Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Förslag på navigator?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    25

    Förslag på navigator?

    Jag kommer resa runt endel i vårt avlånga land i sommar och en Navigator skulle underlätta otroligt för att hitta.
    Tänkte först på en billigare men efter att ha kollat lite så verkar man få ganska mycket mer för nån 1000 lapp till.

    Det jag vill att Navigatorn ska kunna är
    - Varna för trafikkameror
    - Varna för olyckor, vägarbeten osv.
    - Uppdatera fort så inte navigatorn ligger 100 meter efter.
    Sen är det ett + om det går att se film, gärna via ett minneskort eller hårddisk
    Finns det med lågnivå ut eller annat för att få ljudet via bilstereon. Men en lågnivå skulle jag kunna plugga in FM sändaren och därmed får ljud från stereon.

    Röststryrning, behöver man det? Ser inte riktigt användningsområdet för detta. Anger man inte vars man ska innan man far och sen sköter den sig själv?

    Några fler funktioner som finns och som är användbara?

  2. #2

    PDA + Navigator

    Jag har en PDA (handdator) med inbyggd GPS. Den heter MIO P550.

    Förutom att navigera så har även den WiFi (trådlöst internet) och Bluetooth. Den kör Windows Mobile 5 så (nästan) allt du har i din hemmadator finns i PDAn, Mediaspelare, Internet Explorer, Word, Excel etc. Du kan alltså spela MP3-or, se film osv. Finns också mjukvara så du kan se på tv från din streamande trådlösa mediaserver i hemmet.

    Vad gäller navigeringsmjukvara så kan du använda den medföljande (MioMap) eller fixa egen, jag kör med Tom Tom som är en av de erkänt bästa. Kartor lagrar du enkelt på minneskort (upptill 2 GB) eller internt.

    Du kan även koppla in en liten radiomodul (egentligen en liten antenn) som då ger dig automatisk uppdatering av olyckor, väder etc. Den är inte dyr.

    Ljudet kommer ut via en 2.5 mm stereoplugg, jag har kopplat in denna direkt till stereon men man kan köra via FM också, det blir docck problem om man kör långa sträckor, då lokalradiostationer kommer in och stör.

    Och sist men inte minst, du kan också ladda ner fartkameror från Internet och få den att varna för dessa.

    Jag betalade i runda slängar 3.5 kkr för denna och tycker det är ett bra pris då man får så mycket mer än bara en navigator. Mycket av mjukvaran finns också gratis på internet, se tex sajter som www.handdator.se
    -------------------------
    og9-3 2.0t 1999
    -------------------------

  3. #3
    jag köpte till slut en MIO C520 ... är hel nöjd med den ... den har det mesta och en grymt stor display ...


    nedan länk till C520

    http://www.elgiganten.se/is-bin/INTE...logCategoryID=


    nedan länk till C520T med TMC-modul...

    http://www.elgiganten.se/is-bin/INTE...cAAAESgvcjTgPB

Liknande ämnen

  1. Navigator
    Av extreme i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-23, 11:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •