Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vill sätta in baslåda!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    17

    Vill sätta in baslåda!

    Hej alla!

    Detta är säkert ett ämne som tagits upp tidigare men jag tänkte göra ett försök ändå. JAg är nybliven ägare till en Saab 9-5 -98 och är sugen på att uppgradera ljudet med en baslåda i bagageluckan. Fungerar det att bara trycka in en till original-stereon (AS-2) och finns det utgångar för just detta eller måste den bytas ut? Är verkligen jättegrön på detta område så ALLA upplysningar är av intresse!

    Jag har hört av en kompis som trodde att kablar eventuellt redan kunde vara dragna från fabrik, men detta låter ju bara FÖR bra för att vara sant.. Är det verkligen så? Hur jobbigt är det egentligen att dra kablar om det nu är så att kablarna INTE är dragna original, och hur gör man? Vad är bäst att satsa på, jag har sett att det finns aktiva baslådor med inbyggt slutsteg, är dessa verkligen att rekommendera eller är det bättre med separat? Finns det firmor som installerar ljud och vad kostar en sådan operation?
    /
    Vore tacksam för svar

    Johan
    Johan
    SNORstolt ägare av en saab 95.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    182
    Kablar är inte fördragna. www.backesljudbygg.se har kabeln som behövs för att få ut lågnivå ur orginal stereon. sen behöver du dra en strömkabel (+) och RCA-kablar (vit och röd) för att få ljud. En remotkabel behövs också för att steget ska starta när stereon startar. Tas enklast från elantennen med hjälp av en strömtjuv. sen från steget får du dra en Jord (-) till någon jordningspungt i bagaget. Sen är det bara välja vad du ska ha för typ av låda och steg.
    Saab 9-3 -99 T5 230hk

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    17
    Tack så mycket för ditt svar! Vet du/någpn om det kanske finns någon guide här på sidan eller någon annan stans på nätet?
    Johan
    SNORstolt ägare av en saab 95.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    182
    hur du sätter in en baslåda? eller vart alla kablar ska dras och kopplas och så?
    Saab 9-3 -99 T5 230hk

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    17
    egentligen allting.. är jättegröngöling på ämnet!
    Johan
    SNORstolt ägare av en saab 95.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Finns lite läsvärt här:
    http://www.mitt-eget.com/saab/faq.shtml

    Om du har kablarna fördraget, ovanför ACC panelen nedanför SID om du har enkontakt där och/eller vid passageraens högra fot, bakom mattan under instrumentpanelen vid a-stolen så ska kablar ev finns till slutsteg.

    Om du ska stoppa in ljud tycker jag att du ska sattsa på AS3, dvs:
    Huvudenhet(radion) är samma as2 och as3
    slusteget skiljer sig(flera kanaler och impedans) as2 och as3
    högtalarna är olika mellan as2 och as3

    Ljudet är klarare och bättre med as3.
    Jag har kopplat in ett pioneerslutsteg till huvudenheten(balanserad utgång) och kopplat in mig på kabeln mellan huvudenheten och slutstegt.
    Har därefter dragit en lånivåkabel till bakluckan, styrning av slusteget tar jag ifrån +12v antennmatningen på radion.
    Har en dls 10" i en sluten låda, detta ger ett lagom ljud med lite bättre bas än as3.
    som kuriosa, har nu kopplat en Nokia N73 till bilsattsen och har nu mp3, navi, internet och telefon. Funkar väldigt bra.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

Liknande ämnen

  1. Sätta in baslåda i Saab 93sc 06 aero
    Av Jaackee i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 21:54
  2. Vill sätta på 20" på min 9-5 :a men vilka passar?
    Av Bad to the bone i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-09, 19:54
  3. ska sätta i en rally ratt o vill ha bort airbagen
    Av Böhme i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 08:25
  4. Bygga ny baslåda, var sätta slutsteget??
    Av mr.dick i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 13:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •