Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Mer problem Ng900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    25

    Mer problem Ng900

    För att göra en lång historia kort. köpte bilen, en ng900t, körde nån dag innan "fyll på kylarvätska" kommer upp. fyllde på men upptäckte snart att det läcker nånstans för den ska fyllas en gång om dagen. Saab sa att det inte kunde vara nåt annan än topplockspackningen. Jag var lite tveksam då det varken var vattnig ojla eller avgaslukt i expansionskärlet, men valde ändå att följa deras förslag. Planade och provtryckte toppen samt nya packningar överallt. några tusenlappar och arbetsdagar senare var det klart, trodde jag. Det visade sig att problemet kvarstod. Upptäckte då att termostaten inte öppnade sig så den byttes också.
    Men hjälper det? Knappast, det läcker fortfarande. upptäcker att det läcker genom kåpan till termostaten. kollar den efter sprickor och gör rent med packningsskrapa. låter sedan bilen stå och gå på tomgång tills det att termostaten öppnar sig. gör efter det en stor upptäckt. Kylarfläkten går enligt mig igång för sent och är bara igång under en period på ca 15 sek. efter att jag stängt av bilen går fläkten inte igång igen trots att det bubblar av värme i expansionskärlet och ett stort tryck skapas. sitter det nån typ av temperaturgivare i kylaren som kan spöka eller vad är felet? Hjälp!
    9-3 SS Aero steg 1 -03, ng900 V6 cab -95, ng900t steg 1-94,

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Min ng900 läckte också på samma sätt. Det var ett liiiitet liiitet hål i den långa slangen mellan termostathuset och kylaren, så litet att vattnet dunstade när det kom ut = inget läckage gick att se...

    Efter ett år sprack den upp lite större och jag hittade felet. Bytte slangen och problemet var som bortblåst.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    jag hade samma problem också men det var avhjälp efter ja att ja tätade runt tempgivaren.

    När ja felsökte så bytte ja alla slangar och tätade även lite extra runt termostathuset utan att det hjälpte men till slut så hittade ja att det var JÄTTE lite som kom ur tempgivaren men när det var tryck i systemet så blev det en annan femma.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    25
    agerade din kylarfläkt på samma sätt eller är det bara läckan som du syftar på?
    9-3 SS Aero steg 1 -03, ng900 V6 cab -95, ng900t steg 1-94,

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Är det verkligen fel på din fläkt då?? Jag menar, om bilen inte kokade så funkar ju fläkten bevisligen som den ska... och, jag tror inte att fläkten på ng900 SKA gå när tändningen är av; jag har i alla fall inget minne av att den nånsin gjorde det i min bil..
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Är det verkligen fel på din fläkt då?? Jag menar, om bilen inte kokade så funkar ju fläkten bevisligen som den ska... och, jag tror inte att fläkten på ng900 SKA gå när tändningen är av; jag har i alla fall inget minne av att den nånsin gjorde det i min bil..
    Min fläkt går ibland när jag har stängt av bilen.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Min fläkt går ibland när jag har stängt av bilen.
    Det kan den göra, inte några fel på det. där emot om den går igång och motorn/vattnet är helt kallt kan man börja undra..

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Är det verkligen fel på din fläkt då?? Jag menar, om bilen inte kokade så funkar ju fläkten bevisligen som den ska... och, jag tror inte att fläkten på ng900 SKA gå när tändningen är av; jag har i alla fall inget minne av att den nånsin gjorde det i min bil..
    problemet ligger i att det börjar bubbla och skapa starkt tryck i expansionskärlet. för mig betyder det att vätskan kokar, trots det går fläkten inte igång förrän mycket sent och då för ca 15-25 sek. kanske ska vara så men jag tycker att det känns kort då kylarvätskan fortfarande bubblar/kokar.
    9-3 SS Aero steg 1 -03, ng900 V6 cab -95, ng900t steg 1-94,

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Det är rätt normalt att tryck byggs upp i expansionskärlet. Att köra fläkten i det läget hjälper inte särskilt mycket eftersom vattnet inte cirkulerar längre.

    Det bubblande ljudet kan bero på att du har luft kvar i kylsystemet - har du luftat ordentligt?
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

Liknande ämnen

  1. ABS problem NG900
    Av Robin C i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-10, 16:14
  2. ABS problem NG900 -95...
    Av ab_aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 20:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •