Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Problem

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Problem

    Skrev i en annan tråd att jag har lite problem med ryckighet på min 9-5 på lågt varvtal och motorinbromsning. Nu till ett annat problem jag upptäckte idag parkerade jag bilen i en inte alltför mycket lutande backe. Startade igång bilen och den lät som motorn skulle dö för ett tag där men det gjorde den inte. Var inga problem innan.

    Testade en annan sak idag och det var att stå på tomgång och sen ratta till höger sen till vänster. Nu det skumma när jag rattar till vänster så höll motorn på att "dö" den gick ner till tja runt 300-400rpm lite kvickt sen upp igen till runt 800-900rpm. Innan motorenoveringen låg min tomgång på 1000rpm och kändes mjukare än vad den gör nu. Tycker det är konstigt att det ska bli så här helt plötsligt, man förväntar sig ju att bilen ska gå bra när man har lagt ut så mycket pengar på en renovering.

    Är inte det lite skumt, renoverade motorn förutom att byta kolvar i torsdags, bytte vevlager, kolvringar, oljeringar, topplocks packning. På bilfirman sa dom att bilen ska köras in. Den går fint när jag gasar på, men vid motorinbromsning om jag ligger och kör i säg 100km/h och hastigheten går ner till ca 50-60 då ligger varvräknaren på 1000rpm och bilen börjar "tugga" på, om jag däremot gasar lite försiktigt då rycker det inget. Ska noteras också att jag tycker tomgången är skakigare än innan motorenoveringen, kan vara jag som är för finkänslig också. Men orolig blir man ju, har kört med bilen i ca 20 mil hitills den här helgen och motorn är tyst och låter fint.

    Innan renoveringen låg varvräknare högre vid motorinbromsning och jag upplevde ingen ryckighet då. Ska noteras att tändkassett är bytt sen ca 6 månader tillbaka. Ska tillbaka med bilen till verkstaden på måndag, men är jäkligt nyfiken på vad det kan vara. Är nybörjare på Saab 9-5 och inte alls så insatt.

    Kan det vara så att kompressionen är högre nu än innan motorenoveringen när bilen drog för mycket olja? Testade att tanka på olika stationer också för att se om jag hade fått in dålig bensin, tankar på 95.

    Märkte en annan sak, att bilen är inte lika ryckig på lägre växlar när motorn är lite kall. Hoppas inte det här räknas som crossposting, vill gärna ha svar på detta.

    En sista notering, turbon är ny.
    /Magnus

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889
    Det kan vara luftläckage nånstans, typ en slang eller nåt som inte sitter som den ska..

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240
    Tackar Mattias, anade något sånt själv. Verkstaden sa även det att det kunde vara tjuvluft någonstans, blir till att kolla det imorgon hos dem.
    /Magnus

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •