Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 66 av 66

Ämne: NG9-3 BioPower och tändstift.

  1. #61
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    9-3 Biopower vilka tändstift?

    Hej!
    Hade just bilen på verkstad för att motorn hackade vid gas, de bytte tändstift och bilen gick bra sen. Några dagar senare tändes motorlampan för felkoden P1341. Snabb googling säger att detta är miständning pga kortslutning i tändstiften? Eftersom de precis är bytta och det inte var en Saab verkstad tänkte jag ifall de hade satt i fel tändstift, tror jag läst någonstans att det är noga. Ringde verkstaden och frågade, de hade satt i NGK PFR6D10G platina, vilket deras system sa var de rätta.
    Bilen är en 2009 9-3 SC 1,8t (2 liter?) Biopower. Olika ställen säger olika stift men har läst att Biopower ska ha NGK BKR7ESC-11 stift. Tankar aldrig etanol men CEL lyser ju.

    Släckte lampan och körde 10 minuter men den kom inte tillbaka på den tiden. Ska kolla instruktionsboken snart om det står men undrar om någon här vet exakt vilka tändstift min motor ska ha? Behövs det mer information för att veta säkert?

    Tack på förhand!

  2. #62
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    NGK BKR7ESC-11 ska du ha, dom kör jag nu och det funkar felfritt. Har även provat NGK BCPR7ES-11 och det fungerade också bra, men vill du vara helt hundra kör BKR7ESC-11.

  3. #63
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Ok, som jag trodde då! Både i verkstadens system och på vissa reservdelsidor kommer NGK PFR6D10G platina upp att man ska ha. På andra sidor kommer NGK BCPR7ES-11. Hur kommer det sig att det skiljer sig? Verkar ju som att skillnaden är såpass stor att motorlampan tänds men ändå får man olika svar beroende på var man kollar. På en sida stod NGK PFR6D10G specifikt som Ej Biopower, på andra att det är de som passar min motor.

  4. #64
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    BKR-stiften är dom ursprungliga ng9-3 Biopowerstiften. Det är inte lämpligt att köra med platinumstift på etanol för att det stör avläsningen av bränsleblandning som sker via stiften. På senare årsmodeller finns en etanolsensor som sköter den avläsningen och då är det inget problem att köra med platinum. Det var väl därför rekommendationen ändrades på senare årsmodeller. Men det verkar som att alla system inte har riktigt koll på det med skillnaderna mellan årsmodellerna.

    Frågan är om 2009 har etanolsensor? Om inte, så kan det vara förklaringen på problemen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #65
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Bilen är MY09, byggd 2008-08.
    Lutar mot att byta till BKR stift, blir att göra det själv denna gång

  6. #66
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Alla bilar med Trionic har ingen etanolsensor. Det är de nyare 220hk med bosch motorstyr som behöver separat sensor.

    Rekommendationer på tändstift till Saab har det varit problem med under minst 30års tid. Oavsett om de kommer från bilreservdelsgrossist eller tändstiftstillverkare.
    Till och med NGK hade en del fel i sina rekommendationer.
    Man får läsa i Saabs handböcker.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Tändstift NG9-3 B207 Biopower
    Av hqs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2022-06-26, 19:10
  2. [LÖST] Vilka tändstift til OG9-5 B2x5
    Av jajje888 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2021-07-17, 19:26
  3. Tändstift till trimmad 9-5 BioPower?
    Av KK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 23:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •