Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vibrerar till när kylfläkten går igång

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453

    Vibrerar till när kylfläkten går igång

    Har ett rätt irriterande "problem". När man står vid exempelvis ett rödljus och kylfläkten går igång så "flämtar" bilen till lite. Inte så att den är nära att dö men tillräckligt för att det ska vibrera till lite. Riktigt irriterande enligt mig iaf. Finns det nåt man kan göra åt det?

  2. #2

    Flämt!

    Jag har samma problem! Men märker också att spänningen verkar dippa lite, det ser man på ljusstyrkan i SIDen och trippmätaren, den går ner lite just då det händer.

    Jag undrar om det verkligen beror på fläkten, jag tror det är AC-kompressorn som kopplas in och belastar multiremmen varvid varvtalet dippar lite. Precis som du säger, ingen fara att den dör, men precis just lagom så man märker det.

    Borde verkligen en dipp i varvtalet på generatorn kunna sänka spänningen så mycket ? Borde inte batteriet mata på trots att varvtalet sjunker ? Kanske det som börjar ge sig ?

    Har du kommit vidare i din felsökning ?

    Nån annan som vet ?
    -------------------------
    og9-3 2.0t 1999
    -------------------------

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    313
    Med tanke på kraften det går åt att driva ac-kompressorn så är det nog helt normalt... Blir det värre så skulle det ju kunna vara magnetkopplingen som börjar ge upp. Då går de lite tyngre för att till slut ta helt stopp

    Mvh. Stefan
    OG9-3 AERO BIOPOWER -01 No more.
    OG900T16 CAB -87
    STCS Medlem 6415

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453
    Jag hoppas och tror att detta inte är helt normalt. Känns ju som att köra runt i en gammal volvo när det ska vibrera och ha sig. Magnetkoppling? Vad är det för mig som är kass?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Remskivan på kompressorn drivs ju hela tiden av remmen. Därför sitter det en magnetkoppling mellan remskiva och kompressor för att smidigt kunna koppla i och ur.
    Kan förresten stämma att det är den som är sådan för jag har inga sådana symptom alls och min kompressor är helt ny. Detta är ju dock inget bevis för den teorin.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    313
    Jag är nog inte så mycket bättre än kass själv heller , men det sitter en magnetkoppling på ac-kompressorn som "slår till" för att ac:n ska gå igång.
    Denna havererade på min bil och symtomen började med att bilen gick ner lite väl lågt i varv när man kopplade ur vid körning.
    Sedan gick den tyngre och tyngre att driva, och till slut gick remmen av. (1 min efter att jag varit på Saab och köpt en rem till 9-3 utan ac)

    Att detta hände 3 veckor efter att jag köpt bilen på den auktoriserade Saab-försäljaren Bilcenter i Nyköping, och att de vägrade åtgärda det, hör väl egentligen inte till historien.
    OG9-3 AERO BIOPOWER -01 No more.
    OG900T16 CAB -87
    STCS Medlem 6415

  7. #7

    Tidsrymd ?

    Laserstefan: hur lång tid gick det mellan att du först noterade symptomet tills det var dags att byta magnetkoppling ?
    -------------------------
    og9-3 2.0t 1999
    -------------------------

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453
    Jag har liksom RebelRob funderat på om det kan bero på batteriet. Önsketänkande kanske, men det vore enklast om det var så

  9. #9
    För att förtydliga mig så tror jag inte batteriet kan vara orsaken till att varvtalet sjunker, däremot skulle det kunna vara orsaken till att spänningen inte bibehålls för instrumenten, SID etc.

    Jag undrar också om magnetkopplingen verkligen kan vara boven. Om vi tänker att den pajar så att kompressorn alltid är inkopplad. Det borde väl inte vara värre än normal belastning då kompressorn kopplas in, varför sjunker varvtalet ?

    Om vi istället tänker att den pajar så att kompressorn ej kan kopplas in, då borde det väl bara gå lättare och alltså inte orsaka varvtalsdipp ?
    -------------------------
    og9-3 2.0t 1999
    -------------------------

Liknande ämnen

  1. Vibrerar till och från
    Av Boonzo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-30, 22:09
  2. Kylfläkten går ej igång, nästa steg i felsökning?
    Av nilsson-90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-21, 13:52
  3. 9-5 vibrerar till och från
    Av Idlewild i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-16, 10:38
  4. Kylfläkten startar inte när ACn är igång -9000
    Av Johanen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 14:34
  5. auto till klimat anläggning startar kylfläkten?
    Av aero-02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-07, 09:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •