Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: 9000 Tändningslås Problem, Håller Sig Ej På ON-Läget HJÄLP!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    108

    9000 Tändningslås Problem, Håller Sig Ej På ON-Läget HJÄLP!

    Hej,

    har en 9000 96:a som har ett skumt problem med tändningslåset, den vill inte hålla sig på plats på ON läget utan det känns som om en fjäder inuti vill vrida den hela vägen tillbaka till "radio läge" vilket leder till följd att motorn stängs ju av.

    Det är frustrerande för man kan ju inte åka omkring samtidigt som man håller i en tändnyckel bara för att motorn inte ska dö..

    Så jag brukar få lirka lite tills den s.a.s. "kärvar" sig på plats o håller sig kvar i ON läget, men då är ett annat problem att jag är ganska lång o det har hänt inbland att jag kommit åt tändningsnyckeln med knät o de e ju inte bra att en bil dör mitt i trafiken....

    Har sökt i en halv timma i en massa trådar o det närmaste jag kom var ett liknande fel, fast han hadde typ ett tvärtom-fel med sin tändningsnyckel att den gick inte tillbaka från Start-läget utan att man manuellt vrider tillbaka nyckeln, länken nedan:
    Tändningslåsproblem 9000

    Så frågan e va kan vara felet?
    Ska man eventuellt pilla ur låscylindern genom att vrida till "radio-läge" o sedan peta en stålpinne i det lilla hållet på sidan av låset eller vart det nu var, eller ska man ta bort kontakten på baksidan med alla kablarna o fixa till elller byta ut den då?

    mvh Michael

    Edt Nov-08: Ändrade rubriken från tändlås till tändningslås så att folk kan hitta tråden
    T0006 rök gaJ...
    9000 CSE 2.3T -96
    Tryck på CITERA när du svarar på mina PM, då följer all gammal text med, annars blir det svårt att minnas vad man har diskuterat om när man har kontakt med många!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242
    Hej på Dig!

    Det du har problem med är "tändplattan" bakom tändningslåset.
    "Tändplattan" är den del som alla kablar går till och som sitter direkt efter tändningslåset, det är nämligen den som har funktionen som vet var nyckeln ska stanna.
    Byt den så blir allt bra.

    Lycka till!
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

Liknande ämnen

  1. Tändningslås-problem 9000
    Av Lindqvist i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 20:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •