Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50

Ämne: Antal MonteCarlo Edt. i klubben?!

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 004
    Kollat ett ch nr på en gul 9-3 sport idag.

    Ej MonteCarlo Edt, men tillverkad i Finland.

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    Do´h så mycket för den lösningen då

    Står det inget i era reg bevis då? Eller något i Sport:ens reg bevis?

    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    103
    När jag tog kontakt med saab om mina funderigar kring monte carlon och hur man kan känna igen en "äkta" fick jag det här svaret.


    Hej Anna,

    Färgen på den bil du tittat på är "Monte Carlo Gul".
    Ett kännetecken för denna bil är att klädseln skall vara mörk. Serien är
    mycket begränsad, precis som du skriver att den skall
    vara. Det är en provserie som tillverkades i Nystad innan första 9-3
    Cabriolet kom. Hoppas detta löser dina tvivel.

    Med vänliga hälsningar

    Saab direct


    Kundsupport/ Erik Forsberg


    Vad jag förstår enligt detta mail så är alla monte carlo gula 9-3:er som är tillverkad i nystad "äkta".
    Ingen kommer ihåg en fegis!!!
    SAAB 9-3 montecarlo edt, Saab 9-5 2,3t, Pontiac GTO -66

  4. #24

    9-3 sport

    jag har en 9-3 sport 99 den är gjord i finland enligt utsago men jag undrar om den är lackad med vatten baserad lack som dom vanliga eller att det är lösningsmedel baserad lack skulle vara glad om någon kunde svaret på det mvh kent umeå
    9-3 sport 200 t5 monte carlo gul

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Vankiva
    Inlägg
    2
    Jag ska troligtvis köpa en montecarlo edt, och har därför börjat intressera mig lite i dom, och efter att kolla upp lite bilar har jag hittat två olika grupper av dom gula 9-3, -99:orna.
    Ett gäng har chassinr som börjar med "YS" som sedan följs av "DF"och sedan dörrantal osv.. Den andra gruppens Chassinr börjar på "DF" och sedan dörrantal osv, alltså inget "YS" framför.
    Vad kan det betyda?!

    Vidare har jag kommit fram till att alla (har iofs bara hittat 4);-) "DF"-bilarna är inregistreade jan-feb -99, medans "YS"-gruppen är spridda över hela året...
    Så vilka av dessa två olika är då den "äkta" M.C.edt, och vilka är "vanliga" 9-3 sport?!
    Sjöberg

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772
    Kallas alla med 200hk motorn för "sport" (förutom montecarlo då) Har en "sport" själv och har alldrig hört at de kallats sport före jag började besöka detta trevliga forum. Min är tillverkad i sverige och är lite märkligt utrustad det är en vanlig SE med tyg klädsel AS3 och SID2 belysta makeupspeglar läderklädd ratt osv.. Men saknar kjolpaketet och hade inte från början fjärrlås och larm eller dimljus vilka jag eftermonterat. Den har dock 16" fälgarna och den lilla turbovingen.

  7. #27
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    9-3 Sport var föregångaren till Aeron som kom 00. Inte så mycket som skiljer de bilarna åt. (Var ju först 01 som Aero fick ärva Viggens kostym.) i utsende. Inredningen kan skilja, minnet sviktar..

    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    257
    Själv kör jag en gul viggen någon som vett hur många sådana det finns?

    Simon

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772
    Citat Ursprungligen postat av Niklas 185
    9-3 Sport var föregångaren till Aeron som kom 00. Inte så mycket som skiljer de bilarna åt. (Var ju först 01 som Aero fick ärva Viggens kostym.) i utsende. Inredningen kan skilja, minnet sviktar..

    /N
    Så då kan det alltså vara en SE 2.0T 200hk utan att vara en sport? Lite intressant att spåna i det då bilen ser ut som en snikmodell på utsidan inte ens Aero '00 plast och endå har näst största motorn som fanns '99

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 004
    Citat Ursprungligen postat av Sjöberg
    Jag ska troligtvis köpa en montecarlo edt, och har därför börjat intressera mig lite i dom, och efter att kolla upp lite bilar har jag hittat två olika grupper av dom gula 9-3, -99:orna.
    Ett gäng har chassinr som börjar med "YS" som sedan följs av "DF"och sedan dörrantal osv.. Den andra gruppens Chassinr börjar på "DF" och sedan dörrantal osv, alltså inget "YS" framför.
    Vad kan det betyda?!

    Vidare har jag kommit fram till att alla (har iofs bara hittat 4);-) "DF"-bilarna är inregistreade jan-feb -99, medans "YS"-gruppen är spridda över hela året...
    Så vilka av dessa två olika är då den "äkta" M.C.edt, och vilka är "vanliga" 9-3 sport?!
    Vad gäller ch nr så antar jag att du tittat på bilregistret. Kollar du bilarna så börjar samtl med YS3. Ch nr består av 17 bokstäver/siffror men tidigare syntes ej alla på bilregistret, numera gör dom det.

    Vad som gör om alla 17 tecknen syns eller ej vet jag inte men man kan ju anta att det beror på genomförda ägarbyten.

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    [quote=Mr.P]
    Citat Ursprungligen postat av "Niklas 185":2s3cmq2d
    9-3 Sport var föregångaren till Aeron som kom 00. Inte så mycket som skiljer de bilarna åt. (Var ju först 01 som Aero fick ärva Viggens kostym.) i utsende. Inredningen kan skilja, minnet sviktar..

    /N
    Så då kan det alltså vara en SE 2.0T 200hk utan att vara en sport? Lite intressant att spåna i det då bilen ser ut som en snikmodell på utsidan inte ens Aero '00 plast och endå har näst största motorn som fanns '99[/quote:2s3cmq2d]

    Kan säga så mycket att alla 9-3 Sport jag sett utannonseras m.m. har haft Aero -00 paketet. Hade inte ens körkort 99 så var inte så där med i matchen direkt när det var aktullet . Ingen aning om hur vanlig
    modellen är eller vad exakt det är som skilljer ut den. Aero -00 hade ju dock 205hk maskinen så Sporten lär ju ha haft 200hk:aren. Sen om den även satt i SE bilar 99 vet jag inte, men lär ju inte varit helt omöjligt.

    Skulle tro att sport mer är som ett utrustningspaket, sportchassi, kjolar, dimljus och så..

    Finns det ingen som vet något närmare om detta, som var med när det begav sig och kan rätta mig


    edit: Gogglat lite och en äkta Mc har automaten 185 hk och Manuella 200 hk. I alla fall på austrialienska bilar..
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    122
    Citat Ursprungligen postat av Niklas 185
    Jo, montecarlon var ju en "förserie" till Viggen, mest för att testa produktions linan som jag förstått. Frågan är ju hur det är med de 9-3 Sport som också leverades i Monte Carlo gul, byggdes de också i Nydal?

    /N

    Nystad



    Mvh
    9000 Talladega -89 *Såld*
    9000 CDE T16 Limited Edition Nr:92/100 -90 *R.I.P*

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Vankiva
    Inlägg
    2
    Men då var ju det med chassinr löst, tack Bengt.;-)

    Jag har f.ö bestämt mig för att köpa bilen ,så nu är det ännu mer intressant att försöka reda ut vilka som är vilka av dom gula 9-3:orna.

    Har "googlat" en stund och läst detta om M.C edt:

    "Apart from the unique colour coding of the Monte Carlo's skirts and spoilers and the unique alloy wheels, there are no other obvious external differences to make this limited edition stand out in a crowd. Internally, the main differences are the full leather sports seats in the front and rear, plus the Monte Carlo number on the dash."

    Nu är min engelska inte våldsamt bra men det sista stycket borde innebära att alla M.C edt har ett eget märknr... Eller?!

    Står även i samma text "Our test vehicle was a three door manual coupe, Monte Carlo No.4."
    Sjöberg

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 882
    Medlem#
    891
    Hej !
    Jag har ägt en svart sport-99 5d och enda skillnaden jag kan komma på
    utseendemässigt mot Aero -00 är emblem över blinkers på skärmarna
    även fäljar och inredning är lika

    Finns även vanliga 9-3-99 som har 204R- 200hk motor.

    Tittade förövrigt när det begav sej på en ny Gul sport -99 fullmatad
    med eftermarknadsfäljar på Bilpartner i hbg har för mej att den skulle kosta omkring 270t

  15. #35
    lägger väl in en bild på min Monte carlo om det nu är en öht.
    Den är reggad som en SAAB 9-3 SE 5D 2,0 TS.
    & den är lite så där lagom till salu ifall nån är intresserad.



  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771
    Citat Ursprungligen postat av Henkan N
    lägger väl in en bild på min Monte carlo om det nu är en öht.
    Den är reggad som en SAAB 9-3 SE 5D 2,0 TS.
    & den är lite så där lagom till salu ifall nån är intresserad.

    Snygg bil du har. Om man inte studerade hade man kanske varit spekulant
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    257
    Är det någon som har koll på hur många gula viggen det har byggts?

    Simon

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    5

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Sjöberg
    Men då var ju det med chassinr löst, tack Bengt.;-)

    Jag har f.ö bestämt mig för att köpa bilen ,så nu är det ännu mer intressant att försöka reda ut vilka som är vilka av dom gula 9-3:orna.

    Har "googlat" en stund och läst detta om M.C edt:

    "Apart from the unique colour coding of the Monte Carlo's skirts and spoilers and the unique alloy wheels, there are no other obvious external differences to make this limited edition stand out in a crowd. Internally, the main differences are the full leather sports seats in the front and rear, plus the Monte Carlo number on the dash."

    Nu är min engelska inte våldsamt bra men det sista stycket borde innebära att alla M.C edt har ett eget märknr... Eller?!

    Står även i samma text "Our test vehicle was a three door manual coupe, Monte Carlo No.4."
    Betyder inte det även att Monte Carlo Edt har speciella kjolar och spoilers? Eller ser den ut som en vanlig SE?

  19. #39
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Antal MonteCarlo Edt. i klubben?!

    Oj, vilket trådlyft. Den ser ut som en Aero gjorde innan de fick Viggen paketet. Fast gula då....

    Läste lite i denna gamla tråd nu, men jag är förvånad över att det nämns i en artikel att bilarna är numrerade och har en skylt med detta nummer. Det tror jag inte dom har, inga jag har sett i alla fall i Sverige, inklusive min egen gamla. Kan någon intyga detta?

    Det kommer bli en ovanlig bil detta i alla. Få verkar vara i entusiast-händer trots allt, ser några i Götet ibland som ser bra dassiga ut med olika gul färg på varenda sida.....
    MEDLEM 7032.

  20. #40
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234

    Re: Antal MonteCarlo Edt. i klubben?!

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Det kommer bli en ovanlig bil detta i alla. Få verkar vara i entusiast-händer trots allt, ser några i Götet ibland som ser bra dassiga ut med olika gul färg på varenda sida.....
    det är tråkigt att se när en sådan snygg lack förfaller.
    Den är väldigt fin när den är i bra skick. (Drömmer om att få se min i det skicket)

    Hette inte den modellen 9-3 Sport eller fanns det 9-3 Sport i andra färger än Monte Carlo gul?
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. Montecarlo gula cabbar -91
    Av Stemag i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-09-27, 23:24
  2. Bilder på montecarlo Gul viggencab
    Av AndersT16 i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 13:44
  3. 9-3 MonteCarlo - kolla vad?
    Av TurboCab i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 14:29
  4. Montecarlo gul 900 Aero
    Av AndersT16 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-07, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •