204i? Är den 40,xmm? Dvs samma som b204L ?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-3 -00 med motor ras vilken motor passar?
    Av witte68 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-11-24, 23:54
  2. Kolven i bromsoket sitter som berget!
    Av Emil.m i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 14:48
  3. Vilken motor sitter i og9-3 aero
    Av ISBjörnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 23:10
  4. [LÖST] Hur ser man vilken stereo som sitter i OG9-5 -02
    Av Big Tom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-28, 01:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •