Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab 9-3 SS -04:a

  1. #1

    Saab 9-3 SS -04:a

    Hej alla saabvänner

    Nu måste jag en gång för alla göra klart för mig själv...

    Har försökt läsa alla trådar ang ljud men är fortfarande osäker....

    Har i min 9-3:a , tror jag, vad ni kallar för ss1 .
    Alltså 2 st 3.5 eller 4" i främre panelen och 2st 4" i hatthyllan.

    Detta låter såklart allanballan och vill få bättre ljud.

    Nu till vad jag hört:
    1. du måste åka till saab för att be dom ställa om frekvensen på stereon, och när det är gjort kan du utan problem sätta i 2st 6.9:or i hatthyllan och det kommer låta bra.
    2. du kommer inte kunna göra ett smack! det är optiskt!
    3. har du slutsteg under stolen ? (ingen aning, vet inte vad jag letar efter )
    4. byt ut huvudenheten.
    5. köp ett högnivå steg och koppla på "linan" så kan du köra 6.9:or med steget.

    ja detta är lite av ALLT jag hört..... och nog därför jag är helt lost ...

    Vad gäller ? Vad kostar det att få "huvudenheten" omprogramerad ? osv osv

    tacksam för svar....
    ------------------------------
    Saab 9-3 ss -04

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    57
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=162959
    Borde hjälpa dig att komma igång.
    /J.M
    9-3 1.8t SC -M06. BSR Steg 3 233hk/370Nm

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Det blir stor skillnad på ljud om du uppgraderar från 70W- till 150W-stereon. Jag gjorde det på min egen bil då jag köpte den för ett år sedan. Min är dock en 2003, så jag är inte säker på att det är exakt samma sats till en 2004.
    Originalsatsen jag köpte på Saab kostade ca 3700 kr och innehöll AMP1-förstärkaren under stolen, 2 st dörrhögtalare, 1 st centerhögtalare till instrumentpanelen samt några stycken fiberoptikskablar. Jag monterade det själv, och fick sedan åka in till Saabverkstan som fick "gifta in" uppgraderingssatsen (kostade några hundralappar).

    150W-stereon ger väl inget jätteljud i bilen, men det är en STOR skillnad mot 70W. Fullt tillräckligt för mig i alla fall.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av Ronnie S
    Det blir stor skillnad på ljud om du uppgraderar från 70W- till 150W-stereon. Jag gjorde det på min egen bil då jag köpte den för ett år sedan. Min är dock en 2003, så jag är inte säker på att det är exakt samma sats till en 2004.
    Originalsatsen jag köpte på Saab kostade ca 3700 kr och innehöll AMP1-förstärkaren under stolen, 2 st dörrhögtalare, 1 st centerhögtalare till instrumentpanelen samt några stycken fiberoptikskablar. Jag monterade det själv, och fick sedan åka in till Saabverkstan som fick "gifta in" uppgraderingssatsen (kostade några hundralappar).

    150W-stereon ger väl inget jätteljud i bilen, men det är en STOR skillnad mot 70W. Fullt tillräckligt för mig i alla fall.
    Ballt. Ska man köpa endast slutsteget så ligger de på runt 6000:-...
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •